Nylig fortalte Nettavisen/Ringerikes Blad historien om ekteparet Naser Hadjizaher (50) og kona Eida. Tre måneder etter at paret kom til Norge i 2018, dro de på en obligatorisk helsesjekk i regi av Ringerike kommune og ble deretter sendt til tannlegen.
Ringerike tannklinikk, som hadde en avtale med kommunen om undersøkelse av nyankomne flyktninger, tok imot Naser og Eida. I løpet av til sammen tre inngrep fjernet tannlegen elleve tenner fra Nasers overkjeve og syv tenner fra kona Eida.
I dag sitter Naser med et gebiss som ikke passer. Han mener ekteparet, som på det tidspunktet i 2018 knapt kunne et eneste norsk ord, burde fått tolkehjelp. Da ville han forstått hva som skulle skje - og han kunne settes i stand til å påvirke beslutningen om å trekke tennene.
– Jeg forstår ikke norsk, og fikk ikke tilbud om tolk. Jeg skjønte ikke hva som var i ferd med å skje, sa Naser til Nettavisen/Ringerikes Blad.
Oralkirurg: – Kjempetrist
Shoresh Afnan jobber som oralkirurg og faglig leder på Oris Dental Galleri Oslo. I tillegg jobber han ukentlig på Institutt for klinisk odontologi ved Universitetet i Oslo. Afnan synes synd på de involverte i saken.
– Jeg synes det er kjempetrist å lese at pasienten ikke har hatt en god opplevelse hos tannlegen, sier Afnan, som understreker at han ikke har tilgang på journal og kun kan uttale seg på generelt grunnlag ut ifra hva han har lest.
Afnan har iransk bakgrunn og snakker en rekke språk. Oralkirurgen er klar på at tannlegene har tydelige lover og retningslinjer å forholde seg til når det er en mulighet for at pasienten ikke forstår hva tannlegen sier.
– Det viktigste for en behandler, enten det er en tannlege, lege, psykolog eller fysioterapeut, er kommunikasjon med pasienten. Det må være prioritet nummer én, sier Afnan.
Ringerike tannklinikk forklarte til Nettavisen/Ringerikes Blad at tennene til Naser Hadjizaher var for dårlige til å repareres. Klinikklederen kunne imidlertid ikke vise frem dokumentasjon på at en tolk oversatte budskapet til ekteparet. Dette til tross for at de eneste ordene Naser og kona kunne etter tre måneder i Norge var «hei» og «ha det».
Både Ringerike kommune og Ringerike tannklinikk har forklart at det tidvis kan være vanskelig å få tak i godkjente tolker. Oralkirurg Shoresh Afnan sier på generelt grunnlag at hans opplevelse er at tolkesystemet i Norge er godt, og at det generelt er god tilgang på offentlige og private tolker.
– Dersom det er én promilles sjanse for at pasienten ikke forstå hva du sier, bør du bestille tolk, sier Afnan.
Flyktningmidlene i Ringerike kommune
I kjølvannet av flyktningkrisen mottok Ringerike kommune i perioden 2015-2020 en halv milliard kroner fra staten for å bosette og integrere 338 flyktninger. Gjennom en serie artikler forsøker Nettavisen og Ringerikes Blad å finne svar på hvordan pengene ble brukt.
Har du tips i saken? Kontakt Øyvind Lien (Ringerikes Blad) eller Magnus Ekeli Mullis (Nettavisen).
Dette prosjektet er gjort i samarbeid med Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved Universitetet i Bergen.
Her er flere saker:
- Naser (50) fikk trukket 11 tenner: – Jeg skjønte ikke hva som var i ferd med å skje
- Ekspert reagerer på Naser-saken: – Kjempetrist
Sjokkert over Nav-historie: – Jeg blir helt kvalm av å lese dette
Kommuneansatt jobbet med flyktninger i tre år: Ble sjokkert over hva kommunen ba ham skrive under på
- Her står rådmannen skolerett i kommunestyret etter avsløringene: – Vi må få alle fakta på bordet
Avsløringene i Ringerike: Politiet etterforsker varslingssaken
Ringerike kommune vil ha full gjennomgang etter avsløringene: – Dette er veldig ubehagelig
75 flyktningmillioner gikk i det store sluket: Kommunen vil ikke si hva de brukte pengene til
Fortviler over situasjonen til Daniel: – Jeg blir helt satt ut
Kommunen brøt loven: Kjøpte over 500 hvitevarer for 2,6 millioner kroner uten avtale
Betalte to millioner kroner til private utleiere for tomme leiligheter
Varsleren i Ringerike kommune har fått sparken på grunn av «illojal opptreden»
Ekspert reagerer på at kommunen sparket varsleren: Har et udiskutabelt varselvern
Flyktningmidlene i Ringerike kommune
I kjølvannet av flyktningkrisen mottok Ringerike kommune i perioden 2015-2020 en halv milliard kroner fra staten for å bosette og integrere 338 flyktninger. Gjennom en serie artikler forsøker Nettavisen og Ringerikes Blad å finne svar på hvordan pengene ble brukt.
Har du tips i saken? Kontakt Øyvind Lien (Ringerikes Blad) eller Magnus Ekeli Mullis (Nettavisen).
Dette prosjektet er gjort i samarbeid med Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved Universitetet i Bergen.
Her er flere saker:
- Naser (50) fikk trukket 11 tenner: – Jeg skjønte ikke hva som var i ferd med å skje
- Ekspert reagerer på Naser-saken: – Kjempetrist
Sjokkert over Nav-historie: – Jeg blir helt kvalm av å lese dette
Kommuneansatt jobbet med flyktninger i tre år: Ble sjokkert over hva kommunen ba ham skrive under på
- Her står rådmannen skolerett i kommunestyret etter avsløringene: – Vi må få alle fakta på bordet
Avsløringene i Ringerike: Politiet etterforsker varslingssaken
Ringerike kommune vil ha full gjennomgang etter avsløringene: – Dette er veldig ubehagelig
75 flyktningmillioner gikk i det store sluket: Kommunen vil ikke si hva de brukte pengene til
Fortviler over situasjonen til Daniel: – Jeg blir helt satt ut
Kommunen brøt loven: Kjøpte over 500 hvitevarer for 2,6 millioner kroner uten avtale
Betalte to millioner kroner til private utleiere for tomme leiligheter
Varsleren i Ringerike kommune har fått sparken på grunn av «illojal opptreden»
Ekspert reagerer på at kommunen sparket varsleren: Har et udiskutabelt varselvern
Håper Naser får hjelp
Afnan, som er velkjent i tannlegemiljøet gjennom en Instagram-konto med 38.800 følgere, håper Naser og Eida får hjelp fra tannklinikken og kommer i mål med behandlingen.
– Jeg er overbevist om at dersom pasienten går i dialog med tannklinikken, så finner de en løsning sammen. Klinikklederen fremstår sympatisk og dyktig, men i dette tilfellet virker det som at tannlegen har vært skikkelig uheldig, sier Afnan og fortsetter:
– Kommunikasjonen har åpenbart sviktet mellom pasient og behandler. Dette hadde nok ikke skjedd dersom det var en tolk til stede.
Asgeir Bårdsen, instituttleder ved Institutt for klinisk odontologi ved Universitetet i Bergen, mener at saken illustrerer hvor viktig kommunikasjon og forståelse er i en behandlingssituasjon.
– Man kan ikke hente inn informert samtykke når pasienten ikke forstår språket eller kulturen, sier Bårdsen.
Instituttlederen slår et slag for faget «migrasjon og helse», som odontologistudentene i Bergen kan få en innføring i både under grunnutdanningen og på ph.d-nivå.
– Tannlege og pasient er nødt til å kunne snakke sammen, både språklig og kulturelt, sier Bårdsen.