*Nettavisen* Økonomi.

Dårlige tall for FotoKnudsen

Butikkjeden FotoKnudsen fikk et resultat på minus 20 millioner i fjor, på grunn av at stadig færre fremkaller og kopierer bilder fra god, gammeldags film.

Nedgangen skjer som følge av overgang til digital fotografering.

På grunn av det dårlige resultatet og laber utvikling i markedet, må FotoKnudsen redusere bemanningen med omtrent 40 personer.

- Tre av fire store norske fotolaboratorier er blitt nedlagt de siste to årene, mens vi har omstilt virksomheten for å kunne betjene både dem som fotograferer digitalt og dem som velger den tradisjonelle løsningen med film. Nå må vi som følge av den generelle markedssituasjonen ta noen smertelige grep for å gjenvinne lønnsomheten, sier administrerende direktør Ole Bjørn Knudsen i FotoKnudsen i en pressemelding.

Omsetningen i fotokjeden endte på 345 millioner kroner i 2004, opp 36 millioner kroner fra året før.

I 2003 kjøpte konsernet butikkjeden Click, og en del av tapene i fjor kan tilskrives denne investeringen. Aksjeverdien i Click må vurderes, og dermed kan fjorårsresultatet ende på mer enn minus 20 millioner kroner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.