I romjula benyttet Norges største bank anledningen til å bytte ut sin mobilbank - som også er den måten flest kunder nå forholder seg til banken på.
Resultatet ble en mobilbank som hadde potensial, men som ganske enkelt fremsto uferdig. En rekke nøkkelfunksjoner var ikke på plass - men DNB lovet at de ville komme på løpende bånd.

DNB skal lansere ny mobilbank - og de har oversett noe veldig viktig
Har manglet viktig funksjon
Da Nettavisen testet appen rett før nyttår hang vi oss spesielt opp i at den nye appen faktisk ikke gjorde det enklere å betale regninger. Det var ingen mulighet til å ta bilde av en faktura, og få appen til å automatisk lese inn KID-nummer, kontonummer og forfallsdato. Dette ser man nærmest på som en selvfølge for blant annet kredittkort-informasjon.
Men nå melder DNB at nettopp denne funksjonen lanseres i løpet av torsdagen, med navnet «Fakturaskanner».
Mobilappen får nå mulighet til å tolke fakturaer på tre måter:
- Ta bilde av en fysisk faktura med kamera
- Du kan også hente inn bilde fra kamerarullen
- Fakturaer kan importeres direkte fra e-post via PDF
I praksis skal du slippe å skrive inn både KID-nummer, kontonummer og forfallsdato.
- Appen er fortsatt ung
Ifølge Øyvind Brekke Westby, leder for digital utvikling i DNB, er det forsatt slik at den nye mobilbanken er «ung».
- Appen er fortsatt ung, og fremover skal vi fortsette å slippe ny funksjonalitet. Siden lansering i januar har vi lansert saldo utenfor innlogging, enkel sperring/åpning av kort, og nå fakturaskanning, sier han til Nettavisen.
- Det er kunder som synes overgangen til ny mobilbank har vært krevende, og det var vi forberedt på. Bare vi endrer plassering på en funksjon i nettbanken får vi vanligvis storm til kundesenteret. Vi har derfor tatt høyde for en stor mengde henvendelser, men denne trafikken har vært lavere enn ventet. Det tar vi som et tegn på at de fleste har gjort seg kjent med den nye mobilbanken, sier han.
Ifølge DNB brukes den nye mobilbanken nå over én million ganger i døgnet.
Storbanken lover at noen av de mest etterspurte funksjonene som har manglet i den nye mobilbanken nå er under utviklingen.
- Mobilbanken skal utvikles hele tiden, og vi legger stadig til mindre og større oppdateringer. Fremover vil vi blant annet jobbe videre med utvikling av totaloversikt, inkludert lån fra oss, og kontoer i andre banker. Det vil også komme kategorisering og visualisering av forbruk, påpeker han.