*Nettavisen* Økonomi.

Elleville subsidier: Elbiler leases ut gratis i Tyskland

The new Renault Zoe is on display during the press day at the Paris Auto Show, France, Thursday, Sept. 27, 2012. The Paris Auto Show will open its gates to the public from Sept. 29 to Oct. 14.

GRATIS: Renault Zoe leases ut gratis til tyskere. Ikke overraskende har den vist seg å være populær. Foto: Christophe Ena (AP)

Hvis du trodde elbil er billig i Norge, burde du lese dette.

Tyskland har vedtatt ekstremt generøse subsidier på el-biler for å få de økonomiske hjulene i gang igjen i kjølvannet av koronakrisen.

Bilsalget har nemlig kollapset de siste månedene, og omsetning for bilprodusenter har falt med hele 53 prosent i Europa i andre kvartal, ifølge Deutsche Bank. Det er svært dårlig nytt for økonomien i Tyskland, som er nesten like avhengig av bilbransjen som Norge er av oljebransjen.

Les også: Finn.no: Dieselbiler knuser elbiler i bruktmarkedet

Generøse subsidier

Den tyske regjeringen har dermed benyttet koronakrisen til å trappe kraftig opp subsidiene av elbilproduksjon til et slikt nivå at selv nordmenn kan bli imponert.

I forrige måned besluttet regjeringen, som en del av en korona-krisepakke, å senke merdverdiavgiften for elbiler fra 19 til 16 prosent. Enda viktigere er at staten støtter ethvert elbilkjøp med 6000 euro, eller 63.600 kroner, en fordobling fra den tidligere ordningen. På toppen av dette kommer det en miljøbonus fra bilprodusenten selv på 3.000 euro, altså 31.800 kroner.

Les også: Tesla-kollaps i Norge

Dette gjør at elbilsubsidiene i Tyskland nå er blant de aller mest generøse i verden. Når man også tar høyde for at biler allerede er betydelig dyrere i Norge enn i Tyskland, betyr dette at elbiler er blitt veldig gunstige for tyskerne.

Helt gratis

Dette har også ført til at tyskerne kan lease elbiler for en svært liten sum, ofte ikke mer enn et telefonabonnement. Det aller mest ekstreme tilfellet er leasing-tilbudet fra Autohaus Koenig, som nå kan tilby elbilen Renault Zoe gratis til sine bedriftskunder.

Les også: Gjentar dette seg, så kollapser elbilmarkedet

De statlige subsidiene er nemlig nok til å dekke både etableringsgebyret på 3.100 euro og termingebyret på 125 euro i måneden i to år, som tilsammen blir nøyaktig 3.000 kroner.

Saken fortsetter under avstemningen.

Les også: Teslas nye bil kan bli forbudt i Europa

Den nye ordningen har ikke overraskende vist seg å være populær.

- Vi kunne solgt flere hvis vi hadde flere som jobbet med salg. Vi ventet bedre salg med de nye subsidiene, men dette har virkelig slått til, sier Wolfgang Huber, som er sjef for elbilavdelingen til bilforhandleren, til Bloomberg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.