Bil og elbil er i ferd med å bli synonymer i Norge, og i august er elbilene i ferd med å sementere seg som bilkjøpernes favoritt.
Utrolige 72 prosent av nybilsalget i august var elbiler, viser tall fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken (OFV). 20 prosent var hybridbiler, og kun 8 prosent bensin/diesel.
Det spesielle denne gangen var at elbilsalget øker i hele landet. I alle fylker var elbilsalget over 50 prosent - til og med i det tidligere fylket Finnmark, hvor andelen var 51,3 prosent. Hordaland var andelen hele 80,8 prosent.
- Dette er kjempebra! Dette viser vi kan nå 2025-målene. Forbrukerne kjøper allerede elbil, nå gjenstår bare næringsmarkedet. Det er virkelig en milepæl at alle fylkene er over 50 prosent. Endelig er hele landet med, sier leder i Elbilforeningen, Christina Bu, til Nettavisen.
Enda mer populært hos «vanlige» kunder
Ifølge en analyse Elbilforeningen har gjort, er den reelle etterspørselen etter elbiler hos privatkunder enda høyere enn tallene skulle tilsi:
- Om lag halvparten av bilene i nybilmarkedet leases. Et dypdykk i tallene viser at her er elbilandelen langt lavere. Kun 39 prosent av biler som leases var elbiler i august. Blant folk som kjøper bilene sine selv, er elbilandelen på hele 79 prosent, forteller de.
Årsaken til den lave leasingandelen er trolig skattereglene for leasing, der elbilene uten moms kommer dårlig ut.
Mange nye biler
Ifølge den oversikten til Elbilstatisitikk.no ble det satt skilter på 13.103 elbiler i august, mens de filtrerte tallene til OFV var 11.811 nye elbiler (fratrekk for blant annet varebiler). Dette er den tredje beste måneden for utlevering av elbiler. Til sammenligning var det totale tallet for alle registrerte biler i juli 10.507.
Det var en rekke modeller som kunne notere seg svært høye tall. Blant annet kom det over 850 biler av både Ford Mustang Mach-e og VW ID.4.
Tesla med sjokk-effekt
Det er likevel Tesla som igjen stikker av med overskriftene. Selskapet har gjort det for vane å registrere sine biler i rykk og napp, og helt i slutten av august kom den første båten med biler produsert i Kina - og i særdeleshet den nye Model Y.

Teslas nye elbil knuser konkurrentene på én ting – men har også et enormt problem
Én uke før august var over ble den første Model Y registrert, og innen måneden var over hadde 1307 biler fått skilt. Det er 49 prosent flere biler enn Ford klarte i løpet av en hel måned.
Inniblant alle Model Y, snek det seg også forbi ganske mange Model 3, nærmere bestemt 775 modeller. Det gjør at Tesla tok både 1. og 4. plassen.
- Vi jobber for at kundene skal få bil, og nå som vi er leveringsdyktige er vi glade for å kunne levere ut biler. Tilbakemeldingene har vært gode, sier en ganske ordknapp Even Sandsvold Roland i Tesla.
Selskapet driver for tiden masseutlevering av bilene ved Norges varemesse på Lillestrøm, og det er god grunn til å tro at september-tallene vil bli enda høyere for selskapet.
Egentlig en annen vinner
Selv om Tesla har grunn til å være fornøyd, er det egentlig en annen bil som ble augusts mest solgte: VW-konsernets trilling-modeller VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-Tron.

Tre knallgode elbiler – og dette er den aller beste

Her snakker vi elbil-fulltreffer! – Rett og slett perfekt for Norge

Vi kalte broren for en «perfekt elbil for Norge». På flere områder er denne bedre
Dette er tre biler som fundamentalt er den samme modellen. De tre merkene har hovedsakelig gjort kosmetiske endringer for å gjøre det til «sin» bil.
Legger man sammen registreringstallene til de tre modellene, var det hele 1713 nye biler som kom på veiene i august.
Topp 10 elbiler i august
- 1. Tesla Model Y - 1307
- 2. Ford Mustang Mach-e - 877
- 3. VW ID.4 - 852
- 4. Tesla Model 3 - 775
- 5. Nissan Leaf - 628
- 6. Hyundai Ioniq5 - 624
- 7. Audi e-Tron - 606
- 8. VW ID.3 - 600
- 9. Audi Q4 e-Tron - 583
- 10. Hyndai Kona - 500
Kilde: Elbilstatistikk.no
PS! Registreringstallene viser hvor mange biler som faktisk får skilter hver måned, men ikke nødvendigvis noe om «bilsalget» den siste måneden. Tesla har tatt imot reservasjoner for Model Y i lang tid, som nå leveres ut i én stor slump. Andre modeller kan stå klar på lager der kundene kjøper og får bil nærmest samme dag.
PPS! Toyota RAV4 er Norges nest mest solgte bil så langt i år, og den eneste bilen på topp 10 som ikke er elbil.
NAF frykter for ladekapasiteten
NAF mener det høye elbilsalget nå må få følger for utbyggingen av ladeinfrasturktur:
- Nå brenner det under føttene på politikere. Norsk elbilpolitikk er en suksess, men ladeinfrastrukturen langs veiene henger ikke med i utviklingen, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
- NAF har beregnet at det mangler nærmere 500 hurtigladere, flesteparten av dem langs hovedårene Oslo-Kristiansand og Oslo-Trondheim. Dette greier ikke markedet løse alene, sier hun.