Gå til sidens hovedinnhold

Ekspert: – Åpenhet om konkurrentens priser kan gi dyrere matvarer

Åpenhet om matpriser kan være negativt for deg og meg, mener sjefsøkonom.

Nylig annonserte Oda, tidligere Kolonial, at de tar opp priskampen med lavpriskjedene. Dermed skal de nå konkurrere om de rimeligste matvarene sammen med Kiwi, Extra og Rema 1000.

Ingen av de norske lavpriskjedene, unntatt Oda, som er en matvarebutikk på nettet, har prisene tilgjengelig for pris-sammenligning.

Oda bryter nå med den historiske praksisen innen lavprissegmentet der konkurrentens priser aldri har vært åpent tilgjengelig for konkurrentene.

Mangel på åpenhet har blant annet ført til at lavpriskjedene har egne prisjegere som innhenter priser hos konkurrentene i konkurransen om å være billigst.

Oda har per i dag 300.000 kunder og omsatte for 2 milliarder kroner.

Konsernsjef i Oda, Karl Munthe-Kaas sier at Kiwi, Extra og Rema 1000 har vært enerådende innen lavprissjangeren lenge.

– Vi har alltid vært vesentlig billigere enn alle andre dagligvarebutikker på nett siden starten. Nå tar vi steget inn i lavprissegmentet, ved å sette ned prisene, det er en viktig beskjed til kundene våre, sier Munte Kaas, og understreker:

– Det skal være tydelig for forbruker at de kan stole på at vi har like lave priser som Rema 1000, sier han til Nettavisen.

– Hvordan forventer dere å komme ut i Nettavisens fremtidige prissammenligninger av lavpriskjedene?

Vi skal matche lavpriskjedene, i tillegg til å gi personlige tilbud. Jeg forventer å komme ut likt, sier han.

Les også: Oda tar opp kampen med lavpriskjedene: - Skal alltid matche prisene

Liten markedsandel

Konsernsjefen er ikke redd for at de nå har lagt for stort ansvar på sine skuldre om å matche lavpriskjedene.

– Undersøkelser viser at to tredjedeler av alle forbrukere handler i en lavpriskjede, og at pris er veldig viktig for norske forbrukere, sier han,

Han mener Oda her et stort fortinn sammenlignet med de andre lavpriskjedene,

– Vi matcher nå lavpris på pris, men de matcher ikke oss på utvalg, kvalitet og hjemlevering, sier han.

Munthe-Kaas forteller at de fremover har et stort fokus på vekst, og ønsker å ta nye markedsandeler.

Oda leverer kun varer til kunder på Østlandet. Per i dag har de et par prosent av markedsandelene i det totale dagligvaremarkedet.

Til sammenligning har Norgesgruppen, med blant annet Meny og Kiwim 44 prosent.

Les også: Kiwi med svindyrt priskutt på bleier: Får umiddelbart svar fra Rema 1000

Kan gi dyrere mat

Professor og sjeføkonom i Konkurranstilsynet, Jan Yngve Sand, holdt nylig et innlegg på dagligvaremarkedets konferanse Food i Oslo.

I foredraget snakket Sand om hvordan han mener åpen prisinformasjon kan bidra til høyere priser i matbutikken.

– Pristransparens er et problem hvis konkurrenter deler priser - det kan føre til en koordinert adferd, uttalte han til Nettavisen, og understreker at det ikke er en direkte kommentar til at Oda nå har etablert seg som lavpriskjede.

Se intervju med Jan Ynge Sand her:

Sand mener samarbeidet kan signalisere overfor konkurrenten hva man har tenkt til å gjøre med prisen i forhold til noen bestemte varer.

– Dermed kan man ende opp med høyere priser enn det man ellers ville ha gjort, sier sjefsøkonomen i Konkurransetilsynet.

Hvordan kan pristranparens påvirke prisen ut til forbruker?

– Det kan påvirkes ved at blant annet bedrifter forsøker å signalisere til sine andre konkurrenter at man ønsker høyere pris, og at man også prøver å sette en litt høyere pris - slik at konkurrentene følger etter, som igjen gir høyere priser ut til forbruker, sier Sand.

Uklart

Oda-sjefen er imidlertid ikke enig med sjefsøkonomen, og mener det er uklart hvorvidt prissammenligninger presser prisene opp og ned.

Munthe-Kaas mener det er verdt å merke seg at så å si alle andre bransjer har mulighet for prissammenligninger, enten det gjelder boliglån, eller en rekke varer man kan sjekke på prissammenligningsportalen, prisjakt.no.

– Vi har tatt prisene og lagt de ut på en nettside. Vi vil demonstrere at vi har like priser som lavpriskjedene. Jeg klarer ikke helt å se at dette er negativt. Jeg tror det skjerper konkurransen.

https://mailchimp.com/nanyhetsbrev?title=Endelig! Få dagens viktigste nyheter rett i innboksen