Gå til sidens hovedinnhold

Ekstrem omdømmeslakt etter navnebyttet: – Aldri sett noe lignende

Etter gamle NSB bestemte seg for å bruke 280 millioner kroner på å bli Vy, har omdømmet deres rast nedover.

I mars bestemte selskapet NSB seg for å bytte ut det gamle trauste navnet som alle kjente til fordel for Vy. Folk i sosiale medier var ikke nådige i sin umiddelbare kritikk. Det ble harselas og latterliggjøring i sosiale medier.

Det var Kampanje som omtalte saken først.

– Du kan i alle fall si at all den oppmerksomheten har ført til at folk vet hvem vi er nå, sa Vy-sjefen Geir Isaksen til Nettavisen i et intervju for en måneds tid siden.

Nå har analysebyrået YouGov gjort en merkevareanalyse av selskapet. Den viser at selskapet er godt kjent, men omdømmet har falt fullstendig i grus.

– Aldri sett lignende

– Gjennom de 12 årene i BrandIndex har vi ikke sett maken til dropp som følge av dette. Vi tenker at dette er tidenes omdømmefall basert på et navneskifte. Vy har engasjert den menige nordmann, og det i negativ retning. Hardest går det ut over ambassadør-scoren «Recommend» (Anbefaling). Det å anbefale et merke, er én av de sterkeste lojalitetsparameterne, sier analysesjef i Yougov, Per Ståle Ekrol, til Kampanje.

Til sammenligning har andre store selskaper også byttet navn de senere årene. Men selv om merkevaregjenkjennelsen gikk ned, holdt andre forhold seg stabilt. Det har det ikke gjort hos Vy. Folk mener selskapet er verre, og det eneste som er skjedd i perioden er navneendringen.

Upopulært

YouGov måler kontinuerlig rundt 250 selskapers omdømme, inntrykk og kundetilfredshet.

– Det er en kræsj når vi vet at det eneste som har skjedd er at de har endret navn. Det eneste formildende ved denne målingen, er at vi ikke ser et så stort dropp blant de yngste. Det er uansett tydelig at dette var ganske upopulær navneendring, sier Ekrol til Kampanje.

Latterliggjort

I et intervju med Nettavisen fortalte Vy-sjef Geir Isaksen at han ikke tok ille på all vitsingen om selskapet.

– Det er mye moro rundt det. Det synes jeg er ganske positivt. Vi tåler godt å bli tullet med, sa han.

Ifølge Isaksen hadde de gjennomført en måling allerede i mai som viste at 74 prosent gjenkjente selskapets merkevare.

Kommentarer til denne saken