Gå til sidens hovedinnhold

Ellevill Norwegian-vekst: - De slår knockout på alle andre

De fire første dagene av juli hadde Norwegian den desidert sterkeste veksten i antall avganger i Europa. Flyanalytiker er fra seg av begeistring.

Nå i juli girer flyselskapene virkelig opp trafikken, i takt med reduserte smitteverntiltak og et stadig økende antall med koronasertifikater. Denne uken åpner Europa opp for nordmenn, men et slankere og restrukturert Norwegian kan allerede vise til kjempetall.

Data fra Eurocontrol, som har ansvaret for luftrommet i EU, viser at Norwegian i perioden 1. til 4. juli økte trafikken med 137 prosent sammenliknet med uken før. Selv om Norwegian ikke er størst i antall passasjerer i Europa, kan de vise til den soleklart største veksten.

- Norwegian slår ut på «Richters skala» i den siste statistikken fra Eurocontrol om flybevegelser innenfor EU- og EØS-området. De slår knockout på alle andre flyselskap i denne ferske statistikken, sier en entusiastisk flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Nettavisen.

Les også: Stortinget sov i timen da de ga Norwegian 4,5 milliarder i lån uten bonusforbud

Girer opp

- Hva viser disse tallene?

- At Norwegian nå gir full gass med tilgjengelig kapasitet. De setter inn betydelig kapasitet i forhold til tidligere. Norwegian skal ha sin del av sommertrafikken, men de har vært klare på at de setter ikke inn fly før de ser at etterspørselen kommer, svarer Elnæs.

- Tallene viser at Norwegian kvesser klørne og kjører på med kapasitet. De går «all in» for å sikre inntekter og markedsandeler i sommer. Trafikkveksten er formidabel i Europa, etterspørselen er stor, og det er alltid positivt, fortsetter han.

Det irske lavprisselskapet Ryanair har de klart fleste avgangene i Europa, med det britiske lavprisselskapet EasyJet som nummer to.

Det dobbelte av SAS

Men Norwegian hadde med sine 433 avganger de fire første dagene av juli den klart største økningen blant de europeiske flyselskapene. De ligger langt foran SAS, som hadde 228 avganger. Norwegian opplyser til Nettavisen at de nå opererer i gjennomsnitt 30 fly frem til 15. august. Antall ruter i nettverket er økt fra 40 til 115.

Norwegian har fra Norge i sommer 53 ruter til inn- og utland, fordelt på 18 innenlandsruter og 35 internasjonale ruter. Det konkurstruede flyselskapet kan begynne å ansette igjen etter å ha måttet si opp over 7000 medarbeidere.

På det meste utgjorde Norwegian-flåten langt over 100 fly, men Norwegian måtte i fjor gjennom en total restrukturering. Forutsetningen for å overleve var å ta ned både gjelden og antall fly kraftig. Norwegian konsentrerer seg nå om Norge, Norden og Europa.

- Men vil veksten holde?

- Hvis vi får en forverring av smittesituasjon i sommer, kan markedet kollapse. Havner land som Spania, Italia og Hellas i en ny koronakrise, vil det være ekstremt negativt for alle flyselskapene. Men svært mange er jo nå vaksinerte.

Les også: Milliardlån til Norwegian kan bli storgevinst for staten

Skummelt, skummelt

- Ellers er det viktig at både Norwegian og SAS flyr mest mulig nå for å sikre seg inntekter frem mot den mer skumle vintersesongen, svarer Elnæs.

For selv om det er en eksplosiv vekst, er de totale tallene lavere enn i en normal sommer. Det er blitt enklere for nordmenn å reise, men tall fra Avinor indikerer at kanskje skal en av fem nordmenn reise utenlands denne sommeren. Det er en langt lavere andel enn vanlig.

- Det er ikke så voldsom «boom» som i en normal sommer, men flyselskapene satser på trygge destinasjoner og har bra kapasitet. De får brukbart betalt i form av høyere billettpriser. Kapasiteten er avstemt i forhold til etterspørselen.

- Men det skumle det seneste året, er at tidligere kjøpte passasjerene billetter to-tre måneder før de skulle dra. Nå skjer dette en til to uker i forveien, så det er vanskelig å se hvordan etterspørselen er frem i tid, sier Elnæs.

Les også: Lønnsfrys for Norwegian-ansatte – fagforeninger reagerer på lederbonus

Minimal leie

Norwegian har i dag en total flåte på 51 fly, hvorav altså 30 er i operativ drift. Men Norwegian eier kun fire av flyene selv, de øvrige 47 er innleide fra leasingselskaper.

På det meste hadde Norwegian en flåte på over 150 fly, hvorav de eide om lag en tredjedel av dem.

Men selv om flyselskapene har en del ledig kapasitet, betaler de ikke leie til leasingselskapene når flyene står på bakken. Leien gjelder kun når flyene er i drift, såkalt Power by the Hour. Kostnadene for ubrukte fly er dermed minimale.

Vil til Middelhavet

Ifølge Norwegian er det godt med bestillinger på flyvningene innenlands. I tillegg er destinasjoner i Spania, Kroatia og Hellas blant de mest populære denne sommeren. Det begynner å bli få billetter igjen.

I juni fløy for øvrig 225.509 passasjerer med Norwegian, som var en dobling sammenliknet med samme måned i fjor. Den totale kapasiteten økte i perioden med 182 prosent.