*Nettavisen* Økonomi.

Dette står Orkla-striden om

Orkla er den største leverandøren av merkevarer til norsk dagligvarebransje, og en svært sentral maktfaktor i norsk næringsliv.

25.01.05 11:05

Dagens melding om at Orkla-sjef Finn Jebsen får sparken er siste utvikling i en knallhard maktkamp om et av Norges mest sentrale selskaper, med en rekke ulike virksomheter.

Orklas kjerneområder er merkevarer, kjemi og finansielle investeringer. Området merkevarer omfatter alt fra pizza, via vaskemidler til aviser. Tidligere var bryggerivirksomheten sentral, men denne er solgt til danske Carlsberg.

Det var tidligere konsernsjef Jens P. Heyerdahl som utviklet Orkla fra et middels stort gruveselskap til et omfattende konsern med både strategiske og finansielle investeringer innen en rekke bransje.

Orkla brukte sin etter hvert betydelige pengesekk til å kjøpe seg inn i en rekke selskaper, som man så, i en del tilfeller, tok full kontroll i og definerte om til strategiske investeringer.

De fleste vil si at Heyerdahls strategi var vellykket for Orkla som bedrift, men han kom i stadig større grad på kant med nye eiere, som ikke lenger fant seg i at det var administrasjonen, og ikke eierne, som styrte i Orkla.

Stein Erik Hagen eier nå litt under 10 prosent av Orkla, og han har finansielle muskler til å kjøpe seg solid opp etter å ha solgt seg ut av ICA. Dette salget gjør også at han ikke lenger er i en dobbeltrolle som både aksjonær og storkunde av Orkla.

I dag er Orkla verdt 43 milliarder kroner. Av selskapene på Oslo Børs er bare Statoil, Hydro, Telenor, DnB og Royal Caribbean høyere verdsatt.

Orkla-konsernet har rundt 20.000 ansatte. 2003 omsatte Orkla for 45 milliarder kroner og et driftsresultat før goodwillavskrivninger på 3,8 milliarder kroner.

Annonsebilag