- For flyselskapene er det helt nødvendig med nødkapital. De tiltakene de kommer med nå er en god start, men det er ikke nok for å redde Norwegian. Det vi ser nå er en fullstendig nedsmelting i bransjen, sier Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i Winair, til Nettavisen.

Fredag kom bekreftelsen på at Norwegian må permittere 5000 ansatte, halve arbeidsstokken, midt i koronakrisen.

Regjeringen la fredag frem en tiltakspakke som skal dempe skadevirkningene av koronaviruset for næringslivet og utvalgte bransjer. Dette er strakstiltak der regjeringen blant annet foreslår å at perioden arbeidsgiver betaler for permittering kuttes fra 15 til to dager. Staten tar altså en større del av regningen.

Karensdager mellom permitteringstiden og dagpengetiden fjernes. Flypassasjeravgiften for flyvninger mellom 1. januar i år og 31. oktober, oppheves. Det samme gjøres samtlige lufthavnsavgifter til og med 30. juni 2020.

Les også: Norwegian kansellerer ytterligere 4.000 flygninger - disse rutene rammes

Ikke nok

Til sammen skal dette gi flyselskapene besparelser på nærmere 2,7 milliarder kroner, men mesteparten av dette er knyttet til løpende avgifter i sammenheng med billettkjøp, som flypassasjeravgiften. Problemet for Norwegian og SAS er at ingen kjøper billetter.

- Nå er det ingen inntekter å snakke om for flyselskapene, så de må tære på egentkapitalen. Da vil Norwegian ha et problem, de trenger hjelp fort, sier Elnæs.

Les også: Flere land forbyr innreise fra Norge og andre risikoland

Han understreker imidlertid at flyselskapene vil dra en fordel av at de slipper å betale flypasseravgiften for årets to første måneder, som vanligvis ville forfalt i april.

- SAS og Norwegian sparer nok et par hundre millioner på det, sier Elnæs.

Lite effekt

Også Norwegian selv bekrefter at tiltakene til Solberg ikke vil få den nødvendige effekten.

Les også: Vil stanse alle cruiseskip på vei til Norge: - Helt håpløst

- Vi synes det er svært bra at regjeringen nå reduserer avgiftstrykket for norsk luftfart, men det er dessverre ikke nok i den svært krevende situasjonen vi står i. Vi trenger konkrete tiltak nå som styrker likviditeten betydelig på kort sikt, så signalene om at det jobbes med ulike løsninger en i fase to er helt avgjørende, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian i en melding.

- Vi ber om at det kommer raskt. Samtidig gjør vi nå alt vi kan for å gjennomføre alle de tiltakene som er nødvendig for å redusere de økonomiske tapene denne situasjonen påfører oss, uansett hvor smertefulle de er. Samtidig skal vi ta vare på våre kolleger og kunder på best mulig måte, sier han.

SAS bekrefter også at det er nødvendig med flere tiltak.

- Tiltakene som ble presentert i dag er likevel ikke tilstrekkelige i den helt spesielt akutte situasjonen flybransjen er i, skriver Eckhoff i en melding.

Han viser til at passasjeravgiften og luftfartsavgiftene ikke har særlig effekt når nesten ingen flyr.

- I et normalår ville disse avgiftene til sammen ha utgjort nærmere 3 mrd, men i dag er virkningen for oss beklageligvis relativt beskjeden, sier han.

Regjeringen har også gjort endring i permitteringsreglene, som som har relevans for dem, da SAS redusere antall flygninger betydelig, kutter lønninger og vurderer permitteringer.

- Våre egne tiltak er svært inngripende, og skjer i et omfang som vårt selskap aldri har opplevd tidligere, skriver Eckhoff.

Skuffende

Heller ikke NHO Luftfart er overbevist om tiltakene. De skriver i en pressemelding at tiltakene gir et lite pusterom, men er langt fra nok for å sikre en forsvarlig videreføring av norsk luftfart. Bildet endrer seg til det verre fra time til time og selskapene har allerede nå mistet store deler av trafikken.

Les også: "Norwegian kansellerer ytterligere 4000 flygninger"

- Det er derfor skuffende at regjeringen blant annet lar være å innfri helt nødvendige tiltak for å etablere en låneordning med tilstrekkelig kredittilgang for å håndtere likviditetsutfordringer for bransjen.

- Nasjonale interesser står i fare hvis vi må avvikle store deler av vårt landsomfattende nett av lufttransport som er avgjørende for blant annet helsevesen og pasientreiser, politi, forsvar og andre samfunnskritiske områder, sier adm. direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart i pressemeldingen.

Men aksjemarkedet har verdsatt tiltakene ved å sende Norwegian-aksjen opp 24 prosent fredag.

NHO Luftfart er er fornøyd med at myndighetene innstiller betalingen av lufthavnavgifter og midlertidig avvikler flypassasjeravgiften. Arbeidsgiverorganisasjonen mener det er nødvendig med flere avgiftslettelser for å komme gjennom det de mener er en svært krevende fase for landets lufttransport.

Også fagforeningen Parat mener det trengs kraftigere tiltak.

– Det er i tiltakene presentert fredag, ikke nok til å møte den akutte situasjonen i luftfarten og i reiselivet. Her må regjeringen svært raskt komme tilbake med lån, kredittfasiliteter og ytterligere tilbakebetaling av avgifter. Fra Parats side bidrar vi gjerne med forslag til løsninger, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen i en melding.

Se også: Direktestudio om koronaviruset

Tilbakeføring

Andre tiltak fra regjeringen er at bedrifter som går med underskudd skal kunne tilbakeføre underskuddet mot beskattet overskudd fra tidligere år. Eierne av bedrifter som går med underskudd skal få utsettelse av formuesskatten.

- Budskapet til næringslivet er at vi ser at dere sliter. Selv om de tiltakene vi legger frem i dag omfatter mange milliarder kroner, er dette bare begynnelsen sa statsminister Erna Solberg (H) på en pressekonferanse fredag.

Det mener sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets også.

Les også: "Mot jubel for boliglånstakerne - renten kan stupe til 1 prosent"

Småpenger

- Dette er en start, både i form av lettelser for flyselskapene, og noen penger brukes for å gjøre det lettere med permitteringer, det er bra at de gjorde. Så er det noe til kommune, men dette er småpenger, sier Andreassen til Nettavisen Økonomi.

- Men dette er ikke dramatiske grep, regjeringen kunne ha tatt større grep knyttet til permittering ved å øke dagpengesatsene. Det er mange nå som rammes i næringer som normalt ikke er forberedt på det. De kunne også ha redusert bedriftenes egenandel i sykelønnsordningen, som ville ha bort mye av lønnskostnadene, fortsetter han.

Ellers får personlige næringsdrivende som skal betale første termin av forskuddsskatten 15. mars utsatt denne fristen for innbetaling til 1. mai.

– Tiltaket gjennomføres for å bedre likviditetssituasjonen for de selvstendig næringsdrivende, sier finansminister Jan Tore Sanner (H).

Les også: "Endelig gode koronanyheter som gir håp om at vi kan komme igjennom krisen"

Gode tiltak

Forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand i Danske Bank mener forslaget til endrede permitteringsregler er gode tiltak for arbeidsgivere. I flere bransjer vil det være behov for permitteringer en periode for å komme seg gjennom dette.

De 15 dagene som du har hatt krav på lønn frem til nå, er justert ned til to dager, før staten tar over regningen og du nå går over på dagpenger. Det betyr at du mister 13 dager med lønn. Dagpengene består av 62,4 prosent av inntekt opptil 600.000 kroner og vil gi en betydelig redusert inntekt i permitteringsperioden.

- Men husk at det må søkes om dagpenger, og det tilbakebetales ikke dagpenger om du sent ute med å søke. For de som ikke har en bufferkonto nå, bør du gå over forbruksmønsteret ditt og se hva som kan kuttes av utgifter i en periode, råder forbrukerøkonomen.

Ikke nøl

Tvetenstrand sier at hvis du sliter med å betale boliglånet ditt, ikke nøl med å ta kontakt med banken. Det kan være mulig å få avdragsfrihet en periode, som Nordea Norge nå har lansert-

Norges Bank satte fredag ned styringsrenten med 0,50 prosentpoeng og tilfører bankene billig likviditet for å holde rentenivået nede og lette situasjonen for låntakerne.

- Det kan være gode nyheter for de med høye boliglån som med stor sannsynlighet vil se lavere renter en periode fremover. Husk å endre gjeldstrenteposten i skattekortet ditt slik at du ikke får for stort fradrag og vil ende med å baksmell på skatten til neste år. Det er fort gjort å glemme i gleden over lavere renter og lavere månedlige utgifter, minner Tvetenstrand om-