*Nettavisen* Økonomi.

Gunnar Stavrum

Det må bli billigere, enklere og raskere å kjøre elbilen til sentrum og parkere

Bilde av elbiler som lader ved Fjøsanger ladestasjon

LEDENDE: Bergen kan bli verdens første by som elektrifiserer hele bilparken. Foto: Hordaland fylkeskommune (Morten Wanvik)

Politikerne bør gjøre det enda billigere å kjøpe elbil og kjøre til byen.

Elbilstøtten er ett av få områder hvor flertallet av norske politikere har klart å samles om en stabil politikk over en lengre periode.

Mirakelet har gitt resultater, men suksessen trues av stadige protester fra økonomer og transportforskere som er bekymret for statskassen.

Selv er jeg mer bekymret for klimagassutslipp og global oppvarming, og sett med de øynene er det galskap å forandre en politikk som faktisk bidrar til at Norge kutter klimagassutslipp i Norge.

Om kort tid har Bergen over 20 prosent elbiler. Suksessen skyldes trolig billige bompenger. Akkurat nå er det grønt lys for luftkvaliteten i hele Bergen. Sånt varierer selvsagt med vær og vind, men 20 prosent elbiler bidrar i riktig retning.

- Det er bare å gratulere Bergens politikere. De viser verden at en utslippsfri bilpark er mulig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Klikk på bildet for å forstørre. ELBILFORENNGEN: Leder Christina Bu

LAVE BOMPENGER: Elbilforenignens leder Christina Bu mener at billige bompenger er en viktig årsak til å velge elbil. Foto: Norsk Elbilforening (Aksel Jermstad)

Hun vil ha lave bompenger også fremover: - Undersøkelser viser at rabattert bompengepassering er en av de viktigste årsakene til at folk velger elbil. Det er viktig å huske all den tid det fortsatt er slik at den store majoriteten kjører bensin- og dieselbiler både i Bergen og resten av landet

Den stadige jamringen over elbilsubsidier «glemmer» en ting: Støtten er ikke kraftigere enn at det fortsatt selges et stort flertall bensinbiler og dieselbiler som slipper ut klimagasser. Av årets 121.000 nye biler, stod nullutslippsbilene kun for 36 prosent - og det var tre prosentpoeng lavere enn året før.

Det er med andre ord langt igjen. Av landets 2,8 millioner personbiler, er under 10 prosent nullutslippsbiler.

Klikk på bildet for å forstørre. Grafikken viser vekst i elbilsalget, men fortsatt er bare 250.000 av de norske bilene elbiler.

UNDER TI PROSENT: Av 2,8 millioner personbiler i Norge, er under ti prosent utslippsfrie elbiler. Foto: Norsk elbilforening

Det er fornuftig å diskutere hvilke elbilfordeler som gir effekt, og hvilke som er for dyre. Men det er mer matnyttig å diskutere det store problemet - nemlig at to av tre nybilkjøpere setter seg inn i en forurensende bensinbil eller dieselbil.

Klikk på bildet for å forstørre. Tabell viser at snittutslipp for norske biler er 60 gram CO2 per kilometer. Bensinbilene ligger på 80, og dieselbilene på 135.

KJØPER UTSLIPPSBILER: Elbilene drar ned snittet, men fortsatt kjøper to av tre bilkjøpere enten bensinbil eller dieselbil. Foto: Opplysningsrådet for veitrafikken

Den siste tiden er det momsfritaket på nye elbiler og kjøring i kollektivfelt som har skapt frustrasjoner. Gratis parkering og lave bompenger er også en torn i øyet på alle som insisterer på å forurense og slippe ut klimagasser.

Mitt råd til politikerne er å lukke ørene for disse klagesangene, og fokusere på det vesentlige: Hvordan få flere til å velge elbiler og færre til å kjøpe bensin- og dieselbiler.

Her er 5 råd for en kraftigere elbilpolitikk:

  1. Garanter elbilfordelene inntil målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler (2025).
  2. Normalen i norske kommuner bør være tilnærmet gratis bompenger for nullutslippsbiler. La forurenserne betale.
  3. Sett en høy terskel og bevisbyrde på dem som vil stenge kollektivfelt for elbiler, men krev gjerne minst to i bilen i rushperioder.
  4. Gratis eller kraftig subsidiert elbilparkering, spesielt i bysentrum. Mobilitet er bra, forurensning bør skattes og bekjempes.
  5. Mindre skatt og mer statsstøtte til å bygge ut et finmasket nett av hurtigladestasjoner også i distriktene.

Heldigvis kommer teknologiutviklingen oss i møte med stadig billigere rekkevidde på nye elbiler, og utbygging av ladenettet. Med 30-40 mils rekkevidde begynner argumentet om at man ikke kan klare seg med ebil å lyde hult (hører du, Senterpartiets Trygve Slagsvold Vedum?)

Hvordan skal vi får råd til dette, spør du kanskje?

Svaret er å finansiere subsidiene på nye elbiler med økt skatt på bilene som forurenser. Så lenge over 60 prosent trosser bærekraftsmålene og kjører ut av bilbutikken med biler som skal forurense de neste 10-15 årene trengs det kraftigere lut.

Kun på ett punkt gir jeg elbilmotstanderne medhold, og det er at det ikke er rimelig at dyre musikkanlegg etc skal være fritatt merverdiavgift. Det er mer logisk å tette de smutthullene, enn å sette en øvre grense for hva en ny bil skal koste. Logikken må nemlig være at det skal lønne seg å kjøpe elbil i alle prisklasser.

En kraftigere elbilpolitikk tråkker på tærne til politikere fra høyre til venstre, også i Miljøpartiet De Grønne, som har en politikk for å bekjempe bilkjøring i seg selv - og ikke forurensende bilkjøring.

Men det er bare en politikk som vil øke elbilandelen fra 36 til 100 prosent på fem år: Det må bli både billigere, enklere og raskere å kjøre elbil.

PS! Hva mener du? Bør elbilpolitikken forlenges og forsterkes, eller synes du støtten er for høy allerede? Skriv et leserinnlegg!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag