Forbrukerrådet har tatt elektronikkjedene i villedende markedsføring flere ganger, og nå legger Expert, Elkjøp og Lefdal seg paddeflate for kritikk fra Forbrukerrådet.
NRK melder at kjedene i januar forsøkte seg på en ny type markedsføring, der de ikke lokket med tilbud, men at prisene nå var i ferd med å gå opp - og dermed at det var om å gjøre å være raskt ute.
Problemet var bare at for eksempel flatskjermen de reklamerte med ikke ble 3000 kroner etter kampanjen. Prisene ble bare skrudd opp i en kort periode, for så å bli satt ned igjen til samme pris.
- Dette er å bløffe og å lure kundene. Butikkene gir et inntrykk av at kundene gjør et ekstra godt kjøp men det er ikke tilfelle, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til NRK.
Elektronikkbransjen ser ingen grunn til å forsvare sine kampanjer, legger seg flate og lover å ikke gjøre dette igjen.
Thon er derimot ikke fornøyd med bransjen.
- Hvorfor skal dere hele tiden utforske grensene for hva som er lovlig og ulovlig? Er det ingen ende på hva dere finner på for å lure kundene til å tro at de kjøper noe billigere enn det de i virkeligheten gjør, er spørsmålet fra Thon til elektrobransjen.