*Nettavisen* Økonomi.

Eksplosiv vekst: Russebussen koster dem over én million

Medlemmene i Vesten har brukt over 1 million kroner på russebussen. Fra venstre: Mikal Hove Salte, Tallak Hegre, Martin Skaar Talberg, Christoffer Seim og Jarand Mathias Aarsvoll Reime. Foto: Magnus Ekeli Mullis

I fjor var det fem russebusser i Rogaland. I år er det 19. - Det har alltid vært et tapsprosjekt, sier medlemmene på Vesten.

- Vi hørte med tidligere russ om hvordan de hadde lagt opp løpet økonomisk. Først budsjetterte vi med 300.000-400.000 kroner, noe vi raskt oversteg. Etter det lagde vi egentlig ikke noe nytt budsjett, sier Jarand Mathias Aarsvoll Reime.

Sammen med 23 andre medlemmer på Vesten, er Aarsvoll Reime en del av en kulturendring blant unge rogalendinger: For få år siden var det knapt én eneste russebuss i fylket. Slik hadde det vært lenge. Russebuss-konseptet var en Oslo-greie. Men i 2018 var det fem russebusser. Og i år er det 19.

- I år er det utrolig mange russebusser i distriktet. Og neste år blir det nok enda flere. Jeg vet ikke helt hvorfor det har blitt slik at vi rogalendinger plutselig har blitt mer giret på buss. Vi i Vesten ble i alle fall inspirert av Sandnes-russ som gjorde det i fjor og som viste at det var mulig å ha russebuss i Rogaland, sier Sigve Stokka Eltervåg.

Det er et år siden tenåringene i Vesten, inspirert av «Det ville vesten», dro til Oslo for å hente bussen.

- Oslo-russen har sterkere tradisjoner enn oss når det gjelder buss, men vi føler at Rogaland begynner å ta mer og mer over nå. Vi begynner å bli mange bussmedlemmer, og busser fra Rogaland har stukket av med flere gjeve priser de siste årene, sier Christoffer Seim.

Klikk på bildet for å forstørre.

Russebussen Vesten er ute og ruller de fleste dager i russetiden. Rullesjefen, en såkalt rullerende tittel, bestemmer hvem som får være med på kveldens rulling. Vedkommende må ha kontroll på Instagram-kontoen til bussen og besvare forespørsler. Han skal også ha ansvar for kommunikasjon med andre russ, politiet og sjåføren. Fra venstre: Sigve Stokka Eltervåg, Jarand Mathias Aarsvoll Reime, Mikal Hove Salte, Christoffer Seim, Martin Skaar Talberg og Tallak Hegre. Foto: Magnus Ekeli Mullis

Les også: Stor suksess med feministisk russekampanje

Politioppdragene skyter til værs

Russebussenes inntreden i fylket har ikke gått ubemerket hen hos rogalendingene, og russen har gjentatte ganger havnet i politiets søkelys siden russetiden startet i begynnelsen av april. 13. april nedla politiet bruksforbud for en russebuss som rygget inn i en mur. Medlemmene engasjerte den profilerte advokaten Odd Rune Torstrup, som vederlagsfritt tok på seg oppdraget for å få bussen på veien igjen. 14 dager senere ble en ny buss avskiltet av politiet etter at samtlige passasjerer skal ha stått på dansegulvet i 80-sonen.

- Det er lett å skylde på russen, og vi føler oss som syndebukker. Vi blir alle skjært over samme kam. Vi skjønner at det er nytt for politiet med så mange russebusser, men for oss er det vanskelig å finne plasser å feste, sier Martin Skaar Talberg.

Klikk på bildet for å forstørre.

Martin Skaar Talberg og bussmedlemene i Vesten mener russen sett under ett har fått et ufortjent dårlig rykte i Rogaland. Foto: Magnus Ekeli Mullis

Ifølge Stavanger Aftenblad registrerte politiet bare i løpet av den første uken med russetid 185 oppdrag (oppdaterte tall, journ. anm.) knyttet til russ i distriktet. Det er kun ti færre enn i hele 2018.

- Samtidig føler vi at vi har en god dialog med politiet. Dessverre skriver kun mediene når vi forsøpler, og ikke når vi oppfører oss eksemplarisk og rydder opp etter oss, sier Tallak Hegre.

Les også: Oljeekspert advarer: Historien fra i fjor kan gjenta seg

Bruker opptil 60.000 kroner per person

Russebussen Vesten ble kjøpt for 260.000 kroner, og er allerede solgt videre for 185.000 kroner.

- Ja, vi har gått med tap, men det har alltid vært et tapsprosjekt. Vi betaler for opplevelser og minner med barndomsvenner som snart er spredt for alle vinder, sier Mikal Hove Salte.

I gjennomsnitt bruker russ 20.000 kroner i russetiden, ifølge en DNB-undersøkelse fra 2016. 14 prosent får spandert russetiden av foreldrene, mens de fleste sparer til egen russetid selv. For de 24 medlemmene i Vesten, har kostnadene kommet på mellom 55.000 og 60.000 per person. Omtrent 40.000 til bussen og 20.000 utenom.

- Den største utgiften har helt klart vært bussen, som totalt vil koste over 1 million kroner når vi er ferdige. Det inkluderer store utgifter til lyd- og lysanlegg. Å få laget russesanger har også vært dyrt. Totalt har vi brukt 150.000 kroner på syv sanger. Klær har vel også kostet fra 2.000 til 9.000 kroner per person, sier Hove Salte.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Beløpet høres høyt ut, men det har vært verdt det. Vi skaper minner sammen med venner vi har kjent hele livet. Russetiden har så langt vært alt vi har håpet på og mer, sier Sigve Stokka Eltervåg (bakerst til venstre). Han står sammen med Mikal Hove Salte (midten bak) og Jarand Mathias Aarsvoll Reime. Foran fra venstre: Tallak Hegre, Christoffer Seim og Martin Skaar Talberg. Foto: Magnus Ekeli Mullis

Medlemmene, som er spredt på skoler over hele distriktet, finansierer russebussen gjennom månedlige innbetalinger fra hver av medlemmene og gjennom store dugnader. De aller fleste på bussen har deltidsjobber. Den første runden med dorullsalg alene genererte 100.000 kroner i fellespotten.

- Vi har også et botsystem som har vist godt igjen på inntektene. Hvis man viser en russesang til andre før utgivelse, kan man få bot, sier Tallak Hegre.

Forbrukerøkonom: - Fort gjort å glemme kostnadene

Forbrukerøkonom Derya Incedursun i Nordea var selv Stavanger-russ i 2005 og husker godt gleden og spenningen som fulgte med.

- Russetiden er et høydepunkt for mange, og da er det fort gjort å glemme den kostnadsmessige siden ved det også. Å være med på russebuss er den største kostnaden ved russefeiringen, så her bør man vurdere nøye om det virkelig er et behov, sier Incedursun.

Hun ramser opp flere utgifter mange ikke tenker på før russetiden: Omregistreringsavgift, utgifter til drivstoff, sjåfør, bompenger, forsikring og kontroller.

- Det følger også med forpliktelser ved å eie et kjøretøy. Du er ansvarlig for at bussen er i forsvarlig og forsikringsmessig stand. Hvis du absolutt må ha russebuss, kan alternativet være å leie en for å slippe forpliktelsene ved å eie en. Og plusser du på utgifter til russeklær og fest, kan russetiden fort bli en dyr affære, sier Incedursun.

Klikk på bildet for å forstørre.

Forbrukerøkonom Derya Incedursun advarer russen mot å ta opp forbrukslån og å dra kredittkortet i russetiden. Foto: Nordea

Her er forbrukerøkonom Derya Incedursuns to beste råd for russetiden:

  1. Ikke ta opp forbrukslån, og unngå bruk av kredittkort - det kan gjøre russetiden enda dyrere.
  2. Sett grenser for hvor mye du skal bruke på russefeiringen. Sett opp et budsjett som er godt planlagt og forsøk å overholde dette. Det kommer også en tid etter russefeiringen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag