Gå til sidens hovedinnhold

Elkjøp-eieren i kjempetrøbbel i UK – sterk vekst i netthandel i Norge

2.900 ansatte sparkes og samtlige butikker utenfor Norden stenges. – Salg er ikke min største prioritet nå, sier Elkjøp-sjefen i Norge.

Spredningen av koronaviruset og de påfølgende tiltakene fra myndighetene har ført til nedstengning og massepermitteringer i virksomheter på tvers av Norge og Europa. Blant kjedene som rammes knallhardt, er Elkjøp-eieren Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Dixon Carphone eier åtte kjeder i Storbritannia, fem kjeder i Norden, samt én i Hellas. Elkjøp Nordic, morselskapet til Elkjøp i Norge, Elgiganten i Sverige og Danmark, samt Giganttii i Finland, er et av flere selskaper i Dixons Carphone-gruppen.

Les også: Korona-app skal bli viktig våpen i smitte-begrensing

Tirsdag stengte samtlige av Dixons-konsernets butikker i Storbritannia. I forrige uke stengte butikkene i Hellas. Bakgrunnen for nedstengningen er myndighetenes anmodninger. Selskapet forbereder seg på salgstap til en verdi av 5,2 milliarder kroner, 400 millioner pund, etter dagens kronekurs.

Nylig bestemte også konsernet seg for å stenge 531 Carphone Warhouse-butikker i Storbritannia. Dixons dropper den lite lønnsomme satsingen på egne butikker for mobiltelefoner og tilbehør, og dermed mister 2.900 ansatte jobben, mens ytterligere 1.800 ansatte blir flyttet til andre deler av konsernet.

Les mer: Spår store konsekvenser for norske butikker: - Vil bli en lang lidende prosess i flere år

Dixons Carphone har til sammen rundt 1.000 butikker og 42.000 ansatte.

Les mer: De som tjener under 75.000 kroner skal ikke få fem øre under koronakrisen


Reklame: Oversikt over nettbutikkene som leverer hjem

Permitteringer i Norge

Elkjøp Norges administrerende direktør Fredrik Tønnesen sier at endringene som skjer i Dixons Carphone i Storbritannia ikke berører Elkjøps virksomhet i Norge eller i Norden for øvrig.

– Korona-epidemien rammer oss alle og er krevende for alle bransjer. Også for oss. Vår aller viktigste prioritet har og er å gjøre smittereduserende tiltak for å trygge helsa til alle være ansatte og kunder, sier Tønnesen til Nettavisen Økonomi.

Blant tiltakene er tidligere åpningstider for eldre og mennesker i risikogrupper, mulighet for å hente varer på parkeringsplassen, samt kontaktløs betaling med Vipps og Live shopping, som ble lansert fredag.

Les mer: 9 av 10 bensinstasjoner forventer å ikke overleve: – Raser nedover

Tønnesen bekrefter til Nettavisen Økonomi at kjeden har permittert ansatte i enkelte butikker i Norge, og at han nå jobber for å sørge for at arbeidsplassene er trygge å komme tilbake til når krisen er over.

– Vi har enn å ikke stengt noen av våre butikker, og det jobber vi for å opprettholde med blant annet lansering av alternative handlemåter, sier Tønnesen.

Les mer: WHO starter koronastudie i Norge

Kjempesalg på nett

I de tre ukene fra 29. februar til 21. mars, økte salget på nett med 36 prosent i Norden. I Storbritannia var tilsvarende økning hele 72 prosent i samme tidsperiode.

Annnonse: Se hvilke nettbutikker som leverer helt hjem

«Netthandelen har gått veldig bra i alle landene de siste to ukene ettersom folk har forberedt seg på å jobbe hjemmefra og bruke essensiell teknologi for å leve videre mens koronaviruset sprer seg», skriver konsernet i en melding.

Elkjøp Norge-sjefen sier til Nettavisen Økonomi at netthandelen er i sterk vekst også i Norge, uten å gå nærmere inn på nøyaktig hvor mye handelen vokser.

– Salget er ikke min største prioritering akkurat nå. Det er de ansatte og våre kunders sikkerhet, sier Tønnesen.

Les mer: Solberg hilser til koronasmittet Boris Johnsen – vil ikke teste seg selv

Reklame

Her kan du levere Vikinglotto