Gå til sidens hovedinnhold

Dette synet møtte Tore da han åpnet pakken fra PostNord: – Helt uforsvarlig

Den uerstattlige, 136 år gamle symaskinen i støpegods var gått i mange biter under frakten med Postnord: - Det er tydelig at hele esken er kastet i noe hardt, sier kjøper og symaskin-ekspert Tore Nohr.

Etter Nettavisen skrev om Mari Anne Engen som hadde bestilt juleglass med PostNord som leverandør, har flere forbrukere tatt kontakt og fortalt om sine opplevelser med PostNord. Selskapet har flere knuste glass, sentimentale gjenstander og uleverte pakker på samvittigheten.

Likevel er noen gjenstander mer uerstattelig enn andre.

Tore Nohr har samlet på symaskiner siden 1970 og har i skrivende stund over 100 symaskiner. Han fant en antikk symaskin på finn.no som han fikk tilsendt i forrige uke. Maskinen var godt pakket inn i bobleplast av avsender. Da han åpnet pakken var den ødelagt.

- Jeg samler på gamle symaskiner og jeg fant en veldig spesiell Husqvarna symaskin som var produsert i 1885. Det var en av de tidligere modellene deres og maskinen var veldig pen, sier Nohr.

Nohr forklarer at disse gamle symaskinene er i støpegods. Dette gjør de relativt vanskelige å ødelegge.

- Det er tydelig at hele esken er kastet i noe hardt. Hvis ikke, ryker ikke en symaskin som dette i så mange deler. Det er helt uforsvarlig, sier Nohr.

Les også:Thomas så ikke eposten fra Norwegian. Nå vil bonuspoeng tilsvarende 10.000 kroner bli slettet ved utgangen av året

- Det er uerstattelig

Nohr er medlem av både en tysk og en engelsk symaskinklubb. Han har vært på flere møter for symaskinspesialister i utlandet og han kan gjenkjenne en spesiell maskin når han ser den.

- Det er veldig trist at det er akkurat denne maskinen som er ødelagt. Det er en sjelden maskin å få tak i og jeg prøver å ta vare på alle modellene Husqvarna har kommet ut med. Dette er den første maskinen jeg har kommet borti av denne modellen som er så pen. Den er uerstattelig, sier Nohr.

Les også: Patrik (36) ble rystet da han så budbilsjåføren: - Trodde først det var skjult kamera

- Full forståelse

Pressesjefen i PostNord, Haakon Nikolai Olsen, sier at de har full forståelse for at skader på sjeldne gjenstander er frustrerende for kundene.

Likevel kan han informere om at skader på pakker forekommer sjeldent.

- Vi har en skadefrekvens på 0,003 % av antall pakker vi sender, påpeker Olsen.

Videre forteller Olsen at høy leveringskvalitet er viktig for PostNord og at de vet dette er viktige for PostNords kunder også.

- God pakkehåndtering er blant annet en forutsetning og forventning til våre leverandører som kjører for oss og våre kunder, sier Olsen.

En skade kan også oppstå på mange forskjellige måter.

- Vi ser blant annet skader på pakker grunnet mangelfull emballering. Derfor er rett emballering av varen svært viktig for å sikre en trygg levering. Vi produserer pakker automatisk over sorteringsanlegg, og hvis det er skader på pakker er ofte emballeringen hovedårsaken, påpeker Olsen.

Hvis en pakke først blir skadet under transport er det avsender som må sende inn krav om erstatning. Det er for øyeblikket ingen forskjellige satser på erstatningssummen. Det vil si at du får erstattet det beløpet du betalte for varen, men det er ingen ekstra kompensasjon for sjeldne gjenstander.

- Pakker som blir skadet, eller blir borte under fremføring skal selvsagt erstattes uavhengig av produktets affeksjonsverdi og tilgjengelighet på markedet.

Les også: Reagerer på Rema og Coops tilbudskampanjer: - La være å presse kundene

Nettavisen har vært i kontakt med forbrukertilsynet. De kan informere om at det per dags dato er syv saker meldt inn hvor PostNord er den innklagde parten.