Torsdag legger regjeringen frem revidert statsbudsjett, og alle signaler tyder på at en av de store nyhetene vil være at regjeringen varsler at det fulle momsfritaket for elbiler forsvinner fra 1. januar 2023.

Les også: Krise for bilprodusenter: - Den perfekte stormen blir sterkere

Regjeringen har i sin regjeringsplattform skrevet at det skal innføres en såkalt «toppmoms» på den delen av salgssummen som overstiger 600.000 kroner. Da statsbudsjettet ble lagt frem i fjor høst, var den største overraskelsen at ordningen ikke allerede da ble banket gjennom.

Elbilforeningen: - Vi sier ja til moms

Nå varsler også Elbilforeningen at tiden er forbi hvor de kjemper for et fullt momsfritak ved kjøp av elbil:

- Elbilforeningen sier ja til moms på elbil. Vi mener at når elbilene når en markedsandel på 80 prosent av nybilsalget, så kan vi starte innfasingen av moms. Det ligger vi an til å nå i 2022, sier Christina Bu i Elbilforeningen til Nettavisen.

Les også: Elbil-tallene eksploderer

- Det forutsetter at dette gjøres på en klok måte. Det må skje gradvis og varsomt, og regjeringen må dessuten sikre elbilenes konkurransedyktighet mot de forurensende bilene. Dessuten må sterkere lut til for å få fart på salget av elvarebiler, for der går det veldig tregt. Så langt i år er andelen bare 20 prosent, og målet er det samme som for personbilene: 100 prosent i 2025, sier hun.

Elbilene konkurrerer også dårligere i leasingmarkedet, og her forventer Elbilforeningen også at regjeringen holder løfter om nye tiltak.

Les også

Hvor mye koster det å kjøre bilen én ekstra tur?

Frykter regjeringen har endret løsning

Hovedårsaken til at toppmoms ikke ble innført allerede fra nyttår, var at en lignende løsning aldri før har eksistert, og det var ingen løsninger for hvordan dette rent teknisk skulle regnskapsføres. Ifølge bilbransjen er det flere måter dette rent teknisk kan gjøres på, og at det viktigste er at de får god tid til å forberede seg.

Men Bu forteller at de har fått signaler om at når momsfritaket nå fjernes, vil det skje på en annen måte enn det som tidligere er skissert. Det verste scenariet er at det innføres full moms fra første krone.

- Vi er bekymret for at regjeringen er mest opptatt av å øke skatt, og å kutte kostnader, og ikke tenker så mye på klimaet, sier Bu.

Elbiler er fortsatt dyrere i produksjon enn bensinbiler, og full moms på elbiler vil gjøre alle elbiler vesentlig dyrere enn fossilbiler. Årsaken er at importprisen er mye lavere enn for elbil.

Håper regjeringen forstår hva som står på spill

- Det avgjørende er at vi har hatt flere tiår med fritak for moms, og at regjeringen må være veldig forsiktige med innfasingen. De må virkelig sikre at elbilene er konkurransedyktige. Elbiler er et av de viktigste klimatiltakene, og målet er 100 prosent elbiler i 2025. Norge vil aldri nå klimamålene sine, uten at vi lykkes med elbilsatsingen.

- Hva er en forsiktig innfasing?

- Man burde enten innføre en veldig lav momssats på hele kjøpet. Vi vil foreslå å begynne på maks 5 prosent, og nøye vurdere hvordan det går. Hvis man gjør det på denne måten, er det avgjørende at det blir en helt ny momssats, for dagens lave sats er for høy. Alternativet er en toppmoms over 600.000 kroner, sier Bu.

Hun forutsetter også at man i stortingsbehandlingen av budsjettet sikrer forutsigbarhet for hvordan bilavgiftssystemet vil bli fremover, slik at forbrukerne får mulighet til å tilpasse seg.

Revidert statsbudsjettet legges frem torsdag kl 10.45. Finansdepartementet kommenterer ikke spekulasjoner på forhånd.