Gå til sidens hovedinnhold

Dette nummeret koster 250.000

Gratis å ringe, enkelt å huske - men svindyrt å kjøpe.

(iOslo.no): Alfanummer er noe som ifølge leverandøren er på full fart inn på markedene i Europa og Norge. Alfanummer er enkle å huske. I tillegg er de billigere for forbrukeren å ringe i stedet for femsifrede numre som lett kan la seg glemme. Vet du for eksempel hvor du kommer hvis du ringer 05000, 05050 eller 05500?

Gratis å ringe
- Vi merker at stadig økende antall bedrifter henvender seg til oss for å få alfanummer. Vi er overbevist om at dette er noe som er kommet for å bli. Numrene har allerede vært i bruk i USA over lenger tid. Fordelene med slike numre er at de er lette å huske og gratis å ringe fra fasttelefon, forteller Anders Hamnes til iOslo.no. Han er daglig leder i Alpha Communications AS, som er et kommunikasjonsbyrå spesialisert på alfanummer.

Fra mobiltelefon koster det vanlig lav norgestakst (laveste takstklasse).

For forbrukerene er det nok enkelt og greit å huske et nummer som kan lyde som 800pizza, men det er ikke bare bare for bedrifter å abonnere på slike nummer. Prisen varierer etter hvilke avtale som oppnås mellom leverandør og den aktuelle bedriften. På årsbasis kan prisen lett komme opp i et par hundre tusen kroner.

- Tidligere hadde vi et femsifret nummer og vi fikk en del tilbakemeldinger fra kundene våre om at det var lang ventetid og de klaget på pris. Etter at vi byttet over til 800taxi2 har vi hatt en økning på ca 2000 innkommende samtaler i måneden. Spesielt bra for kunden er det jo at nummeret er gratis å ringe (fra fasttelefon). Men det er ikke billig. I løpet av ett år kommer prislappen på rundt 250.000 kroner, forteller daglig leder i Taxi2 Henning Holstad til iOslo.no.

Verken Hamnes eller Holstad ønsker å si stort om hvor mye avtalen mellom dem er på, men Holstad opplyser om at de betaler et lavt femsifret beløp for å ha nummeret. I tillegg kommer utgifter for markedsføring og regningen for at forbrukerne får ringe gratis.

Til tross for store utgifter ønsker Taxi2 å fortsette satsingen.

Innlæring
- Det er ingen tvil om at det er en innlæringsprosess. Ennå trenger folk å lære seg å bruke alfabetisk tastatur, men vi har tro på dette og velger å bruke en del ressurser. Vi har markedsført dette siden september nå og merker en økning i innkommende samtaler, forteller Holstad.

Siden august 2006 til ut januar 2007 har selskapet hatt en økning på 30 prosent på samtaler inn til sentralen. Det er også en stadig økning i antall Taxi2-biler i hovedstadens bybilde. Holstad er derimot usikker på hvor mye av økningen i trafikken som skyldes alfanummer.

Les flere saker på iOslo.no.

Reklame

Stor oversikt: Årets sommersalg 2021