Gå til sidens hovedinnhold

Elin klagde på dårlig kundebehandling til Elkjøp: – Jeg fikk beskjed om å gå ut og sette meg i sola

– Jeg følte meg ganske hjelpeløs. Det kan ikke bare være sånn at jeg ikke får varen jeg har bestilt.

Elin Weiberg-Aurdal hadde kjøpt en ny stekeovn etter at hennes gamle hadde tatt kvelden. Da slo hun til på et tilbud hos Elkjøp og kjøpte en integrert stekeovn fra Bosch til 7.000 kroner.

Ovnen kostet egentlig 11.000 kroner, men hun hadde slått til på et godt tilbud.

– Jeg satt og ventet på at ovnen skulle komme på døra

Stekeovnen skulle leveres på døra 14. juli. Først ble leveringen utsatt til 29. juli på formiddagen. Dagen før levering fikk de beskjed om at varen ble levert på ettermiddagen istedenfor.

Weiberg-Aurdal og samboeren satt og ventet på at den skulle komme.

– Vi synes det var så rart at vi ikke har fått noe beskjed om hvor vi er i køen. Vi forventet at vi skulle få melding om at vi var neste på sjåførens rute, sier Weiberg-Aurdal til Nettavisen.

Da hun til slutt ringte fikk hun beskjed om at det ikke var noe ovn på vei til henne.

– De ga ikke beskjed en gang. Jeg satt og ventet på at ovnen skulle komme på døra.

Dette var veldig frustrerende for Weiberg-Aurdal. Hun skulle ha selskap i løpet av uka og hadde invitert flere gjester.

– Det går ikke an å bake kake uten stekeovn, sier hun.

Les også: Lege Kaveh Rashidi reagerer på behandlingen hos Power

– Det her finner jeg meg faktisk ikke i

Elkjøp forsvarte dette til Weiberg-Aurdal med at hun ikke hadde svart på en melding og bekreftet til selskapet at det var greit at leveringen ble flyttet til ettermiddagen.

– Jeg fikk ikke noe melding om at jeg måtte svare, jeg fikk kun beskjed om at leveringen ble endret til 29. juli, sier hun.

I telefonsamtalen fikk hun også beskjed om at leveringen var endret til 3. september.

– Skal jeg sitte og vente på en ovn en hel måned? Jeg sa at det her finner jeg meg faktisk ikke i. Enten får jeg den ovnen jeg har bestilt eller så får jeg en bedre ovn til samme pris.

I samtalen fikk hun tilbud om å kjøpe en dyrere ovn til 10.000 kroner eller få 500 kroner avslag på ovnen hun hadde kjøpt.

– Dette tilbyr de andre kunder også. De hadde satt ned prisen på hjemmesiden for alle.

Les også: Power skulle ha 2000 kroner ekstra for en tjeneste Arne ikke hadde bestilt

– Jeg fikk beskjed om å gå ut og sette meg i sola

På det tidspunktet hadde Elkjøp over 25 ovner tilgjengelig i nettbutikken av samme modell som hun hadde kjøpt. Men hun fikk beskjed om at dette var en annen modell, og at det var en feil i nettbutikken.

– Sånn kan man faktisk ikke behandle kundene. Det er helt uakseptabelt. Det går ikke an at de får inn varer og skal holde de på lager når det er kunder som har betalt. Jeg er helt sjokkert over at en så stor organisasjonen som Elkjøp kan holde på sånn.

Da hun tok kontakt med kundeservice fikk hun beskjed om at de skulle ordne opp og at hun heller bør gå ut og nyte det fine været.

– Jeg fikk beskjed om å gå ut og sette meg i sola av kundebehandleren. Jeg trenger ikke fint vær, jeg trenger ikke sol, jeg trenger en ovn, sier Weiberg-Aurdal.

Kundebehandleren hos Elkjøp sa også at de skulle ringe henne opp igjen med en løsning.

– Jeg hørte ingenting på fredag, lørdag eller søndag. Til slutt ringte jeg de igjen i dag. Nå skal ny ovn leveres 5. august.

Les også: Kjetils verdifulle, amerikanske gitar forsvant sporløst underveis med PostNord: – Total mangel på kontroll

Elkjøp beklager

Elkjøps kommunikasjonsrådgiver, Sebina Stegavik, forklarer at det har vært høyt trykk på kundesenteret denne sommeren.

– Varen som ble bestilt med levering 14. juli ble dessverre forsinket til 29. juli, etter dette kom det beklageligvis enda en forsinkelse på varen, og grunnet høyt trykk på kundesenteret rakk ikke kundesenteret å ta kontakt med kunden den tredje gangen for ombooking på den siste forsinkelsen. Dermed ble dessverre kunden sittende uten informasjon, og det beklager vi, sier Stegavik til Nettavisen.

– Av og til er det dessverre slik at produkter blir forsinket, og i dette tilfellet har vi sporet produktet fram til at det var en båt som ble satt i en ekstra kontroll. Derfor har det tatt lenger tid enn normalt å få dette produktet.

Vedrørende kommentaren om å «Gå å sette seg ut i sola» har Elkjøp følgende svar:

– Vi ønsker å beklage til kunden for det som ble sagt, slik skal det selvsagt ikke være.

Elkjøps kundesenter tok kontakt tirsdag morgen med en løsning. Kunden får et produktbytte til en bedre ovn uten ekstra kostnader for kunden.

– Kunden betalte opprinnelig 6495 kroner fra start, og produktet kunden får levert på fredag 6. august koster 14.995 kroner, sier Stegavik.

– Vi beklager opplevelsen kunden har hatt i forbindelse med sin handel. Fra vår side skulle vi selvsagt tatt kontakt med kunden tidligere for å få byttet om varen. Vi visste dessverre ikke på det tidspunktet at varen skulle bli forsinket enda en måned frem til september, legger hun til.

Les også: Test av matpriser: Klar seier til Kiwi

Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet, påpeker at som forbruker har man rett til å få varen til avtalt tid.

– Selger kan ikke bare endre leveringsdato etter eget skjønn. Ved veldig store forsinkelser kan man også kansellere bestillingen, men ofte er det slik at forbrukeren vil ha varen, sier Skarderud til Nettavisen.

I tillegg kan man kan ha rett på erstatning hvis man går med et tap.

– For eksempel hvis man har bestilt håndverker til å montere en vare man måtte ha hjelp av en håndverker til å montere. Det er et påregnelig økonomisk tap man kan få erstattet.

Skarderud informerer om at forbrukerrådet har fått inn 820 henvendelser om Elkjøp hittil i år.

– Ja, vi får gjennomgående forholdsvis mange henvendelser om Elkjøp i løpet av et år, men så har de også et høyt salgsvolum.

Les også: DNB-kunder har brukt 629 millioner kroner i utlandet i sommer