Gå til sidens hovedinnhold

Ekstrem golf- og tennis-effekt hos XXL

Salget har økt med 40 prosent hittil i juni.

- Vi ser at salget av tennis- og golfutstyr øker kraftig og mener at trenden delvis kan tilskrives suksessen til våre nye stjerneskudd som Casper Ruud og Viktor Hovland, sier Andreas Nyheim, kommunikasjonsdirektør i XXL, til Nettavisen.

Hittil i juni har sportskjeden en vekst på over 40 prosent både for golf og tennis, sammenlignet med samme periode i fjor. De ser også en solid vekst for året som helhet også.

Les også: Casper Ruud kliner til – øker inntekten kraftig

Stadig flere vil spille golf

Det er ikke bare økt salg av tennis- og golfutstyr hos XXL som tyder på en økt interesse for disse idrettene, for nylig skrev Budstikka (krever abonnement) at det nesten ikke er ledige golfmedlemskap å oppdrive i Asker og Bærum.

Bare de første ti dagene av juni ble det tegnet 2.000 nye medlemskap i norske golfklubber, ifølge Budstikka.

– Det er et enormt trykk på banen, og nesten 300 personer er ute og spiller hver dag, sa daglig leder i Asker Golfklubb, Matthias Gullberg, til avisen.

Klubben har vært nødt til å si nei til 250 personer som har ønsket medlemskap, fordi det er fullt.

Les også: Konkurransetilsynet henlegger saken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen

Små kategorier

Intersport-sjef Lars Kristian Lindberg sier at de ikke har prioritert golf- og tennisutstyr i butikkene sine denne sesongen, og har lite varer tilgjengelig innen disse kategoriene.

Heller ikke Sport 1 har prioritert disse kategoriene noe særlig denne sesongen.

- Golf og tennis er veldig små kategorier hos oss og ikke noe som vektlegges i et sentralt sortiment. Vi fører noe tennis, men ikke golf, foruten enkelte lokal handlere, sier Kristian Fjellanger, leder for kategori/innkjøp i Sport 1.

Selv om volumene er små, ser de likevel stor salgsvekst i kategorien racketsport, som inkluderer tennis, badminton og squash.

- Per 15. juni hadde vi en økning på 92,3 prosent hittil i juni, mot samme periode i fjor, sier han.

- Inspirasjon for mange

Anders Kjellen, kategoridirektør for sport, løp og trening i XXL, mener at Hovland og Ruud har bidratt til å øke oppmerksomheten om golf og tennis.

- De har levert internasjonale prestasjoner helt i toppklasse – og er en inspirasjon for mange. I tillegg er det slik at pandemien har økt interessen for utendørs sporter og aktiviteter generelt, og kanskje spesielt for individuelle sporter, sier Kjellen på e-post til Nettavisen gjennom Nyheim.

Som følge av trenden har XXL økt satsningen sin på kategoriene golf og racketsport, og økt innkjøpene av både klær og utstyr.

- Vi ser at det er viktig med et godt sortiment både til nybegynnere og mer erfarne entusiaster, sier Kjellen.

Les også: Lans milliardsprekk: Billigere løsning ble lagt i skuffen tre ganger