Gå til sidens hovedinnhold

DNB starter «I lomma på Silje»-tjeneste for alle nordmenn

DNB lanserer nytt verktøy som kan kartlegge økonomien din, før du får råd om hva du kan gjøre. «Luksusfellen»-ekspert er positiv, men kommer med en advarsel.

Fredag lanserer DNB en ny og omfattende økonomisk «helsesjekk» digitalt, hvor du kan finne ut hvordan det står til med din økonomi.

- I mange år har kundene ønsket seg bedre oversikt og kontroll på egen økonomi, og konkrete råd. Mange har også reagert på at «I lomma på Silje» er kun for kjendiser og ikke vanlige folk, men med den nye tjenesten kan du få lignende hjelp, sier Ingjerd Blekeli Spiten, konserndirektør for personmarked i DNB, til Nettavisen.

«I lomma på Silje» er et TV-program hvor kjendiser får hjelp til å rydde opp i egen økonomi av forbrukerøkonom Silje Sandmæl.

Les også: «Luksusfellen»-profilene utvikler inkassoregister: Skal bli lettere å bli gjeldsfri

I motsetning til «Luksusfellen», hvor deltakerne sitter på masse gjeld og går i minus hver måned, tar «I lomma på Silje» for seg problemer alle kan kjenne seg igjen i. Hvor mye bruker jeg hver måned, og hvordan kan jeg spare mer? Hva har jeg egentlig i gjeld?

Disse spørsmålene er blant det du får svar på når du tar testen «Ditt økonomiske DNA». Spørsmålene er basert på det DNB går gjennom med kunder i rådgivningssamtaler.

- Det er ikke like vanlig å gå i banken lenger, og da er det enklere med et digitalt verktøy. Folk vet heller ikke hva de skal spørre om hvis de kontakter banken for å få råd, sier Spiten.

Les også: Innfører begrensninger: Blir vanskeligere å bruke kredittkortet

Personlige råd

Nettavisen har sjekket ut testen, som blir tilgjengelig for alle - uavhengig av hvilken bank du er kunde i. Du må legge inn en rekke opplysninger, blant annet inntekt, utgifter til lån og forsikring, gjeld og hvor mye du sparer hver måned. På noe av punktene står det også forklart hvor du kan finne informasjonen.

Samtidig kan du velge å svare på spørsmål basert på personlighetstesten «Big Five».

- Den viser hvem du er som person, og hvilken personlighetstype du er. Det gjør at du kan få opp økonomiske råd mer tilpasset deg, sier Spiten.

Selv om flere banker allerede gir deg en enkel oversikt over forbruket ditt, gjennom «Pengebruk» eller «Min økonomi» (bankene har ulike navn), får du ingen råd eller går i dybden på økonomien din.

- Målet med den nye tjenesten er å bidra til økt kunnskap og bevissthet, og å gjøre det enklere for folk å ta grep tilpasset sin økonomi, sier Spiten, og påpeker:

- Nordmenn er dårligst i Skandinavia til å lage budsjetter, og vi bruker kun én til to timer på økonomi i måneden. Til sammenligning bruker vi tre timer dagen på sosiale medier.

Les også: Mona og Kim Remi overså postkassen: - Dere står i fare for å miste huset

- Du må være obs

Lene Drange, kjent fra TV-programmet «Luksusfellen», har skrevet bøker om privatøkonomi og driver Instagram-kontoen «Snaponomi». Hun kommer med en advarsel når hun får høre om DNBs nye kartleggingstjeneste av egen økonomi.

- I enkelte tilfeller kan du få gode råd, men ikke bli blendet av det, sier hun til Nettavisen.

- I noen tilfeller kan det være viktig å kartlegge egen økonomi, men være obs på hvem som er avsender. Banken vil gi gode råd og hjelpe, men de vil også tjene penger, påpeker Drange.

Hun trekker også fram sikkerhetsaspektet med tjenesten, særlig når det gjelder å dele så mye privat informasjon med en bank.

Les hva DNB svarer om personvern og informasjonssikkerhet knyttet til testen lenger ned i saken.

Les også: Gikk på aksjesmell da han var 16 år. Nå trives Hallgeir Kvadsheim best med et liv med lav risiko

Drange sier imidlertid at folk har godt av en bevisstgjøring av eget forbruk, få oversikt over gjeld og hvor mye man klarer å spare. Hun oppfordrer også til å ikke glemme at det kan finnes andre løsninger enn det banken foreslår når du har kartlagt din økonomi.

- Ikke tenk at svarene du får er en fasit, men gode innspill. Det er interessant å ta testen, men sjekk andre kilder for å se om de økonomiske rådene passer for deg, sier hun.

Drange svarer på bakgrunn av slik Nettavisen forklarer testen for henne. Hun har ikke sett på den selv.

- Terningkast tre

Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet, har gått gjennom testen til DNB, og har gjort seg opp en klar mening fra et forbrukerperspektiv.

- Jeg gir testen terningkast tre. Min anbefaling til dem som tar testen, er å bevare sin kritiske sans når det gjelder rådene som gis, sier han til Nettavisen.

- Det er en lekker, brukervennlig design på testen og personvernet for testpersonen er godt behandlet. Det trekker opp, legger han til.

Jensen mener dette kan være et nyttig verktøy, men han forstår ikke helt hva personlighetstesten tilfører rådgivningen. Han påpeker at hva som er økonomisk lønnsomt ikke avhenger av personlighet.

Han var heller ikke særlig fornøyd med resultatet.

- Jeg hadde ønsket andre råd enn det jeg fikk, og jeg savnet særlig det som handler om å sammenlikne ulike tilbud på finansielle tjenester. Dette er noe vi vet betyr mye for en privatøkonomi, sier han.

Jensen trekker fram flere punkter han mener er negativt med testen:

  • Fikk ikke presentert ulike tilbud av boliglån, forsikringer og sparing og sammenlikne disse.
  • Fikk ikke anbefalt å reforhandle vilkårene på boliglån, forsikringer og sparing, noe han sier er store utgiftsposter for mange husholdninger.
  • Testen viser ikke hvor mye han bruker på finansielle tjenester, for eksempel er utgiftene til usikret gjeld en nøkkel for å unngå økonomisk sårbarhet.
  • Når man skal velge om og i så fall hvor mye en skal spare, er det helt essensielt å avdekke testpersonens spareformål.
  • Det er ikke gitt at alle skal ha to månedslønninger stående på konto, fordi pengene taper seg i verdi med dagens rentenivå. Men banken tjener på at folk har vesentlig bufferkapital.
  • Hadde ventet at det skulle komme mer om pensjon. Han sier forbrukere må være forberedt til å ta større ansvar for egen sparing fordi pensjonssystemet er i endring. Her finnes det en del nytt i markedet som det kunne vært gitt råd om.

Les også: Advarer mot hyttesmell: - Vi er bekymret

- Ingen får tilgang til informasjonen

Det er mange personlige og sensitive opplysninger du legger inn i testen. For å i det hele tatt få tilgang til å ta gjennomgangen av egen økonomi og få økonomiske råd basert på svarene dine, må du imidlertid logge deg inn med BankID.

Som nevnt er «Luksusfellen»-profil Lene Drange skeptisk til å dele så mye privat informasjon med en bank gjennom en slik digital tjeneste. Hun sier at hun ville tenkt at de kommer til å bruke opplysningene for å selge henne noen av bankens tjenester i ettertid.

DNB avviser imidlertid at informasjonen du legger inn i testen vil kunne brukes av banken til noe du ikke har godtatt.

- Kombinasjonen av strenge rutiner for oppbevaring og behandling av data, gjør at informasjonen ikke kan brukes til andre formål enn det som er definert i samtykkene du har gitt, sier Spiten.

Hun påpeker at det er kun du som har tilgang til opplysningene du legger inn. Ingen i banken kan se denne informasjonen med mindre du selv velger å dele noe, betrygger Spiten.

Du kan også til enhver tid gå inn og slette alle opplysningene, og DNB sier du skal også kunne trekke tilbake samtykket som er gitt. Dataene slettes automatisk innen ett år, dersom du ikke selv har gått inn og slettet før dette.

Du kan lese mer om hvordan de ivaretar personvernet i testen på nettsidene deres.

Fra 400 om dagen til 400 i timen

Spiten mener det er viktig at folk kan få kontroll, og gjøre grep for å øke livskvaliteten, for de fleste har det bedre om økonomien er god.

- Vi så det i starten av koronapandemien hvor mye folk kjente på en usikkerhet knyttet til egen økonomisk situasjon. Vi gikk fra å få 400 søknader om avdragsfrihet på lån i måneden, til 400 i timen, sier hun.

- Vi føler på en plikt for å gi folk bred og god økonomisk informasjon, sier Spiten.

Spiten påpeker at de ønsker at folk skal kunne føle på en økonomisk trygghet, og da må man gå ned i dybden.

Resultatet av testen trenger du ikke dele med noen om du ikke vil. Ønsker du derimot mer hjelp og råd enn det du får fra testen, kan du kontakte en rådgiver i banken - enten der du er kunde eller hos DNB. Spiten lover at alle skal få hjelp.