Byrådet i Oslo får kritikk for løftebrudd fordi de utsetter det planlagte kuttet i prisen på enkeltbilletter i kollektivtrafikken fra nyttår til april neste år. Nå kutter de i stedet prisen på månedskort – i én måned før jul.

Fra onsdag denne uken til 15. desember senkes 30-dagersbilletten i sone 1 i Oslo. For voksne kuttes Ruter-billetten fra 814 til 499 kroner, og for barn ungdom og honnør reduseres prisen fra 407 til 249 kroner. For studenter kuttes prisen fra 488 til 299 kroner.

– Vi gjør dette fordi alt nå blir dyrere, og vi vet at de med minst å rutte med, er ofte mest avhengig av et godt kollektivtilbud. Derfor kutter vi nå prisen på månedskort kraftig for alle grupper, i et håp om å få folk til å sette seg på banen og bussen fremfor i bilen, sier byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Sirin Stav (MDG), til Nettavisen.

Hun sier målet er mindre kø, lavere utslipp og bedre luft.

På Twitter karakteriserer Stav det som en førjulsgave til Oslo-folk:

Førjulsgave fra byrådet! Den neste måneden kan du få nesten 40 % rabatt på månedskort i Oslo, i Ruter-appen. Det skal lønne seg å reise kollektivt.

Rabatten kan imidlertid bare benyttes én gang per kunde i kampanjeperioden. Billetten gjelder i 30 dager fra du starter den, og om man kjøpe månedskort for eksempel 15. desember, kan man utsette oppstart til 5. januar.

Les også: Raser mot løftebrudd – utsetter priskutt: – Det er rett og slett pinlig

– Slags minikampanje

Venstre er imidlertid ikke fornøyd med byrådets førjulsgave.

– Hvis Venstre overtar makten i byen er det første vi vil gjøre å kutte prisen på månedskort til 600 kroner. Derfor synes vi selvfølgelig at byrådets månedskortrabatt er en hyggelig førjulsgave til Oslos innbyggere. Jeg tror absolutt det vil bidra til at flere velger å reise kollektivt, sier Venstres miljøpolitiske talsperson i Oslo, Marit Kristine Vea, til Nettavisen, før hun påpeker:

– Problemet er bare at ordningen ikke er varig. I januar må folk igjen bla opp over 800 kroner for et månedskort, og det er altfor dyrt. Jeg skjønner derfor ikke riktig hva byrådet har tenkt når de innfører dette som en slags minikampanje.

Vea viser til at Venstre gang på gang de siste sju årene har foreslått priskutt på kollektivbillettene.

– Byrådet har ikke kommet oss i møte en eneste gang, og har konsekvent skyldt på at det ikke er mulig å få til noen slags priskutt uten at politikerne i Viken er enig, sier hun, og legger til:

– Når det gjelder denne julegaven er plutselig problemene med Viken forsvunnet som dugg for solen, og da tenker jeg at det heller ikke bør stå noe veien for at byrådet kan innføre mer permanente priskutt på månedskortet neste år.

Les også: Kjemper mot sykehusflytting, men vil ikke ha folkeavstemning: – Blir skuffet

– Et lite førjulsløft

Stav på sin side ytrer bekymring over at flere har tatt bilen i bruk under pandemien.

– Under pandemien har flere satt seg i bilen, og færre reiser nå kollektiv. Nå går vi inn i den første «koronafrie» vinteren. Vi håper at et lite førjulsløft i en krevende økonomisk hverdag, vil føre til at flere velger å reise kollektivt, også etter kampanjeperioden, sier hun.

Hun viser også til det nye fleksible billetsytemet som byrådet innfører neste år – dog noen måneder utsatt.

– Fra neste år innfører vi også en ny og fleksibel billett som heter Reis, hvor man kan få inntil 40 prosent rabatt på enkeltreiser. Det betyr at enkeltbilletten blir billigere jo oftere du reiser. Dette er god miljøpolitikk og sosialpolitikk. Men vi skal fortsette å jobbe med å gjøre et av verdens beste kollektivtilbud enda bedre og billigere, sier Stav.

– Beste Black week-tilbud

En av dem som jubler over priskuttet, er MDGs gruppeleder i Oslo bystyre, Eivind Trædal.

En fin liten førjulsgave til Oslofolk – nå blir det månedskort på billigsalg! Garantert det beste tilbudet i «Black Week», skriver Trædal på Twitter.

Her er noen andre reaksjoner fra Twitter:

Veldig gledelig. Prisen burde også være lavere på mer permanent basis uansett hvor ofte man reiser for å få til skiftet vi trenger over fra bil.

Det er vel og bra. Men @Ruter må frigjøre seg fra det gammeldagse konseptet «månedskort» og innføre mer fleksible billettsystemer som passer «av og til» reisende. Det er der de kan hente flere passasjerer.