AUSTIN, TEXAS (Nettavisen): Når 75.000 besøkende flommer inn til en by som Austin, legger det press på offentlig kommunikasjon. Løsningen er å sette ut tusenvis av elektriske scootere og elsykler.

Det foregår et voldsomt kappløp mellom giganter for å få kontroll over leiemarkedet, og nå har også Uber kastet seg inn i kampen.

Med den normale Uber-appen på mobilen kan du nå få opp et kart over hvor den nærmeste elektriske scooteren eller sykkelen befinner seg. Et par trykk på skjermen, og du har et fremkomstmiddel som tar deg avgårde i 25-30 kilometer i timen (sykkelen). Den elektriske scooteren går naturlig nok noe saktere.

Her er for øvrig norske regler: Små elektriske kjøretøy

Milliardmarked til Oslo

Allerede i forrige uke kom de første elektriske scooterne på gaten i Oslo, og det er trolig bare starten på det som har blitt et milliardkappløp i USA.

Selskapet WattWorld har avtale med blant andre Obos om utleie av elsykler, men det er et stykke frem til amerikanske storbyer, der elektriske scooter står nesten overalt.

De to største konkurrenten, Lime og Bird, verdsettes til to milliarder dollar hver av investorene. De kappes om å plassere ut flåter av scootere på gatene i de største amerikanske byene.

Det er et kappløp hvor begge taper titalls millioner dollar i måneden. I førersetet hos Bird er administrerende direktør Travis VanderZanden, som kommer fra en karriere hos drosjeselskapene Lyft og Uber.

Nå har han dempet litt på veksttakten for å få bedre økonomi i selskapet. - Det som er viktigst akkurat nå, er få økonomien på rett kjøl, altså å tape mindre penger per kjøretur, sier han til The Information.

Står overalt i Austin

Denne uken arrangeres den gigantiske interaktive festivalen South By Southwest (SXSW) i Austin. Folk flyr inn fra hele verden for å lære de nyeste trendene fra media, reklame, film, musikk og internett.

Mens det tidligere år har vært en kamp om å få drosjer i sentrum, står mange drosjer ubrukte og venter på passasjerer. Årsaken er at det står elektriske scootere og sykler overalt. Alle har en QR-kode, og man starter og avslutter turen via appen på mobiltelefonen.

Prisen, som regel på noen få dollar, blir automatisk trukket av kortet ditt.

Syklene blir brukt mye mer enn private

Uber tilbyr både elektriske scootere og sykler under navnet Jump.

Syklene går opp til 35 kilometer i timen med elektrisk hjelp, og har utskiftbare batterier (slik at Uber kan "lade opp" syklene der de står i gatene). Det er ikke snakk om faste plasser eller stativer - du setter fra deg sykkelen der du skal. Og så overtar nestemann ved å scanne inn koden på sin mobiltelefon.

Foreløpig finnes tilbudet i 12 amerikanske byer og i Berlin, men Uber har store planer om å ekspandere. De foreløpige tallene viser at hver eneste sykkel i gjennomsnitt sykles 18.000 kilometer i året, eller rundt ti ganger mer enn en vanlig privateid sykkel.