*Nettavisen* Økonomi.

Dyre mobiltelefoner gir salgsras i Norge

Nordmenn venter stadig lenger med å fornye mobilen sin. Mobilsalget er ned hele 11 prosent så langt i år.

28.08.19 17:58

- Wow, det er mye. Med mindre det skylde at vi er mellom forskjellige mobilmodeller så hørtes det veldig markant ut, sier Eirik Melle, senioranalytiker i Danske Bank, til Nettavisen.

Rykende ferske tall fra Elektronikkbransjen viser at antallet solgte mobiler i Norge falt hele 11 prosent i de seks første månedene av 2019.

Les også: Iphone-ras for Apple

Svindyr

Mye av grunnen til nedgangen er at mobiltelefonene er blitt dyrere. De store mobilprodusentene, som Apple og Samsung, har nemlig skrudd prisene kraftig opp den siste tiden. De dyreste mobilene koster nå langt over 10.000 kroner.

For eksempel koster Samsung Galaxy note 10+ nesten 14.000 kroner, mens Iphone XS Max koster er 16.000 kroner.

Klikk på bildet for å forstørre.  

KRAFTIG NEDGANG: Antallet mobiler kjøpt i Norge er ned hele 11 prosent. Foto: Getty Images

- Det er et ganske stort fall, men vi kjøper dyre telefoner. Flere produsenter har kommet med toppmodeller som koster godt over 10.000 kroner, og da beholder folk gjerne mobilene lengre, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen på pressekonferansen.

Les også: Røper nyheter om nye iPhoner, iPad og stor Macbook Pro

- Det har også vært noe uro i markedet, og alt dette har påvirket nordmenns kjøpsvaner, legger hun til.

Beholder lengre

Hun sier at nordmenn i snitt nå beholder mobilene i nærmere tre år nå,mot halvannet år ved starten av tiåret.

Apple har også meldt om fallende mobilsalg. Apple har meldt om et fallende Iphone-salg i tre kvartal på rad. Til sammen har inntektene til Apple falt 19 milliarder dollar på nedgangen.

Les også: Huawei vokser, men ser mørke skyer i horisonten

Selv om volumet på mobiler er ned 11 prosent, er imdidlertid verdien ned bare seks prosent. Det vil si at nordmenn kjøper færre mobiler, men at de mobilene de kjøper blir stadig dyrere.

Et fall på 11 prosent er uansett en uvanlig sterk nedgang.

- Det tenker jeg er ganske mye ja. Elektronikkbransjen har vokst i flere år, men marginene har vært syltynne og med sterk konkurranse fra noen store aktører, som Elkjøp. De driver aggressive priskampanjer mot hverandre, men har klart å opprettholde vekst, sier Melle.

Han sier at det likevel ikke er overraskende at at høyere pris gir fall i salget.

- Det er ikke så rart at elektronikkbransjen får en trøkk , etter mange år med god vekst og tøff konkurranse. Vi forventer lav vekst i varehandel generelt i årene fremover, blant annet pga. vriding over mot tjenester samt fokus på bærekraft, men jeg tror ikke det store fallet vi ser de første 6 månedene fortsetter i samme takt fremover, sier Melle.

Eksplosjon i sparkesykler

Ellers er det generelt et fall i elektronikkbransjen og den samlede nedgangn er på tre prosent i verdi og seks prosent i volum.

– Elektronikksalget i første halvår går noe ned målt mot samme periode i fjor, men da har vi ikke tatt med salgstallene for nye produkter som el-sparkesykler, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransje, Jan Røsholm, i en pressemelding

Det er første gang bransjen har målt salg av sparkesykler og liknende produkter. I den nye kategorien har hele 30.000 enheter blitt solgt så langt i år.

– Da er det snakk om både de enklere Produktkosten som hooverboards og el-skateboards, i tillegg til el-sparkesykler, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.