- Anlegget vårt har blitt kjørt på maks kapasitet, og vi har produsert mer øl og brus før sommeren enn vi trodde var mulig, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes.

- Vi har aldri kjørt ut mer drikkevarer fra anlegget vårt på Gjelleråsen enn det vi har gjort i år, konstaterer han.

Både fjorårets og årets sommer har vært spesielle, og nordmenn har vært mer i Norge enn i et normalår. Men salget har ikke bare økt mye fra 2019, men også fra 2020.

- Fra mai til 9. august har vi økt brussalget med 8,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og 50 prosent mot 2019. Samtidig har vi har solgt 3,5 prosent mer øl enn i fjor, og 35 prosent mer enn i 2019, sier han.

Spent på åpningen

Årets salgstall har slått alle rekorder, og det har vært utfordrende å levere nok drikke i forhold til etterspørselen.

- Ansatte har stått på døgnet rundt, og vi er derfor stolte over hva vi har fått til, sier han.

Ringnes har imidlertid vært heldige med at nordmenn har feriert mye i Norge, delvis stengte svenskegrenser, og kombinert med fint sommervær i folkerike deler av landet. Men om brus- og ølsalget vil fortsette å gå så godt når livet går mer tilbake til normalen, er for tidlig å si.

- Det blir spennende å se. Redusert avgift på brus har jo også ført til lavere priser, men vi får se hvordan det gå når grensene åpner opp igjen, sier Bruusgaard.

Fortsetter det å gå like godt framover, vil det ha mye å si for arbeidsstaben. Mer salg genererer flere arbeidsplasser.

- Hvis nordmenn fortsetter å handle i Norge, kan vi øke bemanningen med om lag 10 prosent, forteller han.

Nettavisen har også vært i kontakt med Grans, som opplyser de at har en vekst på cirka 6 prosent i sommer sammenlignet med fjorårets sommer. Veksten på brus er cirka 9 prosent, mens ølsalget er omtrent 4 prosent over tilsvarende periode i 2020.

Les også: Slår full brus-alarm etter avgiftskutt

- Skremmende

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius i Bramat reagerer på tallene for det økte brussalget til Ringnes fra 2019 til i dag.

- Det er skremmende at det har vært så mye som 50 prosent økning i brussalget, sier hun til Nettavisen.

Hun påpeker imidlertid at det er vanskelig å vite for sikkert hva årsaken til økningen er, siden det er mange faktorer, blant annet pandemien og været, som kan spille inn. Selv om det kanskje ikke er noe verre enn før, om nordmenn har drukket like mye brus før pandemien - bare kjøpt i utlandet, er det langt fra bra å drikke mye brus.

- Brus gir ingen metthetsfølelse eller næringsstoffer, men bare sukker og energi. Det er det første vi ber folk kutte om de sliter med vekten, sier hun.

Les også: Fra 1. juli senkes flere priser: Her er oversikten

Av brusen Ringnes solgte i mai, juni og juli var 89 prosent sukkerfri. Bare 11 prosent var sukkerholdig. Bruusgaard sier at de har et mål om 90 prosent innen utgangen av neste år, og de er i rute.

Selv om lettbrus helt klart er bedre enn sukkerholdig brus, er det ikke nødvendigvis bra for helsa det heller.

- Det er ikke noe om å gjøre å drikke mye brus uansett om det er lettbrus eller ikke. Kunstig søtstoff skal i utgangspunktet være trygt, men nyere kunnskap kan kanskje tyde på at noen av disse søtstoffer kan påvirke tarmfloraen, og dermed helsen, i en ugunstig retning, sier Borchsenius.

Ser samme trend

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier at de ser at det har gått mye brus og øl ut fra deres butikker i sommer.

- Det har vært en bra salgsvekst i sommer. Salgsvolumet har gått opp med 3,6 prosent for øl og 8,2 prosent for brus i perioden mai-juli, sier han.

- Hovedgrunnen er nok stengte grenser, hjemmeferie og reduserte avgifter på brus, samt at prisene er satt kraftig ned hos Extra og Obs, sier Kristiansen.

Han tror også at salgsøkningen kan være påvirket av at færre har spist og drukket ute i år enn tidligere år, på grunn av smittesituasjonen.

Les også: Ringnes tømmes for brus i butikkene: - Aldri vært så stor etterspørsel

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, sier at juni 2021 var «all time high» for salg av drikke - til tross for gode tall fra 2020.

- Sammenlignet med 2019 har salget av øl og mineralvann totalt økt med over 33 prosent i Kiwi, sier hun.

Arvin legger til at salget av flerpakning av Coca cola uten sukker og Pepsi Max har mer enn doblet seg sammenlignet med i fjor.

- Skyhøyt salg

Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, sier at de ser av salgstallene for juni at brus- og ølsalget har vært bra i år.

- Ølsalget i juni var skyhøyt, langt over «normalt» junisalg og det nest beste junisalget noen gang, kun slått av fjoråret, sier han til Nettavisen.

Han sier at ølsalget har hatt en vekst på 12,6 prosent så langt i år. Salget av brus har imidlertid vært bedre - en vekst på 16,8 prosent så langt i år.

- Brussalget i juni er det nest beste brussalget noensinne, kun slått av det historisk høye salget i mars i år,sier Fuglum.

Han påpeker imidlertid at andelen sukkerfri brus allerede er verdens høyeste, og fortsetter å vokse.

- Så langt i år er andelen 64,6 prosent, mens for 2020 samlet var andelen 60 prosent, sier han.

Bryggeri- og drikkevareforeningen har foreløpig ikke de offisielle tallene for hele sommeren klare ennå. Fuglum sier imidlertid at det Ringnes og Coop melder, stemmer nok for de aller fleste.

Fuglum sier det er flere årsaker til salgsveksten, både redusert grensehandel, avgiftskutt på både øl og brus, noe som gjør norske produkter mer konkurransedyktige, godt vær og norgesferie for nordmenn.

Bryggerier som ikke kan selge drikkevarer gjennom dagligvarebutikkene, og selger mest til uteliv og servering, er imidlertid i en helt annen situasjon enn det tallene over tilsier, påpeker Fuglum.