Gå til sidens hovedinnhold

Dødt løp mellom lavpriskjedene før påske: - Virker som et avtalt spill

Dårlig nytt for dagligvarekundene: Det ser ut til at påskepriskrigen uteblir også i år.

I fjor ble det ingen påskepriskrig, noe som ikke falt i god jord hos varehandelekspert Odd Gisholt, som mente butikkene ville tjene på det.

For knappe to uker siden så det ut til at det ville bli påskepriskrig i år, da Extra kuttet prisene på flere påskevarer, og konkurrentene Rema og Kiwi fulgte etter. Nå, bare noen få dager fra selve påska begynner, lar de store priskuttene vente på seg.

Nettavisen har sjekket prisene på 32 varer som mange legger i handlekurven til påska. Det er imidlertid svært lite som skiller lavpriskjedene.

- Jeg er skuffet. Hva skal vi med tre ulike lavpriskjeder når de er like? spør Rune Nikolaisen, som står bak Gjerrigknark.com.

Se prislisten fra ukens test lenger ned i saken.

Les også: Ekspertene mener Coop har forandret seg: - Det er ikke lenger kontroll

- Avtalt spill

Det er Extra som vinner pristesten. Kiwis totalpris er 0,26 prosent høyere, mens Rema 1000 er 0,35 prosent dyrere enn Extra.

- Dette sier noe om hele dagligvaremarkedet. Det er for dårlig med konkurranse. Jeg tror vi er flere som gleder oss til vi kan reise ut av landet og handle varer, da tror jeg kjedene får det i fleisen. Folk føler seg lurt, sier Nikolaisen.

Han savner de gamle priskrigene hvor kjedene presset prisene lenger ned en konkurrentene.

- Konkurransen ser ikke ut til å fungere. Det virker som et avtalt spill. Justerer noen ned prisene, så justerer konkurrentene prisene tilsvarende, sier han.

- Jeg trodde vi ville få mer røre i påskeprisene i år. Det handler om å gi folk glede med de små tingene. Matbaronene lider ingen nød av å selge Freia påskeegg med tap, sier Nikolaisen.

Les også: Kjempeår for Kiwi- og Meny-eier: Økning på over én milliard kroner

Mener forbrukerne taper

Før jul skrev Nettavisen at Kiwi- og Meny-eier Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop risikerer totalt 21 milliarder i gebyrer. Konkurransetilsynet mener at et ulovlig prissamarbeid kan ha ført til høyere dagligvarepriser. Samarbeidet gjelder prisjegervirksomheten til kjedene.

Les mer her: Varsler sjokkbot til Rema, Coop og Norgesgruppen: – Vi ser svært alvorlig på dette

Nikolaisen synes prisene i denne ukens pristest viser at kjedene umulig kan ha sluttet med å følge med på prisene til hverandre.

- Det er helt åpenbart at de fortsatt sjekker prisene til konkurrentene. Det er jeg helt sikker på, sier han.

Han viser spesielt til eksemplet med 3 pk. Kvikk Lunsj fra Freia i denne ukens pristest. Kun Kiwi selger denne pakningsstørrelsen, mens Rema selger 6 pk. og Extra 4 pk. Prisen for en 3 pk. ble 17,90 hos alle tre kjedene etter omregningen.

- Når det er helt likt etter omregningen er det tydelig at noen følger med. Jeg synes det er dårlig. Det er leit for forbrukerne at det ikke er konkurranse, sier han.

- Intens priskonkurranse

Vi har spurt kjedene om årsaken til at det ikke er priskrig i år, og hvordan det er mulig at de ligger så likt i pris når de ikke skal sjekke prisene til hverandre.

- Priskonkurransen i Norge er intens, så det er ikke så rart at lavpriskjedene ligger nært hverandre. Alle har interesse av å ha de laveste prisene, så det er ingen som vil se en konkurrent stikke fra, sier Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000.

Han sier at de fortsetter å gjøre det de kan for å presse prisene. Hägg påpeker at de har kuttet prisene drøssevis av påskeprodukter de siste ukene, for eksempel Kvikk Lunsj, Solo Super, appelsin og lammelår.

- Vi står på hver dag for å gi kundene så lave priser som mulig, sier han.

Les også: Coop Prix vekker oppsikt med menskampanje: – Året 1985 ringte og vil ha tilbake artikkelen sin

Også Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier at det har vært aktive med å presse prisene i år, og de presser prisene det de kan.

- Etter at Extra var først ute med å kutte påskeprisene, har Coops lavpriskjede kuttet prisene over 1200 ganger. Dette er bra for kundene, sier han og legger til:

- Hvordan det utvikler seg videre i påsken er for tidlig å si, men den billigste påskehandelen skal kundene få hos Extra, sier han.

- De følger oss

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, forklarer hvorfor de mener det er så små forskjeller mellom lavpriskjedene.

- At avstanden mellom kjedene er liten, skyldes tøff konkurranse og at de ofte gjerne følger oss på våre priskutt, sier hun.

Arvin sier at de opplever at konkurransen er knallhard, og presser prisene hver dag.

- Vi skal selvsagt være billigst på påskevarene, men vi er samtidig opptatt av å presse de faste prisene ned. Vi tror det er viktigere enn å selge kolibriegget til gi bort-pris, sier hun.