Analytiker i HSBC, Andre Lobbenberg kaller konkurransen i norsk luftfart for galskap. Etter at SAS-ledelsen torsdag la frem kvartalsrapporten, tok den kjente analytikeren ordet, og stilte spørsmål ved at flere flyselskap nå etablerer seg i Norge, det skriver Finansavisen.
Lobbenberg mener det ser surrealistisk ut, og at fakta er at markedet før pandemien ble betjent av to flyselskap pluss Widerøe, mens det etter pandemien skal være fire selskap pluss nevnte Widerøe.
- Det er galskap.
Ikke bærekraftig
Videre sier analytikeren at nivået på konkurransen ikke ser bærekraftig ut, og at både statlige penger og investorenes penger kommer til å gå tapt.
– Vi setter pris på at vi har et liberalt marked, og vi applauderer konkurranse, men dette ser latterlig ut, sier han ifølge Finansavisen.
Les også: Helt vanvittig Norwegian-underskudd - egenkapitalen er tapt
Konsernsjef i Norwegian virker imidlertid til å ta det hele med knusende ro, og sier til Finansavisen at det alltid er spennende med konkurranse.
Kraftig nedgang
Koronapandemien har sterkt påvirket flytrafikken. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) ble det registrert 22,3 millioner passasjer om bord ved avgang og ankomst på norske lufthavner i 2020. Dette er et fall på 61 prosent fra de 57,9 millioner passasjerene, som var innom norske flyplasser i 2019.
– Antall passasjerer ved norske flyplasser gikk raskt nedover etter at den første runden med reiserestriksjoner og karantenebestemmelser ble innført fra midten av mars i fjor, forklarer seniorrådgiver Christina Lyle i SSB.
Les mer: Norwegian-kunder hadde plutselig null cashpoints: Nå forklarer flyselskapet årsaken
Selv om aktivitetsnivået økte noe i 3. og 4. kvartal i fjor, ble også antall innlandspassasjerer nærmest halvert i løpet av 2020.
Antall utenlandspassasjerer med fly ble redusert med 78 prosent i fjor sammenlignet med året før.
I januar fraktet Norwegian 96 prosent færre passasjerer kontra i samme måned i fjor.