- Slik markedsføring medfører både uønsket ressursbruk og ergrelse for mottakerne, så det vil være en stor fordel at det blir like regler på dette området i hele EØS-området, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy i en pressemelding mandag.
Ferske tall fra magasinet Business Week viser at det sendes ut 15 milliarder spam-meldinger hver dag på verdensbasis.
Det er allerede forbudt å sende e-postreklame og liknende til forbrukere uten at de på forhånd har samtykket i Norge. Men nå håper departementet å beskytte flere, ved å innføre begrepet fysiske personer.
Departementet foreslår også en regel om unntak fra kravet om forhåndssamtykke ved e-postreklame i etablerte kundeforhold. Forutsetningen er imidlertid at kunden alltid på en enkel og kostnadsfri måte kan avslutte reklame-meldingene.
Masseutsendt uønsket e-postreklame er blitt et betydelig problem for brukere av e-post og Internett. Metoden har økt kraftig i omfang på grunn av de lave kostnadene forbundet med utsendelsene.
