Gå til sidens hovedinnhold

Dette er nå Norges desidert mest solgte bil - bensin og diesel er nå nesten helt dødt

45 biler av denne typen rullet ut på veien - hver eneste dag.

Ford Mustang Mach-e har lenge vært en av de mest etterlengtede elbilene i Norge, og folk har stått på venteliste i lang tid.

Bilen er den første rene elbilen som Ford har bygget fra bunnen av, og kommer i flere versjoner som gjør at den slår kraftig fra seg både i diskusjon om pris og rekkevidde.

Test: Ford Mustang Mach-e AWD Long Range

Svært høye registreringstall

Bilen har fått en vanskelig start store forsinkelser som følge av pandemien, og produksjonen som foregår i USA.

Men mai ble måneden hvor det virkelig løsnet; hele 1384 Mustang Mach-e fikk skilter i forrige - hele 531 mer enn nærmeste konkurrent: Den ladbare hybriden Toyota RAV4.

Test: Toyota RAV4 Plug-in

- Vi har fått flere skip med biler til Norge den siste måneden og regner med at dette fortsetter i de kommende månedene. Før sommerferien starter er høyst sannsynlig antallet Mach-E på norske veier betydelig, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en pressemelding.

Med de høye registreringstallene havner Ford for første gang på lenge inne på topp 10-listen over de mest solgte bilmerkene.

Elbilene dominerer nå totalt

De offisielle registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser ikke overraskende at mai-måned ble en veldig, veldig mye bedre måned enn mai i fjor - som var kraftig påvirket av starten av pandemien.

I mai ble det registrert 14 063 nye personbiler, 6063 flere (+ 75,8 %) enn i mai 2020. Også bruktimporten øker kraftig, med 60 prosent.

Elbilandelen er i mai 60,4 prosent, og tallene domineres av at flere bilmodeller ser ut til å ha kommet til Norge i store kvanta i mai:

  • Ford Mustang Mach-e: 1384
  • Skoda Enyaq: 795
  • VW ID.4: 774
  • Volvo XC40: 736
  • Tesla Model 3: 504
  • Mercedes EQC: 492
  • Audi e-Tron: 447

Test: Volkswagen ID.4 Max

Bensin og diesel er nesten utryddet

De markedsandelene som elbilene ikke tar, blir nå i all hovedsak spist opp av hybridmodeller.

Ifølge OFV er færre enn 1 av 11 biler som fikk skilter i mai, som bare hadde bensin- eller dieselmotor.

  • Elbiler: 60,4 prosent
  • Hybrider: 30,7 prosent
  • Bare bensin: 4,8 prosent
  • Bare diesel: 4,1 prosent

- Vi ser en klar og tydelig elektrisk dreining for både person- og varebiler. Og med stadig flere merker og modeller som er rene elektriske biler, vil den økningen høyst sannsynlig bare fortsette. Vi rykker stadig nærmere det politisk fastsatte målet om at alle nye personbiler i 2025 skal være nullutslippsbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

Hovedårsaken til at de rene bensin- og dielselbilene nå sliter, er en kombinasjon av at avgiftene gjør at spesielt ladbare hybrider og elbiler i veldig mange tilfeller er billigere i innkjøp.

I tillegg har politikerne bestemt at alle biler som selges i Norge etter 2025 skal være nullutslippsbiler. Norge har derimot ikke lov til å forby andre typer biler grunnet EØS-reglene. Den eneste måten å oppnå et slikt mål på er å øke avgiftene på biler med forbrenningsmotor så mye at ingen kjøper disse.