Gå til sidens hovedinnhold

Ekstreme prisforskjeller på mobil: 30 ganger mer innhold enn Telenor – til lavere pris

De norske telegigantene tjener rått på kunder som betaler langt mer enn de må.

Hvor mye bør man egentlig betale for sitt mobilabonnement?

En gjennomgang Nettavisen har gjort av prisene for privatkunder viser at prisene varierer mer enn man skulle tro: Telenors billigste abonnement koster for eksempel 249 kroner, og gir deg 1 GB inkludert datatrafikk i måneden.

I det lille mobilselskapet Happybytes får du like mye datatrafikk hver dag, som Telenor tilbyr på en hel måned, til en lavere pris.

- Det er liten tvil at deres marginer er kunstig høye. Med over 40 prosent resultatmargin er det langt over hva noe annet sammenlignbart teleselskap opererer med, sier Happybytes-sjef Thomas Sandaker til Nettavisen.

Sandaker er en av veteranene i norsk mobilbransje, og var blant annet med på å bygge opp One Call. Nå leder han selskapet som ligger på toppen av prissammenligningstjenesten til Tek.no.

Og der Telenor krever at du skal betale 49 øre for hver gang du bruker BankID, har stort sett alle andre operatørene i Norge dette som en gratis tjeneste. BankID brukes til stadig flere oppgaver, alt fra barnehagers meldingstjenester for foreldre, via koronasertifikat - til banktjenester og billettbetaling på kollektivtrafikk.

Svært store prisforskjeller

Prisene på mobilmarkedet er nå mer oversiktlig enn det har vært noen gang, ettersom praktisk talt alle abonnementer nå inkluderer fri bruk av tale og SMS.

Det som skiller abonnementene er i all hovedsak hvor mye datatrafikk som er inkludert i abonnementet. Velger du rett abonnement, trenger du ikke å tenke så mye på ekstratjenester.

Til tross for dette, er det svært store prisforskjeller. De to telegigantene Telia og Telenor har jevnt over betydelig høyere priser enn sine konkurrenter. De ligger også langt over prisene til Ice, som bygger det tredje mobilnettet i Norge.

Hvis du bruker lite datatrafikk, viser oversikten at du vil få mer enn halvert mobilregning ved å velge Fjordkraft, enn de to store.

Bruker du mye datatrafikk blir det enda mer å spare i kroner og øre.

Datamengde Telenor Telia Ice Billigste utfordrere**
1 GB 249 (249) 149 Fjordkraft (119)
2 GB (299) (249) (199) Chili (149)
3 GB 299 249 199 Ice/Chili (199)
5 GB 349 (329) (249) NorgesEnergi (215)
6 GB (399) 329 249 Happybytes (248*)
8 GB 399 (399) (299) Happybytes (248*)
10 GB (449) 399 299 Happybytes (248*)
12 GB 449 (449) (349) Happybytes (248*)
15 GB N/A 449 (349) Happybytes (248*)
20 GB N/A N/A 349 Happybytes (248*)
30 GB N/A N/A 399 Happybytes (248*)
Fri data 549-799 499-699 +99 (Tjeneste~) Happybytes/Chili (398)
Bank ID 0,49 Inkludert Inkludert Inkludert



~Fri data bare eget nett **Basert på pristjenesten til Tek.no

* Happybytes' abonnement til 248 kroner markedsføres med 30 GB i måneden, men har en daglig begrensning på 1 GB.

Bygger ut raskt 5G-nett - struper hastigheten

Som man kan se på prisoversikten over, har både Telenor og Telia flere forskjellige priser på fri data. Årsaken er at begge selskapene har begynt å differensiere på hvor rask nedlastingshastighet du får når du bestiller fri databruk. Dette skjer samtidig som de bygger ut 5G-nettet der høyere hastigheter er største argument.


Lav Medium Høy
Telenor 10 Mbps (549) 100 Mbps (599) 300 Mbps (799)
Telia 15 Mbps (499) 150 Mbps (549) 1000 Mbps (699)

Alle abonnementene begrenses til 3 Mbps hvis man bruker mer enn 100 GB i måneden.

Ice tilbyr på sin side fri data som en ekstra tjeneste til alle sine abonnementer, men de har en litt annen begrensning:

Ice bruker Telias nett der de selv ikke har bygget ut nett. Man får kun ubegrenset data hvis man bruker Ice' egne basestasjoner. De hevder nå at 95 prosent befolkning er dekket med deres eget nett.

Svært høye marginer

I desember i fjor mottok Regjeringen en rapport som analyserte prisene i det nordiske mobilmarkedet.

Rapporten konkluderer med at norske kunder betaler høyere mobilregninger, får mindre datatrafikk og er større melkekuer enn i våre naboland. De avviste samtidig at det skyldtes spredt befolkning og vanskelig topografi:

- Telenor og Telia Norway har den høyeste driftsmarginen i Norden, slår rapporten fast.

Analytikerne konkluderer med at rotårsaken til de høye prisene i Norge er størrelsen på de store operatørene, i kombinasjon med at nordmenn er mindre opptatt av pris.

- Det er usannsynlig at andre faktorer spiller noen rolle overhode, heter det i rapporten.

Blant annet tilbyr Telenor i Sverige omtrent ti ganger så mye data for samme pris, som deres billigste abonnement i Norge.

Å bytte mobiloperatør er i utgangspunktet veldig enkelt, men nytt SIM-kort krever blant annet at man må aktivere BankID på nytt. Det kan være brysomt om du ikke har kodebrikken liggende, avhengig av hvilken bank du har.

Blant billigaktørene fremheves høy betalingsvillighet, i kombinasjon med motvilligheten til å ta jobben med å bytte SIM-kort, som en hovedårsak til at folk fortsetter å betale mer enn de trenger.

Lojale kunder tror ikke det er prisforskjeller

Forbrukerrådet melder at flertallet av norske kunder ikke er villig til å bytte:

- Vi gjorde en undersøkelse på dette i sommer. Undersøkelsen viser at forbrukerne er ganske lojale i mobilmarkedet. Halvparten av de spurte sier det minst to år siden de byttet sist, og bare 1 av 5 sier at de vurderer å bytte abonnement. Vi spurte også hva som var årsaken til at de ikke vurderer å bytte. Der oppgir de fleste at det er lite eller ingen ting å spare på å bytte, sier Andreas Strandskog, politisk rådgiver i Forbrukerrådet.

Les også: Telenor mistet 24.000 mobilkunder på tre måneder

Telenor: - Mest opptatt av kvalitet, dekning og hastighet

Ifølge Telenors kommunikasjonssjef Anders Krokan, er ikke selskapets kunder kun opptatt av pris:

- Våre undersøkelser viser at i Norge er mange kunder mest opptatt av kvalitet, dekning og hastighet, samt kvalitet og service, selv om pris selvfølgelig også spiller inn. I tillegg til priskonkurransen, er det altså høy grad av konkurranse på kvalitet på tjenester og nett. Ifølge Nkom-tall har det aldri vært så høye investeringer i telekominfrastruktur i Norge som nå, sier Krokan.

Telenors kommunikasjonssjef understreker at det også er dyrere å bygge infrastruktur i Norge enn i våre naboland.

Han mener også at en sammenligning bør ta for seg mer enn data:

- Det er ikke bare data som inngår i våre abonnement, men flere andre tjenester som kundene etterspør. Abonnementene fra Telenor inkluderer MinSky, Nettvern, Nettslett og SeHvem og ingen binding, påpeker han

Telia: - Vi tilbyr rabatter

Telia er på sin side opptatt av at deres listepriser ikke nødvendigvis er hva kundene betaler:

- Vi tilbyr familierabatt på alle abonnement (249 kroner per ekstra på GB-abonnement, og 399 kroner på Telia X), og de som samler flere tjenester hos oss får blant annet gratis data, ekstra TV-poeng og så videre, sier informasjonssjef Ellen Cecilie Scheen i Telia.

Også Telia fremhever kvaliteten på eget nett, og at det er dyrt å bygge ut i Norge - og at nordmenn er veldig opptatt av kvalitet.

- Prisene bestemmes av markedet og må ses i et større bilde. I gjennomsnitt betaler våre kunder rundt 250 kroner i måneden for sitt mobilabonnement, omtrent det samme som vi betaler for NRK-lisensen per måned og tilsvarende 5-6 kaffe latte på Kaffebrenneriet i måneden. Sammenligner vi med andre typiske månedsabonnement, som for eksempel abonnement på treningssenter, kommer et mobilabonnement ganske greit ut.

Les også

Test: 14 dager med iPhone 13 Pro