Gå til sidens hovedinnhold

Derfor får du ikke denne super-grandiosaen i Norge

Pizza Grandiosa ble både unnfanget og født i Norge. Likevel er det en rekke «grandiser» du overhodet ikke finner i norske butikker.

Både i Norge og Sverige selges det Pizza Grandiosa for store pengebeløp hvert år. Men utvalget har store forskjeller.

Se video av superpizzaene du må til Sverige for å kjøpe øverst i saken.

Her til lands produseres pizzaen i Stranda kommune på Sunnmøre. Men pizzaene sendes ikke til Sverige. De lokalproduseres i Dalarna med en helt annen tradisjon med flatere bunn og mer lignende klassisk italiensk pizza.

Les også

Stor pristest av matvarer: denne kjeden er billigst

Nasjonalrett

Nordmenn er derimot litt «enklere». Vi foretrekker den gode gamle grandisen, som er blitt vår nasjonale hovedrett – selv om vi ikke liker å innrømme det.

Grunnen til at vi ikke får super-grandiosaen og det fulle utvalget i Norge er rett og slett at nordmenn og svensker er forskjellige, skal vi tro Orkla som er selskapet som produserer Grandiosa.

– Det handler om Orkla sin forretningsidé: Vi utvikler merker og smaker lokalt. Pizzaene vi selger i Norge er utviklet for nordmenn. Og de vi selger i Sverige er utviklet for svensker, sier Dag Olav Stokken som er kommunikasjonsdirektør i Orkla.

I Sverige blir grandiosa markedsført som en høykvalitetspizza produsert på stenovn på et lokalt pizzaeria. Mens i Norge blir det reklamert som folkepizzaen som folk flest ønsker seg.

– Svenskene spiser mye mindre frossen pizza enn gjennomsnittet i Norge. Og vi har en mye høyere markedsandel i Norge enn i Sverige, sier Stokken til Nettavisen.

Pizzaelskende nordmenn

Det er store forskjeller på markedet for frosset pizza i Norge og Sverige. Selv om vårt naboland har dobbelt så mange innbyggere som oss, spiser de bare en fjerdedel av mengden frossen pizza som nordmenn gjør.

Det totale markedet i Norge for frossen pizza er på hele 2,3 milliarder kroner. Av dem går 1,15 milliarder inn i kassen for grandiosa-salget. Totalt selger Orkla over 25 milllioner grandiosa-pizzaer i løpet av året, og merket står for halvparten av alle pizzaer solgt i norske butikker.

I Sverige er det frosne pizzamarkedet mye kjøligere. Totalt kjøper svenskene pizza for 600 millioner kroner, og Orkla stikker av med 200 millioner. Men de har en solid markedsandel i Sverige også, med nært en av tre frosne pizzaer er Grandiosa.

Selv om Norge er det desidert største markedet, er det mange pizzaer du må reise over grensa for å kjøpe, noe mange svenskehandlende nordmenn med glede gjør på harrytur.

Dette er grandiosaen du ikke får i Norge

Surdeigspizza – inspirert av svenske finpizzeria

  • Serrano og mozzarella.
  • Mozzarella, pesto og parmesan.

Flatbread – en serie med spesielt tynne bunner
  • Mozzarella og pesto
  • Grillede grønnsaker
  • Salami og mascarpone

Superpizzaen er imidlertid Grandiosa «Xtra allt» som er en kebabpizza med hvitløkssaus.

X-tra Allt-serien er en av de største svenske seriene. Her finner du litt av hvert.

  • Mexicana
  • Vesuvio
  • Kebab
  • Hawaii
  • Capricciosa
  • Cheddar
  • Gudfadern

Historiske grunner

– Hvorfor er nordmenn så ellevilt mye mer glad i frossen pizza?

– Sannsynligvis må man langt tilbake i tid for å finne årsaken til hvordan pizza vokste seg frem til å bli nordmenns favorittmiddag. I Sverige var de nok tidligere ute med pizzarestauranter. Det vokste tidlig opp mange italienske pizzarestauranter, mens vi nordmenn spiste mange forskjellige typer pizza. Det er fortsatt tynnbunnede pizzaer som er det store i Sverige, sier Stokken.

Stokken mener også det handler mye om at nordmenn har god råd, mens svenskene velger billigere løsninger.

– Det er en helt annen betalingsvillighet for frossenpizza i Norge, så det blir mer innovasjon og høykvalitetsvarianter. I fjor lanserte vi for eksempel pizza som hever i din egen ovn – hvor bunnen er rå når du får den, sier han.

Kommentarer til denne saken