Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har vært klare på at de ønsker å innføre merverdiavgift på elbiler som koster over 600.000 kroner. Pengene vil de blant annet bruke på subsidiert utbygging av ladestasjoner i distriktene.

I deres nye forslag til statsbudsjett for 2022 legger de opp til å bruke 100 millioner kroner ekstra på nettopp ladestasjoner.

Nevnes ikke med et ord

I forslaget fra Regjeringen går det derimot ikke frem at de vil innføre moms på elbiler neste år. Forslaget omtales ikke i dokumentene som i dag er sendt til Stortinget.

- Vi er kjempefornøyd. Vi mener det var for tidlig å innføre moms i det hele tatt. Vi er veldig, veldig glad for at de har hørt på oss, også ved at de viderefører forslaget fra den forrige regjeringen med å stramme inn på ladbare hybrider. Neste år kommer til å bli et mye bedre elbilår, sier Elbilforeningens leder Christina Bu til Nettavisen.

En endring av moms-avgiftene allerede fra nyttår ville av flere årsaker vært utfordrende, og mange Nettavisen har snakket med forventet at det ville bli innført først til sommeren. For det første er det ikke ventet at et endelig statsbudsjett vil bli vedtatt før like før jul, noe som ville gitt bransjen svært kort tid på å endre sine systemer.

Det er blant annet ikke bare enkelt å forholde seg til en moms-grense som slår inn på et bestemt beløp. Utregning av priser på ekstrautstyr blir for eksempel fort en utfordring.

Det har også vært signalisert fra både Skatteetaten og finanssystemene at dette ville blitt utfordrende. Det finnes ingen andre varer hvor det regnes moms på denne måten, og det ville bli svært store endringer som ville måttet blitt gjort på kort tid.

Dyrere elbil-firmabil

I stedet blir det endringer i regelverket for elbiler som firmabil. Rabatten for elbiler på 40 prosent oppheves.

Det betyr at elbiler vil bli verdsatt på samme måte som andre biler. Endringen vil ifølge regjeringen føre til ekstra inntekter på 430 millioner kroner.

Elbilforeningen er langt mindre positiv til dette:

- Det er ganske uforståelig at de vil gjøre det vanskeligere for bedrifter å tilby elbiler for sine ansatte. For bedrifter er elbilandelen bare 41 prosent, og vi har vært opptatt av at elbilpolitikken også må fungere i firmabilmarkedet. Det er viktig å minne om at vi har 3 år og 1,5 måned til vi skal nå 100 prosent elbiler. Vi gjør det med personbilmarkedet, men savner politikk som syrer oss dit med firmabiler, sier Bu.

Les også: Kun 4 av 10 bedriftskunder velger elbil

Bilister kompenseres for mye av økningen i CO2-avgift i nytt budsjettforslag

Ap-Sp-regjeringen holder den foreslåtte økningen i CO2-avgift uendret på 28 prosent, men går inn for at pumpeprisen i stor grad skal skjermes.

Det går fram av Ap-Sp-regjeringens forslag til endringer i den borgerlige regjeringens budsjettforslag for 2022.

Den nye regjeringen gjør ingen endring i de borgerliges forslag om å øke CO2-avgiften med 28 prosent.

Men bilistene skal i stor grad kompenseres for økningen. Det skjer i form av redusert veibruksavgift og trafikkforsikringsavgift. I veibruksavgiften er det i hovedsak biodrivstoffkomponenten som kuttes.

Samlet sett vil drivstoffavgiftene fortsatt øke noe i 2022.

Dette er bilene som slipper unna

Under har vi samlet noen av Norges mest populære elbiler, samt de som ville blitt rammet.

Modell Dagens pris (eks frakt) Moms
Audi e-Tron 50 588,420 0
Audi e-Tron 50 Advanced 682,520 20,630
Audi e-Tron S line Sport Black 782,920 45,730
Audi e-Tron GT 888,220 72,055
Audi e-Tron GT Pro 988,220 97,055
Audi e-Tron 60 S Sportback Plus 888,020 72,005
Audi Q4 e-Tron 50 Advanced 473,700 0
Audi RS e-Tron GT 1,258,220 164,555
BMW i4 eDrive40 489,900 0
BMW i4 eDrive40 Supercharged 636,580 9,145
BMW iX xDrive40 659,000 14,750
BMW iX xDrive50 799,000 49,750
BMW iX3 Charged 559,000 0
BMW iX3 Charged Plus 615,000 3,750
BYD Tang 4x4 Executive 599,900 0
Ford Mustang Mach-e LR AWD 544,000 0
Ford Mustang Mach-e GT Launch Ed 658,000 14,500
Hongqi E-HS9 Comfort 620,000 5,000
Hongqi E-HS9 Exclusive 780,000 45,000
Jaguar i-Pace Ev320 AWD S 628,950 7,238
Jaguar i-Pace EV400 AWD HSE 873,950 68,488
Kia EV6 GT 591,900 0
Mercedes EQA 350 4MATIC 574,100 0
Mercedes EQC 400 627,000 6,750
Mercedes EQS 450+ 935,000 83,750
Mercedes EQS 580 4Matic 1,161,000 140,250
Mercedes EQV 300 A2 Charge 781,307 0
Nissan Ariya e4orce Peroformance 566,000 0
Opel Zafia-e Life Elegance L3 581,900 0
Peugeot e-Traveller L3 Allure 581,900 0
Polestar 2 479,000 0
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 848,000 62,000
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo 1,692,000 273,000
Skoda Enyaq iV80x 475,000 0
Tesla Model 3 LR 449,900 0
Tesla Model S 879,900 69,975
Tesla Model S Plaid 1,299,990 174,998
Tesla Model X LR 999,990 99,998
Tesla Model X Plaid 1,199,900 149,975
VW ID.4 GTX 446,400 0
Volvo XC40 Pro 550,000 0