Gå til sidens hovedinnhold

Elektrisk gigantsatsing fra Posten: Koster opp til tre ganger så mye som diesel

– Dette er store endringer.

Posten har nå satt i gang en gigantisk satsing på fornybare biler og lastebiler.

I de kommende månedene vil det bli tatt i bruk 439 nye kjøretøy som går på gass og elektrisitet over hele landet, inkludert et større antall lastebiler. De første kom til Oslo denne uken.

Les også: Klimaverstingene på norske veier: – Har ikke råd til tusenvis av el-lastebiler som koster tre ganger så mye

- Denne anskaffelsen er et viktig steg i Postens grønne skifte. Vi gjør store kutt i klimautslippene. Samtidig får vi en mer moderne og miljøvennlig kjøretøypark, som er viktig for miljøet og i tråd med ønsket fra både våre sjåfører og kunder. Dette er store endringer som omfatter både mindre elektriske varebiler og store gassdrevne lastebiler med en tillatt totalvekt på opptil 60 tonn, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten, i en melding

Samtidig er prisen skyhøy, i hvert fall i første omgang.

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten sier at innkjøpsprisen på elektriske lastebiler ligger på rundt 3 - 3,5 ganger så mye som en lastebil på diesel.

Les også: Nye biltall vekker oppsikt: – Vi ser starten på slutten

Når det gjelder elektriske varebiler, kan de være fra fem prosent rimeligere til 40 prosent dyrere. Pettersen understreker at det samlede kostnadsbildet ikke blir så skjevt.

– Driftskostnadene og Enova-støtten vil over tid gjøre at totalkostnadene med el-varebiler ligger på tilsvarende nivå som en varebil på diesel, sier han.

Posten har allerede testet de første tunge kjøretøyene på fornybar energi, og skaffer seg nå 61 nye lastebiler på fornybar energi, som erstatter fossile lastebiler. 42 av lastebilene vil gå på biogass, mens 19 er elektriske.

Enova har bidratt med støtte til Postens kjøretøy på el og biogass.

- For å lykkes med omstillingen til lavutslippssamfunnet, må transportsektoren velge klimavennlige løsninger. Her går Posten foran og viser at det finnes gode alternativ til dieseldrevne kjøretøy, sier Øyvind Leistad, markedsdirektør i Enova.

- PWCs klimaindeks for 2020 viste at Posten var en av kun fire norske bedrifter som kuttet utslipp i tråd med Parisavtalen, Den nye anskaffelsen viser at vi jobber hardt med miljøambisjonene for å redusere klimagassutslippene ytterligere, sier Wille.

Les også: Prissjokk for norske Tesla-kunder

Posten skriver at de nye kjøretøyene på fornybar energi vil blir satt ut i drift i alle deler av landet.

«De største lastebilene på flytende biogass vil settes inn i linjetrafikk og frakte brev, pakker og gods mellom terminalene i Oslo og Fredrikstad, Stokke og Hamar», heter det.