Gå til sidens hovedinnhold

Derfor bør du alltid be om kvitteringen i matbutikken: – Dette er ikke greit

Forbrukerrådet reagerer på at kundene ikke kan stole på at hylleprisene i matbutikken er de samme som i kassa.

Det kan være smart å sjekke kvitteringen når du har handlet på matbutikken.

I mer enn et halvt år har Nettavisen gjort jevnlige prisundersøkelser i dagligvaremarkedet. Flere pristester har vist at det er avvik mellom de elektroniske hylleprisene, prisplakater og prisen i kassa. Nå ber Forbrukerrådet og eksperter om at bransjen tar grep.

Hylleprisen gjelder

I en pristest av en piknikkurv hos lavpriskjedene, Kiwi, Rema 1000 og Extra, og lokalbutikkene, Bunnpris og Joker er det påfallende hvor mange varer som har større og mindre prisavvik. Kiwi hadde et avvik på nesten 20 prosent.

LES OGSÅ: Her kan du gå på en pris-smell

– Forbrukerrådet mener hylleprisen skal speile det man betaler til slutt i kassen. Forbruker skal ikke bli overrasket over prisen hverken den ene eller den andre veien, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Olav Kasland, til Nettavisen.

TIPS MEG HER, OM DU HAR OPPLEVD DET SAMME

Han får medhold av forbrukerekspert, Sarah Joy Lyons, førsteamanuensis ved Høyskolen i Kristiania

– Dette er ikke greit, butikken skal alltid følge prisen de lover kundene. Det er bra at Nettavisen belyser problemstillingen, uttaler hun.

Vanskelig å orientere seg

På Kiwi og Extra står en stor pall med engangsgriller. Skiltet viser at grillen koster 29,90 kroner. På Rema 1000 koster grillen 9 kroner mindre, kun 20,90.

En prisbevisst forbruker vil kanskje ta turen til Rema 1000 for å spare penger. Men handleturen er forgjeves. I kassen på både Kiwi og Extra koster også grillen 20,90.

På Kiwi blir vi forledet til å tro at PS sprøstekt løk er rimeligere enn den sprøstekte løken fra First Price. Ifølge hylleprisen koster First Price, 7,50 kroner. Den er altså 1,10 kroner dyrere enn PS sprøstekt løk.

Når begge varene slås inn på kassen, i samme tidsrom, viser det seg at prisen i hylla på First Price sprøstekt løk var feil. Den koster 4,40 kroner, og er 3 kroner og 10 øre billigere enn hva den elektroniske hylleetiketten viser.

LES OGSÅ:Test av engangsgriller – bare én får toppscore

Stikk i strid med prisinformasjonen, som viser at First Price er dyrere enn produktet fra PS.

Vi ville ha tapt penger hvis vi hadde kjøpt PS sin sprøstekte løk. Som forbruker får vi ikke mulighet til å velge rimeligste sprøstekte løk.

20 prosent feilprising

Kiwi er langt fra å være verst på feilprising, men denne uken var nesten 20 prosent av varene i handlekurven feilpriset.

Både Sørlandschips, engangsgriller, engangsgafler og engangskniver, papptallerkner og ketchup hadde feil pris. Smågodt har også tidligere vært billigere i kassen enn hva prisskiltet på Kiwi viser.

På Rema 1000 er både Cola uten sukker og Sørlandschips feilpriset. Cola uten sukker har tidligere vært feilpriset hos Extra. I tillegg har en rekke sjokoladeprodukter manglet kilopris.

Alle lavpriskjedene hadde feil pris på Sørlandschips med Creme Fraiche - en prisdifferanse på 0,50 øre.

Plettfritt hos Bunnpris og Joker

Hos lokalbutikkene Bunnpris erfarer vi at det er alt annet enn enkelt å orientere seg. I Bunnprisbutikken manglet en rekke varer prismerking.

Blant annet engangsgriller, coronaøl og hamburgerbrød. Men vi finner ingen varer som har prisavvik mellom hylleetikk og kassapris. Heller ikke på Joker støter vi på problemet.

I Jokerbutikken var også alt på stell. Alle prisene i hylla stemte med kassaprisen.

LES OGSÅ: Konkurransetilsynet henlegger saken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen

Samtidig viser Nettavisens undersøkelse at samtlige kjeder mangler liters eller kilopris på varer. Dermed kan det bli vanskelig å orientere seg som forbruker.

Forbrukerrådet reagerer

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Olav Kasland, er soleklar på at prisen i hylla alltid er den som gjelder.

Han sier unntaket er 3 for 2 eller andre spesielle tilbud.

Kasland understreker at de ikke vet hvor utbredt feilprisingen er, men mener dagligvarebransjen har et særlig ansvar for å rydde opp i prising som forvirrer forbrukeren.

– Hvis det er tekniske årsaker til at det er ulike priser mellom hylleetiketten og kassalappen bør det være en enkel sak for kjedene å ordne opp i. Det er mer betenkelig hvis hensikten for eksempel er å matche priskampanjer hos konkurrerende kjeder uten å gi forbrukeren muligheten til å foreta informerte valg, sier Kasland.

Svekker tilliten

Forbrukerrådet sier Nettavisens avsløring kan påvirke tilliten mellom butikkjedene og kundene.

– Kunden skal ikke villedes til å velge et tilsynelatende billigere produkt, som i virkeligheten er dyrere for forbruker, men mer lønnsomt for butikken. Uavhengig av årsak må kjedene rydde opp før det går på tilliten løs, sier Kasland.

– Hvor alvorlig er det for bransjen?

– Alvorlighetsgraden avhenger av om det er bevisst eller ubevisst praksis. Vi forstår at feil kan oppstå i butikker med tusenvis av varer, men det er svært betenkelig hvis butikker bevisst velger å tilbakeholde vesentlig prisinformasjon for kunden, sier han og poengterer:

– Det er derfor bra at Nettavisens pristester bygger på hyllepris, og ikke kassalapp. Det gjør det mindre attraktivt å skjule prisen på ubehagelige, lavt prisede varer.

Kasland understreker at Forbrukerrådet ikke sikkert vet hva som er årsaken til problemet.

Forvirrende

Sarah Joy Lyons har doktorgrad i forbrukeradferd. Hun mener praksisen er veldig forvirrende for forbrukeren.

LES OGSÅ: Slår full brus-alarm etter avgiftskutt

– Nettavisens avsløring viser hvor viktig det er å være en observant forbruker.

Forbrukereksperten tror mange kunder synes det er slitsomt å følge med. Hun mener det blir vanskeligere å ta prisbevisste valg når prismerkingen er feil.

Gjennom den såkalte prisjegerordningen har bransjen overvåket hverandre i årevis. Rett før jul i fjor varslet Konkurransetilsynet milliardbøter for det de mente var et ulovlig prissamarbeid. Dagligvarebransjen avviklet nærmest ordningen på dagen.

Eksperter på dagligvarehandel har tidligere uttalt til Nettavisen at overvåkingen fortsetter, men ikke like systematisk som tidligere. De begrunner det blant annet med at pristester viser små prisforskjeller mellom lavpriskjedene.

Lyons mener det er oppsiktsvekkende at alle lavpriskjedene kommuniserer om lavest mulig pris.

– Den evigvarende priskrigen mellom kjedene kan være en grunn til prisavviket. De holder ikke prisløftet de markedsfører til forbruker ved å operere på denne måten, sier Lyons.

Hun er overrasket over at de ikke har bedre systemer for å oppdatere hylleprisene med prisen i kassen. Eksperten understreker at hun ikke tror det er en villet handling fra bransjens side å villede om prisene i butikken.

Prisene henger seg opp

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, sier til Nettavisen at hun er helt enig med Forbrukerrådet.

– Selvfølgelig skal kundene stole på prisene. Det er grunnen til at vi har investert i et elektronisk prissystem, uttaler hun til Nettavisen.

Hun mener avviket på mer enn 20 prosent av handlekurven hos Kiwi skyldes feil på de elektroniske hylleprisene. Hun opplyser om at de kan henge seg opp.

Aakvaag Arvin uttaler at når prisene endres raskt i dagligvarebransjen hender det at feil prisplakater henger igjen.

LES OGSÅ: Extra gjør helomvending etter prissmell

Feil prisplakat var årsaken til at vi ble forledet til å tro at PS sin sprøstekte løk var rimeligere enn First Price sin variant.

Langvarig problem

Aakvaag Arvin mener Nettavisens avsløring mer eller mindre er en engangsforeteelse. Hun avviser at det er en bevist strategi å oppgi dyrere pris enn det du får i kassa.

– Vi ønsker å få frem de gode prisene vi har, og at kundene skal stole på oss.

Kommunikasjonssjefen vil ikke svare på hvilke konkrete tiltak som skal settes inn for å unngå prisavviket. Hun gjentar at det aldri har skjedd før.

Gjennom pristester har Nettavisen opplevde avvik mellom hylla og kasse i mange tilfeller.

– Vi kan berolige kundene med at de skal få samme pris i kassen som vist i hylla. Så har dere tilfeldigvis funnet et eksempel på det motsatte, sier hun.

Kan endre pris hvert tiende minutt

Også hos Kiwi endres prisene sentralt i datasystemet. Fra knappen trykkes ned tar det ifølge Aakvaag Arvin rundt 10 minutter før kassaprisen og hylleprisene endres.

– Hvor mange prisendringer gjøres om dagen?

– Det varierer veldig. Fra flere hundre på noen dager, til færre prisendringer. Vi ønsker forutsigbare og jevne priser.

– Hvor stor er sjansen for at kunden hos Kiwi får en annen pris i kassen enn i hylla?

– Når det er priskrig, så går prisene ned, og det vil være mange endringer i løpet av dagen, sier hun.

Presseansvarlig i Rema 1000, Torkel Fjørtoft og Coops kommunikasjonssjef bekrefter det samme overfor Nettavisen.

Aakvaag Arvin mener at sjansen for at kunden får det hun kaller en hyggelig overraskelse når de kommer i kassen, kan forekomme. Det opplyser også Rema 1000 til Nettavisen.

LES OGSÅ: Slår alarm om dagligvarebransjen: – Fryktkultur hvor folk er redde for å snakke

– Er det ikke nettopp det Forbrukerrådet kritiserer?

– Det ville overraske meg om kundene opplevde det som negativt at det var billigere enn de trodde, sier Kiwis kommunikasjonssjef.

– Skal ikke være gjettekonkurranse

Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, mener Forbrukerrådets kritikk er berettiget, og understreker at de tar problemet på alvor.

– Prisen i butikken, er det kunden skal få i kassen. Det skal ikke være gjettekonkurranse hva varen faktisk koster, sier han til Nettavisen.

Coops kommunikasjonssjef opplyser at de tidvis har hatt utfordringer med elektroniske hylleprisetiketter som henger seg opp. Ifølge Kristiansen gjelder det de eldre typene.

– Vi har nå investert i ny teknologi som skal gjøre det enklere å overvåke prisene slik at disse er riktig i butikk. I tillegg handler dette om å ha gode rutiner, og det jobber vi med hele tiden, sier han.

Hva slags forretningsstrategi er det å ha lavere pris i kassen enn prisen i butikken?

– Å ikke fortelle kundene hva ting faktisk koster, er en dårlig forretningsstrategi. For høy pris i butikken, kan føre til at man mister salg, eller går til en annen butikk. Her kan vi rett og slett tape salg.

Tusenvis av prisendringer

– Hvor mange ganger i løpet av en dag endrer dere prisene? Hvor mange varer er det snakk om, og hva er hovedårsaken til å endre prisen på en vare?

­– Til vanlig kan vi endre flere hundre priser i uka, og i de mest elleville priskrig-tidene flere tusen endringer, og da kan det også være flere endringer samme dag, på samme produkt, sier han og fortsetter:

– Fra vi trykker på den «røde knappen» til prisene er endret i butikkhyllene, kan det i snitt gå 15 minutter, med noen variasjoner.

Kristiansen kan ikke svare på hva som er korteste tid på å endre en pris.

– Vi er kjent med utfordringen, og er selvsagt helt enige med Forbrukerrådet. Prisen på hylla skal matche prisen i kassa. Dette skjer heldigvis ikke veldig ofte, og skyldes stort sett feil på de digitale prislappene, eller forsinkelser i datasystemet som oppdaterer priser, sier presseansvarlig i Rema 1000, Torkel Fjørtoft, og understreker:

– Vi jobber med tiltak for å utbedre dette, men med flere millioner prislapper aktive hver eneste dag blir det vanskelig å luke ut alle små feil, sier han.

– Det er selvsagt ingen taktikk bak dette. Vi har alt å tjene på at kundene føler seg trygge på prisene våre, og når det skjer feil er det ofte at prisen i kassa er lavere enn i hylla. Da får kunden seg en hyggelig overraskelse, men vi vil selvfølgelig vise riktig, lav pris til kundene våre når de plukker varer.