Mandag sprakk nyheten om at Bjørn Kjos, Bjørn Kise og Bjørn Tore Larsen går sammen om å starte lavprisselskapet Norse Atlantic Airways, som skal satse på langdistanseflyvninger.
Les mer om saken her: Bjørn Kjos prøver seg på nytt fly-eventyr
Kjos går selv inn med 24 millioner kroner fra egen lomme, og selskapet satser på å hente over en milliard gjennom en børsnotering på Euronext Growth i april. 74-åringen har åpnet for samarbeid med Norwegian og satser på å overta mange av Norwegians langdistansefly fra leasingselskapene.
– Vi har nå en historisk mulighet til å bygge opp et nytt flyselskap fra start. Når verden igjen åpner opp, vil det være behov for et nyskapende lavprisselskap i det interkontinentale markedet, sa toppsjef og hovedeier Larsen mandag.
Ekspert: – Dette må på plass
– Jeg er overrasket. Dette så jeg ikke komme altså, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.
Han vil i utgangspunktet gi det nyoppstartede flyselskapet en god sjanse til å lykkes, og mener investorene aldri ville satset på denne måten dersom de ikke kunne regne hjem kostnadene.
– De vil utelukkende gå etter ruter som kan regnes hjem. Det ser foreløpig ikke ut som at vi kommer til å reise sjeldnere på ferie etter covid-19, men jeg er usikker på hvor mye av næringslivstrafikken som kommer tilbake, sier Elnæs.
Han viser til at eldre som har fått koronavaksine i USA går mann av huse for å dra på ferie. Det samme skjer i Storbritannia, hvor aktører som Ryanair, Easyjet og TUI har fått et ras av bestillinger til Spania, Portugal og Hellas i juli, august og september.
Les også: Kjempevekst: Solhungrige nordmenn bestiller neste års sydenferie
For Norse Atlantic Airways, som satser på langdistanseruter til New York, Miami og Los Angeles fra europeiske byer som Oslo, Paris og London, vil det være helt avgjørende å fylle flyene og levere stabilt og sikkert, mener flyanalytikeren.
– De må kapitalisere opp for å tåle motvind. Dette må på plass. Det kan ikke være noen usikkerhet rundt om Norse betaler tilbake dersom noe skulle skje. Kundene skal være sikre på at de ikke havner i en situasjon lik den med Norwegian, hvor mange kunder fortsatt venter på pengene tilbake, sier Elnæs.
Flyanalytikeren peker på at Norse vil få langdistanseflyene til halv pris fra leasingselskapene, og at dette kan bidra til billige billettpriser - selv om det foreløpig er for tidlig å si hva balansen mellom tilbud og etterspørsel vil være i slutten av 2021.
– Dreamlinere er dyre fly å operere. Samtidig har Bjørn Tore Larsen forespeilet oss en rolig start og at selskapet primært vil være drevet av etterspørsel. De har nok lært mye av tiden i Norwegian, der Boeing pumpet inn nye fly uten at Norwegian fikk brukt tid i markedet til å finne plass til dem, sier Elnæs.
Flere ble overrasket over nyheten fra Bjørn Kjos og co. i går, og nyheten ble bredt omtalt i norske og internasjonale medier. Her er et knippe reaksjoner fra Twitter:
Les mer: Reagerer kraftig på nedstengingen: Store kjeder varsler massive permitteringer
Flypodden-ekspert mener selskapet aldri vil tjene penger
Christian Kamhaug i podcasten Flypodden sier til Nettavisen Økonomi at Norwegian beviste at det er umulig å tjene penger på billige langdistanseflyvninger, og at han er forbauset over at gründerne ikke har lært.
Han viser til en rekke historiske eksempler på flyselskaper som har prøvd og feilet med 'low cost long-haul'-flyvninger. Kamhaug trekker blant annet fram Laker Airways, som forsøkte seg på billige flyturer mellom London og New York, men som ikke overlevde den økonomiske nedturen på begynnelsen av 1980-årene.
– Det er store kostnader knyttet til langdistanse. Dersom noe skjer, og du har et fly til halvannen milliard og 300 passasjerer på bakken uten noen å støtte deg til, sliter du. Det er noe helt annet enn kortdistanse. Nei, dette kommer jeg hverken til å kjøpe aksjer i eller billetter fra, sier Kamhaug.
– Tror du selskapet vil klare å tilby billige og attraktive billetter, da?
– Det er ikke vanskelig å selge billige billetter for 500 kroner til New York. Men det er vanskelig å leve på det. Man må kunne drive business på sikt. Hvis og når etterspørselen etter flyreiser kommer tilbake igjen, vil de aller fleste tradisjonelle flyselskapene komme tilbake for fullt. Jeg tror Norse kommer til å få juling så det holder, sier Kamhaug.
Han sliter med å forstå hvorfor Kjos og Kise igjen begir seg ut på langdistanse.
– Jeg leste en vittig kommentar i går på sosiale medier, der noen skrev at definisjonen på galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et nytt resultat hver gang. Det var treffende, sier Kamhaug.
Les mer: Jan Magne og kona rasende etter kontakt med Norwegian: - Ansvarsfraskrivelse