Ekspert: - Håndterbart for Norwegian

Førsteamanuensis Espen Andersen ved BI tror det vil gå greit å finne fly til å erstatte Boeing 737 MAX 8-flyene inntil videre, men at det kan koste en del å erstatte flyene på transatlantiske ruter. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Førsteamanuensis Espen Andersen ved BI tror det vil gå greit å finne fly til å erstatte Boeing 737 MAX 8-flyene inntil videre, men at det kan koste en del å erstatte flyene på transatlantiske ruter. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: (NTB scanpix)

Flyforbudet for Boeing 737 MAX 8 er «i all hovedsak håndterbart» for Norwegian og vil neppe skape store pengeproblemer, mener førsteamanuensis Espen Andersen.

En nidel av Norwegians flåte består av flytypen som er satt på bakken i Europa etter ulykken i Etiopia søndag. Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI sier til Aftenposten at han tror det vil gå greit å takle flyforbudet.

– Å finne vanlige 737-ere til å erstatte flygingene som rammes, er relativt enkelt. Det finnes ledige fly. Litt verre er det med flyginger over Atlanterhavet. De kan enten bruke Dreamlinerne eller leie inn fly og mannskap. Det pleier ikke å være noe stort problem, men det koster penger, sier Andersen, som tipper Boeing vil ta noe av regningen.

Les også: USA står fjellstøtt ved ulykkesrammet flytype

– Den diskusjonen kommer garantert. Spørsmålet er hvor lenge dette kommer til å vare.

Norwegian har allerede måttet innstille en del avganger fordi de ikke kan bruke flyene, men sier de jobber med å booke om passasjerer.

– Berørte passasjerer får direkte beskjed. Alle andre skal forholde seg som normalt. Vi slår sammen flygninger, som betyr at de alle fleste som blir berørt, får ny avgangstid samme dag, sa kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss til NTB tirsdag.

Les også: Slik rammer Boeing 737 Max 8-stansen passasjerene

18 av selskapets 163 fly er Boeing 737 MAX 8. Flytypen brukes i hovedsak på mellomlange ruter innenriks og i Europa, i tillegg til enkelte ruter fra Irland og Storbritannia til USAs østkyst.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Norwegian

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag