Gå til sidens hovedinnhold

Elkjøp advarer mot svindelforsøk

En rekke nordmenn får i disse dager epost som tilsynelatende er sendt fra Elkjøp. Nå advarer elektronikkgiganten kundene.

- Vi er klar over at mange får disse svindel-epostene, og de siste dagene har vi fått flere henvendelser fra våre kunder om dette, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge.

Elkjøp advarer nå sine kunder mot å gå på dette svindelforsøket.

- Får du en mail som denne, oppfordrer vi til å være oppmerksom. Slett eposter og SMS-er som ser mistenkelige ut, råder hun.

På Elkjøps Facebook-side er det flere som har advart mot samme type epost som Nettavisen viser til i denne saken. Merk imidlertid at eposten kan komme fra ulike avsendere og det kan brukes ulike epostadresser.

- Sperr kontoen

Bergly påpeker at slike svindelforsøk er vanlig, både gjennom SMS og epost, men kommer i bølger.

- I en periode var det vanskelig for folk å oppdage svindelforsøkene, fordi språket var forbedret og bruken av logo gjorde svindlerne mer troverdige, sier hun.

Les også: Nær halvparten på hjemme­kontor har gått glipp av denne informasjonen

Nå opplever Elkjøp at flere er mer obs på denne typen svindel, da det sendes ut lignende eposter fra flere bransjer og aktører.

- Skulle du være så uheldig at du har registrert kontaktopplysninger på en side du senere ser ikke er hos oss, råder vi deg til å kontakte banken og sperre kontoen med en gang, sier hun.

Elkjøps beste tips for å kunne avgjøre om mailen du får er svindelforsøk eller fra en seriøs aktør og avsender:

  • Hvordan ser avsenders e-post ut?
  • Har du bestilt en vare og venter på en beskjed fra oss?
  • Er det skrivefeil?
  • Er det ofte at æ, ø og å blir byttet ut med «o» og «a»?
  • Blir du bedt om å registrere deg eller gi fra deg kortinformasjon?

Les også: Slik lurer nordmenn forsikringsselskapene - én type svindel stikker seg ut

Advarer i sosiale medier

- Det viktigste vi gjør er å informere i våre kanaler, sier hun.

I tillegg opplever Elkjøp at det er god hjelp i at kunder som oppdager svindelforsøk, tipser sine nærmeste.

- Det kommer stadig nye og mer kreative løsninger, så vi har forståelse for at det ikke alltid er like enkelt å se forskjell på hva som er reelt og hva som er svindel, sier Bergly, og påpeker:

- Men husk; er det et tilbud som virker for godt til å være sant – så er det i de fleste tilfeller nettopp det.

Forbrukertilsynet advarer

Forbrukertilsynet får daglig henvendelser fra norske forbrukere som har vært utsatt for nettsvindel. Det er veldig mange ulike typer svindel, og svindlerne utgir seg for å være ulike store og kjente aktører i Norge.

Svindel-eposten som tilsynelatende sendes ut fra Elkjøp i disse dager, er med andre ord ikke et unikt fenomen.

«Utenlandske svindlere står i kø for å lure deg med store lotterigevinster, lukrative jobbtilbud, falske merkevarer eller kredittkortsvindel», skriver Forbrukertilsynet på sine nettsider.

Les også: Skulle selge bilen for 190.000 kroner - fikk 50 øre inn på kontoen

De trekker flere typer svindel, men har blant annet laget en liste med råd for å avsløre svindelforsøk med abonnement, kampanjer og premier:

  • Sjekk internettadressen til annonsen eller popup-vinduet. Står VG eller IKEA virkelig bak, vil adressen ofte begynne med www.vg.no/… eller www.ikea.no/… En slik kampanje frontes helst på selskapenes egne hjemmesider.
  • Dersom du er i tvil, kan du også kontakte det angivelige selskapet som skal stå bak premien. Sjekk for eksempel med Elkjøp om de har en gavekortkampanje gående før du biter på.
  • Søk på internett og i sosiale medier etter andres erfaring med den aktuelle kampanjen.
  • Sjekk språket. Falske nettartikler og Facebook-kampanjer er ofte skrevet på relativt dårlig norsk. Dette skyldes at bakmennene har oversatt tekstene til norsk gjennom programmer som Google Translate.
  • Svindelsider prøver ofte å overbevise forbrukerne om at det ikke er svindel. Vær skeptisk til formuleringer som: «Vi trodde ikke på det selv, før vi mottok en telefon få dager etterpå».
  • Les vilkår nøye. Dersom du ved første øyekast ikke finner vilkårene, kan dette være et dårlig tegn. Her kan det gjemme seg informasjon om at du er i ferd med å tegne et dyrt abonnement.
  • Vær kritisk til hvor du legger igjen kortdetaljene dine eller personopplysningene dine.
  • Bruk magefølelsen. Er denne kampanjen for god til å være sann? Da er den som regel det – og har ofte en bakside.