*Nettavisen* Økonomi.

Dårlig omdømme koster penger

Foto: (Scanpix)

Statoil og Enron-sakene kjører etikk til topps. - Topplederes omdømme blir stadig viktigere og står nå for 30 prosent av selskapets tillitskapital.

Det sier administrerende direktør i Burston-Marsteller, Claus Sonberg.

Etikk har rykket opp som det viktigste kriteriet for god anseelse blant næringslivsledere, foran evnen til å skape god lønnsomhet og det å omsette strategi i handling.

Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Burson-Marsteller AS og Research International Norge

- Toppleders anseelse er helt avgjørende for selskapets omdømme. Hvem som leder selskapet er det viktigste kriteriet når premissgivere som finansmarkedet, myndigheter og medier skal vurdere en bedrifts renommé, sier Sonberg

Undersøkelsen er gjennomført blant 600 opinionsledere i Norden.

Enron og Statoil årsak til endring
- Vi var usikre på hvordan Enron-saken og de andre skandalene i den internasjonale finansverdenen samt Statoil-saken her hjemme, ville påvirke sammenhengen mellom toppleders og selskapets omdømme. Undersøkelsen viser at toppleder er blitt enda viktigere for selskapets omdømme, sier administrerende direktør, Trond Myhrvold, i Research International Norge.

81 prosent av respondentene sier at toppleders anseelse er av stor betydning når de skal vurdere et selskaps omdømme, og hans andel av selskapets samlede tillitskapital er økt fra 26 til 30 prosent, viser undersøkelsen.

Hele 72 prosent hevder at de ville kjøpe aksjer i et selskap der toppleder har et godt rykte. Dette er en økning fra tidligere år.

- Dette viser at man kan måle toppleders omdømme i kroner og øre, og at investeringer i tiltak som bygger omdømme også kan bidra til selskapets verdsettelse, sier Claus Sonberg i Burson-Marsteller AS.

Etikk viktigst for anseelse
Etikk har rykket opp som det viktigste kriteriet for en toppleders anseelse. I 2001 lå det på en tredjeplass etter evnen til å skape resultater og lønnsomhet og evnen til å omsette strategier i handling.

- Det er liten tvil om at de negative avsløringene i norsk og internasjonalt næringsliv de siste par årene har hatt stor innvirkning på hvordan topplederes og selskapers omdømme vurderes, sier Claus Sonberg.

Bedriftens miljø- og samfunnsansvar scorer derimot lavt. Kun 21 prosent mener dette er viktig for et godt omdømme. Politikerne i undersøkelsen svarer derimot at dette er svært viktig.

- Så mye som det fokuseres på samfunnsansvar i dag, er det et paradoks at finansmarkedene og mediene i så liten grad vektlegger dette i vurderingen av toppleders omdømme. Toppledere og deres selskaper bør imidlertid merke seg hvor viktig dette er for norske politikere. I Norge spiller politiske myndigheter en avgjørende rolle også innen finans og næringsliv, sier Claus Sonberg.

Norske ledere er dårlige på nett
Mediene er den viktigste kilden til informasjon om toppledere og selskaper. Aller viktigst er næringslivsaviser, tett fulgt av dagsaviser og TV-nyheter. Internett nevnes knapt som kilde i det hele tatt.

- Til tross for at vi er blant de nasjoner i verden som bruker internett mest, er vi som et u-land å regne når det gjelder internett som kanal for informasjon om toppledere, sier Trond Myhrvold.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.