Gå til sidens hovedinnhold

Eks-Kiwi-butikksjef starter ny lavpriskjede: – Vi skal være billigst på alt vi selger

– Vi ønsker å være være veldig transparente og åpne med lokale produsenter, sier butikksjef, Kristian Fjeld.

I løpet av høsten, åpner den nye billigkjeden, Billy, sin første butikk i Bergen. Planen er å åpne 50 butikker i hele Norge.

Saken ble først omtalt av Bergensavisen (BA).

Kristian Fjeld, butikksjef i Billy, kommer allerede med en lovnad til kundene.

– Vi skal være billigst på alt vi selger, uttaler han til Nettavisen.

Les også: Her er fredagstacoen billigst: – Du kan kjøpe deg to pils til den prisforskjellen

Smartclub i ny drakt

Fjeld mener den norske dagligvarebransjen for lenge har vært styrt av noen få aktører. De mener Billy blir et viktig tilskudd i bransjen.

– Det er mye monopoler i bransjen, som styres av få aktører. Det gir kjedelige butikker som er veldig like hverandre, sier han, og forsikrer om at kundene vil møte nye produkter og merker i deres butikker.

– Har lavpriskjedene, som Kiwi, Rema 100 og Extra noe å frykte?

– Målet vårt er ikke å ta markedsandeler fra noen. Vi ønsker å komme inn med en ny vri, sier Fjeld, og mener det nye butikk-konseptet kan plasseres et sted mellom Normal, Europris, og kanskje minner litt om det tidligere Smartclub-konseptet.

Disse kjedene, som tilhører segmentet «bredt vareutvalg», har i stor grad spist seg inn på markedet til de tradisjonelle, norske dagligvarekjedene, og konkurrerer med dem i betydelig grad.

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, uttalte i forbindelse med Nettavisens pristest av billigkjeden Normal og lavpriskjedene, at de hadde tatt grep, for å møte konkurransen fra de nye billigkjedene.
Les også: Økologisk mat er et Oslo vest-fenomen, mener økonomiprofessor

Løfte frem produsentene

Fjeld fremhever at de vil forsøke å gi nye produsenter og leverandører en sjanse til å komme inn på markedet i deres butikk.

Han lover at de ikke blir «gjemt» bak Billys egen merkevare.

– Vi ønsker å være være veldig transparente og åpne med lokale produsenter. Målet er at begge skal gjøre det bra, understreker han.

Fjeld forteller at hos Billy-kjeden skal kunden bli møtt med færre varer. Til gjengjeld skal hvert produkt få mer plass.

– I en vanlig butikk, får hvert, enkelt produkt liten plass, og produsentene får ikke vist seg frem, mener han.

Les også: Iceland må legge ned 1 av 5 butikker: Føler seg hindret av dagligvarekjempene

Storhandling

Den nye billigkjeden vil ha 1000 varelinjer, og hovedkonseptet er å selge varer i store forpakninger med lang holdbarhet.

– Vi skal selge større forpakninger til lav pris innenfor segmentet, tørrvarer, frysevarer, kjølevarer og personlig pleie. Vi skal også ha parti-varer på produkter som i dag kastes på grunn av dato. Dette skal vi selge veldig billig, sier butikksjefen.

Han lover blant annet at kundene kan se frem til nye, italienske frossenpizzaer som ikke selges i Norge.

Fjeld røper at de allerede har en god dialog med Verdimat, som kjøper opp overskuddsproduksjon fra leverandører og produsenter. Partivarene selges deretter videre til enkelte dagligvarebutikker.

Melk, meieriprodukter og andre varer med kort holdbarhet vil man imidlertid ikke finne hos Billy-kjeden.

Billy blir den siste av en relativt lang rekke kjeder som har startet opp i Norge.

Les også: Iskremsalget har tatt seg kraftig opp: - Nest beste måned i historien