Særlig sekspakningen uten sukker er satt kraftig ned. Nå koster en sekspakning med 1,5 liter Coca-Cola uten sukker kun 69 kroner. Tilsvarende med sukker koster 99 kroner.

LES OGSÅ: Fedon Lindberg slakter nøkkelhull-brød: – Misvisende

–Pris betyr mye

– Fantastisk at det er så stor forskjell på Cola med og uten sukker. Dette er «Good news», sier seksjonsoverlege Jøran Hjelmesæth.

Hjelmesæth jobber ved Hormon-, overvekt- og ernæringsavdelingen ved Sykehuset Vestfold. Han er også professor ved Universitetet i Oslo og leder for Nasjonalt råd for ernæring. Han tror prisforskjellen kan ha stor betydning.

– Det at prisforskjellen er så stor er viktig. Vi vet at pris betyr mye når det gjelder hva kundene velger. Billig mat selger mer enn dyr, sier Hjelmesæth.

– Dette er også gode nyheter fordi det vil bety mye for de som drikker store mengder brus. Bytter de ut Cola med sukker med den sukkerfri varianten vil det være mye bedre for helsa, sier han.

LES OGSÅ: Raser mot Kiwis og Remas nye pris-grep: – Nå skal kundene blø

Store forskjeller

Prisene på Coca Cola er den samme hos både Extra, Kiwi og Rema 1000. Nå som sekspakningen er satt ned i pris er kvantumsrabatten sjelden stor.

Kjøper du tre enkeltflasker uten sukker er prisen 86,80. Det er 17,80 mer enn det en hel sekspakning koster.

1,5 liter med Coca Cola Antall i pakken Pris Per liter
Med sukker 1 29,90 19,90
Uten sukker 1 28,90 19,30
Med sukker 4 74,90 12,50
Uten sukker 4 54,90 9,20
Med sukker 6 99,00 11,00
Uten sukker 6 69,00 7,70

LES OGSÅ: Nå setter Kiwi, Rema og Coop opp prisene

Liten fortjeneste

Da Nettavisen besøkte en Kiwibutikk i Oslo sentrum hadde de ikke rukket å bytte alle prisplakatene mandag formiddag. På en pall var prisen på sekspakningen med 1,5-liter Coca-Cola uten sukker 79 kroner. På en annen sto det 69 kroner. Det er sistnevnte som er den riktige. Det gir en literpris på 7 kroner og 67 øre.

– Med priser på 69 kroner for en sekspakke med 1,5-liter kan man lure på hvor mye fortjeneste det er igjen til kjedene og Coca-Cola, sier Odd Gisholt.

Gisholt har fulgt den norske dagligvarebransjen i en årrekke og er tidligere rektor ved Norges Varehandelshøyskole og høyskolelektor ved BI. Han mener det er åpent om det er kjedene eller Coca-Cola som taper mest.

– Sannsynligvis gjør Coca-Cola og butikkjedene en deal slik at de får mindre fortjeneste, sier Gisholt.

Vil ikke kommentere

Nettavisen har vært i kontakt med Coca-Cola, men de ønsker ikke å uttale seg om prisene og viser til at det er kjedene som bestemmer prisene i butikkene.

Kiwi bekrefter at sekspakningen er satt ned.

– Sekspakningen med Coca-Cola uten sukker er på kampanje til 69,- i uke 17 til 21, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin, til Nettavisen.

Hun legger til:

– Coca-Cola uten sukker firepakning er også på prislås, og har vært det helt siden september i fjor, sier hun.

Prislåsen på denne og 244 andre varer går ut første mai. Det er knyttet spenning til hva som skjer med prisene på disse etter det.

Bremse svenskehandel

Dagligvareekspert Odd Gisholt er ikke overrasket over at prisene på sekspakningen dumpes akkurat nå.

– Jeg tror ikke det er tilfeldig at det er ekstra priskonkurranse på Coca-Cola nå. Nå er våren her og mange drikker mineralvann. Grillsesongen har startet og da er Coca-Cola et populært produkt mange vil ha på middagsbordet, sier dagligvareekspert Odd Gisholt.

Han tror også kampanjen kan være et grep for å bremse handelslekkasjen.

– Mineralvann billigere i Sverige, og en typisk grensehandelsvare. Når folk handler i Sverige fyller de ofte handlekurven til randen med mineralvann, sier Gisholt.

– Nå prøver handelen i Norge å begrense lekkasjen. Gode tilbud på mineralvann er et godt grep for å holde på kundene slik at litt færre drar over grensen, sier han.

Gisholt legger til at Coca-Cola og Pepsi er knallharde konkurrenter, og at dette er varer det ofte er kampanjer på.