NEDRE VATS (Nettavisen): Nylig debuterte teknologieventyret Autostore på Oslo Børs som den største noteringen på 20 år, og den nest største noensinne.

Etter å ha startet som en vill idé i 1996, har selskapet utviklet seg til å bli en betydelig skikkelse på verdensmarkedene for netthandel. Autostore har installert rundt 667 robotiserte lagersystemer i 35 land for over 500 kunder.

Autostore leverer ekstremt tettpakket og helautomatisert varedistribusjon med standardiserte moduler som er stablet i en kube. Hele forretningsmodellen til Nedre Vats-selskapet er basert på standardmoduler, og disse kan ikke så enkelt skreddersys etter behov.

Selv imponerende navn som FBI, Puma, Siemens, Lufthansa og Gucci har fått de samme modulene som mindre kjente kjøpere.

Kun én gang i historien har Autostore gjort et unntak, bekrefter konsernsjef Karl Johan Lier.

– Det var for den russiske sentralbanken, som trengte Autostore-systemet for å hente ut kassene med sedler fra hvelvene sine. Vi måtte bygge en helt ny robot, og det er den eneste gangen vi har laget en «spesial» for en kunde, sier Lier.

Les mer: Kronprinsen hyller børskometen Autostore

Russiske rubler

Finanskrisen og den påfølgende likviditetsskvisen i Autostore er godt dokumentert. I 2008 leverte selskapet et negativt resultat på 177 millioner kroner, og det gikk 18 måneder uten at Autostore solgte et eneste anlegg. Gründer Jakob Hatteland har senere fortalt at formuesskatten var nære på å ta knekken på hele satsingen.

Derfor er det ikke vanskelig å forstå at Autostore ikke ønsket å si nei da noen russiske representanter presenterte seg på en logistikkmesse i Tyskland i 2011. Russerne leverte logistikk- og alarmsystemer til den russiske sentralbanken og trengte Autostore-roboter som et ledd i en fornyelse av systemene.

Synnøve Matre har jobbet i Autostore siden starten, og er i dag leder for avdelingen Test & Validation og produkteier av Autostore Software. Hun forteller at russerne har små hvelv hvor det er uvanlig lavt under taket.

– Russerne ville ha et system for å håndtere sine egne kasser, og dermed kunne vi ikke bruke våre standard moduler. Siden situasjonen var som den var, gikk vi med på å produsere egne, skreddersydde roboter til den russiske sentralbanken, sier Matre.

Les mer: Historisk notering på Oslo Børs: – Jeg har aldri sett noe liknende

På hovedkontoret i Nedre Vats viser hun frem hvordan Autostore-modulene har sett ut gjennom historien. Den russiske varianten er vesentlig mye lavere enn resten.

– At robotene er lave henger sammen med at pengekassene var så lave. De var ikke mer enn ti centimeter høye, så de fikk god plass i robotene vi produserte. Dermed var det også plass til mellom 25 og 30 kasser per stabel, selv med den relativt lave takhøyden det er i russiske bankhvelv. Normalt er det plass til opptil 24 kasser per stabel i våre systemer, sier Matre.

Vil neppe gjentas

Åtte år etter at Autostore leverte de skreddersydde systemene til Russland, er den finansielle situasjonen i Nedre Vats-selskapet langt bedre. Autostore spår at økt netthandel, endrede forbrukervaner og mer automatisering vil bidra til å drive den sterke veksten videre.

14 prosent av handel globalt i dag skjer via netthandel. Dette er forventet å øke til rundt 25 prosent i 2025. Dagens netthandlere forventer at produktene kommer raskt frem, som krever store varelagre nær storbyene.

Dermed er det lite sannsynlig at vi får se flere spesialmoduler fra Autostore med det første.

– Hele strategien vår er jo basert på standardmoduler, så det var så absolutt et unntak vi gjorde i dette tilfellet. Vi kunne aldri hatt en slik vekst med skreddersydde moduler. Det hadde vært umulig, sier Matre.

– Krevde det mye ekstraarbeid fra deres side?

– Noe var det jo. Vi måtte produsere etter helt andre dimensjoner og måtte designe en egen gripeenhet som kunne håndtere disse små russiske pengekassene, forteller Matre.

Les mer: Nå er det klart: Nettleien din blir mye dyrere neste år