Gå til sidens hovedinnhold

Dette er bilene som taper mest på de nye bilavgiftene

Mange biler vil bli over 80.000 kroner dyrere. Noen slipper helt unna.

Regjeringen ønsker ikke lenger at folk skal kjøpe ladbare hybrider, og går målrettet etter denne typen modeller i forslaget til nytt statsbudsjett.

Les også: Så mye dyrere blir biler i 2022 - ladbare hybrider får et avgiftssjokk

Ifølge utregninger* fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) vil dette få til dels dramatiske konsekvenser. Norges nest mest populære bil er Toyota RAV4:

  • Toyota RAV4 Hybrid (ikke-ladbar): +14.229 kroner
  • Toyota RAV4 Ladbar Hybrid: +40.589 kroner

I dag er prisforskjellen for en likt utstyrt variant rundt 16.000 kroner. De nye avgiftene vil føre til at den ladbare hybriden vil bli over 40.000 kroner dyrere enn den normale hybriden.

(*Utregningene fra OFV baserer seg på innrapporterte data fra norske bilimportører, og disse er dessverre ofte unøyaktige. Tallene kan derfor avvike fra faktisk avgift. Toyota oppgir selv at RAV4 i ladbar hybrid blir 42-48.000 kroner dyrere med nye avgifter.)

Store, tunge ladbare er den store taperen

Det finnes over 300 forskjellige ladbare modeller registrert i databasen til OFV, men det gjennomgående er at det er de virkelig virkelig store og tunge SUV-ene fra premiumprodusentene som kommer aller dårligst ut. Mange av disse blir over 80.000 kroner dyrere med nye avgifter.

Under har vi samlet noen av bilene som virkelig vil kjenne på de nye avgiftene:

  • Audi Q7: +87.041
  • Audi Q8: +85.561
  • BMW 545e: +69.915
  • BMW X5 xDrive45e: +59.889
  • DS 7: +47.084
  • Ford Explorer: +81.037
  • Hyundai Santa Fe: +66.671
  • Jeep Wrangler: +81.827
  • Kia Sorento: +70.670
  • Range Rover Vogue: +82.445
  • Range Rover: +85.652
  • Mercedes E-klasse: +82.208
  • Mercedes GLE: +53.192
  • MG EHS: +50.263
  • Mini countryman: +37.990
  • Mitsubishi Exlipse Cross: +65.454
  • Opel Grandland: 37.394
  • Suzuki Across: +50.413
  • Peugeot 3008: +47.816
  • Peugeot 508: +60.345
  • Porsche Panamera: +86.327
  • Porsche Cayenne: 78.304
  • VW Touareg: +87.279
  • Volvo S60: +71.099
  • Volvo XC90: +83.676
  • Volvo XC60: +78.992

Alle eksemplene er for de ladbare modellene. Bensin- og dieselvarianter får stort sett prisøkninger på 10-23.000 kroner.

Noen slipper helt unna

Av bilene som slipper helt eller veldig billig unna, finner vi de små, kompakte ladbare hybridene - som i enkelte tilfeller også har en elbilvariant:

  • Audi A3: Ingen avgift
  • Citroen Formentor: Ingen avgift
  • Kia Ceed: Ingen avgift
  • Mercedes A-klasse: +3495
  • Mercedes B-klasse: +8418
  • Peugeot 308: Ingen avgift
  • Renault Capture: Ingen avgift
  • Renault Megane: Ingen avgift
  • Skoda Superb: +10.806
  • Skoda Octavia: Ingen avgift
  • VW Golf: Ingen avgift

Årsaken til at mange av disse bilene fortsatt ikke vil ha noen engangsavgift, er at de får så stort fratrekk i CO2-komponenten, at de havner på null totalt.

Toyota: - Alt for drastisk

Toyota er ikke overraskende lite fornøyd med endringen, som vil gjøre storselgeren RAV4 43.800-48.200 kroner dyrere avhengig av variant.

– Ladbare hybrider med lang rekkevidde kan brukes som nullutslippsbiler i hverdagen og som hybrider på langtur. Inntil ladeinfrastrukturen er bedre utbygget, noe som særlig er en utfordring i distrikts-Norge, vil denne teknologien være et godt klimavalg for mange bilkunder. Vi mener at den foreslåtte innstrammingen er overraskende og alt for drastisk, og at man heller burde innføre avgiftsøkninger over flere år og i tråd med videre teknologiutvikling, sier informasjonssjef Espen Olsen.

NAF ber på sin side en ny Støre-regjering om å reversere forslaget fra regjeringen.

- Dette er ikke et forslag som tar inn over seg de ulike behovene folk har nå som vi ser starten på slutten for nye fossilbiler. Her må Ap og Sp jobbe for å reversere økningene og sikre en bilavgiftspolitikk som ivaretar hele landet og folk med ulik lommebok, sier Camilla Ryste.

Les også: NAF advarer: Politikerne må vise at de forstår hva denne elbilveksten betyr

Elbilforeningen er fornøyde

Elbilforeningen applauderer på sin side forslaget:

- Det er overhodet ingen grunn til sterke avgiftsfordeler for ladbare hybrider lenger. Elbilene er nå gode nok for alle, og elbilsalget slår rekorder i Distrikt-Norge. Regjeringen har lyttet til Elbilforeningen, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.