Det går litt i bølger hvor mange nye spennende biler som dukker opp. Særlig var det et tørke av interessante modeller rett før EU innførte nye utslippskrav.

Men til tross for pandemien har 2021 vært et svært interessant bilår - spesielt sett med norske øyne: Produsentene har nærmest tråkket over hverandre for å levere de mest interessante elbilene.

Hvert år tester Nettavisen rundt 50 nye bilmodeller, og vi har gått gjennom alle bilene vi har testet i år, og plukket ut våre favoritter.

Og selv om elbilene dominerer, er det noe annet som ligger på topp av vår liste.

10. BYD Tang

De kinesiske bilene ruller inn på markedet i stort tempo for tiden, og BYD Tang er en bil som ikke bare slår over forventningene, men som 7-seters elbil knapt har noen elbilkonkurrenter.

Legg så til at den knuser sine ladbare hybrid-konkurrenter på pris, og man forstår at kineserne har kommet for å bli.

Les også

Test: BYD Tang

9. BMW M3 Competition xDrive

Vi kunne egentlig plassert denne på 1. plass, men det er kanskje ikke den mest folkelige modellen. Her får man en helt fantastisk familiebil, drift på alle fire hjul, masse luksus.

Og selvsagt er dette en av verdens mest legendariske sportsbiler.

Det at selveste M3 nå er tilgjengelig som firehjulsdrift - hvor du kan velge å skru av driften på forhjulene - gjør dette til den beste M3-modellen for norske forhold noen gang. Punktum.

Les også

Test: BMW M3 Competition xDrive

8. Tesla Model Y Long Range

En skreddersydd familiebil med masse plass, smarte løsninger, lang rekkevidde, mye krefter og hyggelige priser.

Det er ikke uten grunn at Model Y har blitt en storselger.

Hadde det ikke vært for at produksjonen av bilen i Tyskland ble utsatt, og at vi i stedet så langt har fått Kina-modellen til Norge, kunne dette fort havnet veldig mye høyere på listene.

Les også

Test: Tesla Model Y Long Range

7. Hyundai Ioniq 5 AWD

Ioniq 5 er Hyundais første skikkelige elbil-fra-bunnen-modell, og er utviklet i samarbeid med Kia. Vi kunne nesten like gjerne trukket frem Kia-modellen, men vi rekker ikke å få ferdig testen av EV6 før nyttår.

Dette er en bil som virkelig ser annerledes ut, er større enn virker som, har fabelaktig plassutnyttelse, mye krefter og er en av veldig få modeller på markedet med 800 volt strømsystem. Det åpner for mye raskere ladehastigheter.

Les også

Test: Hyundai Ioniq 5 AWD

6. Lexus LC500 Cab

Favoritter er ikke det samme som storselgere, for denne bilen vil det ikke bli solgt mange av i Norge. Men Lexus - med sitt suverene rykte - tør å være skikkelig annerledes. I denne modellen kaster de samtidig bort alle vyer om å være fornuftige. Da blir det også fantastisk!

En fabelaktig selvpustende V8-motor danner grunnlaget i en griselekker cabriolet med fantastisk komfort.

Les også

Test: Lexus LC500 Cabriolet (2021)

5. Mercedes AMG GLE63s

Hva skjer når Mercedes bare bestemmer seg for å lage en bil som er mer av alt? Da får du denne fabelaktige allrounderen.

Masse plass, masse fremkommelighet, masse komfort, ekstrem ytelse og en overdådig luksusfølelse.

Dette er kanskje bilen på listen jeg mest skulle ønske var min i hverdagen.

Det er i grunn bare prisen som hindrer denne fra å finnes i enhver garasje.

Les også

Test: Mercedes AMG GLE 63s

4. Audi Q4 e-Tron

De tre søskenbilene Audi Q4, Skoda Enyaq og VW ID.4 er til sammen Norges klart mest solgte bilmodell. Vår klare favoritt er Audi-utgaven som skiller seg ut med et vesentlig bedre interiør enn sine to søskenmodeller.

Dette er en fullstendig uangripelig familie-elbil som har få svakheter, og som man bare tenker at man kan leve med dag ut og dag inn.

Les også

Test: Audi Q4 50 e-Tron Quattro

3. Mercedes EQS

Utgangspunktet for denne bilen var ganske enkelt: Mercedes skulle lage verdens beste elbil. Den skulle fungere som en erstatning for det de fra før mener er verdens beste bil: S-klasse.

(Ja, vi har selvsagt også testet den ekte S-klassen i år - med 700.000 kroner bare i ekstrautstyr!)

Designet er sært, og interiøret litt mer plastaktig enn vi setter pris på, men at dette er en fabelaktig elbil er det ingen tvil om. Komforten, støynivået, kraftleveringen, den fabelaktige bakhjulsstyringen, det utrolige infotainmentsystemet... Vi kunne bare fortsatt.

Les også

Test: Mercedes EQS 580

2. Porsche Taycan Cross Turismo

Vi hadde egentlig planer om å sette Audi e-Tron GT RS her, men når Porsche lager en variant av samme bil som er enda mer praktisk, var valget enkelt.

Cross Turismo er den litt mer praktiske, stasjonsvognaktige utgaven av den fantastiske el-familie-sportsbilen Taycan. Lang rekkevidde, lynrask lading, godt med plass, masse ytelse og høy komfort gjør dette til en virkelig drømmebil.

Det mest overraskende er at den ikke koster så mye som man kan frykte - om man kan klare seg med litt færre hestekrefter enn toppmodellen.

Les også

Test: Porsche Taycan 4 Cross Turismo

1. BMW M440i xDrive Cabriolet

I år var det absolutt ingen tvil: Dette er bilen som ga oss den beste kjøreopplevelsen vi har hatt på lang, lang tid.

Det er ikke en bil som det kommer til å bli solgt masse av. Både er den dyr, har ganske dårlig med plass - og gjør seg best på sommeren.

Men den lykkefølelsen av å kjøre en rask, presis, komfortabel og takløs bil på en perfekt sommerdag overgår det meste.

Les også

Test: BMW M440i Cabriolet xDrive

Et par jokere

Dessverre rekker vi ikke å publisere våre egne tester av den nye BMW iX og Ford Mustang Mach-E GT før nyttår, som begge ville fortjent å konkurrere på denne listen.

Les også

Test: BMW iX xDrive50

Les også

Test: Ford Mustang Mach-E AWD Standard Range