Gå til sidens hovedinnhold

DN ikke lurt likevel

- Vi er blitt lurt, slo sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv fast i formiddag. Nå har han gjort retrett. Aker Kværner-saken ble en lei nøtt for DN-sjefen torsdag.

En av kildene tok kontakt med Dagens Næringsliv i dag etter det som var skjedd, ifølge Djuve.

- Etter grundige samtaler med kilden der vedkommende i detalj har redegjort for bakgrunnen for informasjonen som ble gitt til avisen, har jeg kommet til at dette ikke var et bevisst forsøk på å manipulere kursen gjennom oss, sier Djuve til TV2 Nettavisen.

Han viser til at boka for tegning i emisjonen var full i går, og at vedkommende som ga informasjonen, på det tidspunkt trodde at emisjonskursen ville havne i toppen av kursintervallet på 130-155 kroner. Men så skjedde det ting blant annet i London-markedet som endret bildet, ifølge Djuve.

- Ingen god dag

Dagens Næringsliv skriver i dag at Aker Kværners emisjon på to milliarder er fulltegnet og at kursen kan havne i øvre del av kursintervallet på 130-155 kroner, om ikke over 155 kroner.

Dette viste seg å være feil, og Aker Kværner så seg nødt til å sende børsmelding før børsen åpnet i dag. Kursen havner i nedre del av intervallet, ifølge selskapet.

Tidligere i dag sa en opprørt Djuve til dn.no at han ikke utelukket at dette var et forsøk på kursmanipulasjon av Aker Kværner-aksjen.

Men selv om han ikke lenger føler seg lurt i saken, har det ikke vært noen god dag for Djuve & Co.

- Det klart at dette har vært dumt for vår del. Vi har ikke hatt noen god dag her i dag, sier Djuve.

Børsen vil granske

Oslo Børs vil i morgen granske det som skjedde vis-á-vis Dagens Næringsliv i forbindelse med Aker Kværner-emisjonen.

- Vi vil gå igjennom saken i morgen, sier informasjonsdirektør Per Eikrem ved Oslo Børs. Det har rett og slett vært tidsmangel som har gjort at børsen ikke har fått sett på dette allerede i dag, ifølge Eikrem.

- Det kan være en veldig stygg sak, sier Eikrem som imidlertid ikke ser bort fra at avisens kildevern kan bli et problem for børsens undersøkelser.

Reklame

NÅ: Gjør julegavekupp hos to friluftsgiganter