Gå til sidens hovedinnhold

Elon Musk: – Jeg hater å være sjef for Tesla

Elon Musk kom med uttalelsen i en rettssak der han er saksøkt av styret i Tesla.

– Jeg hater det, og jeg vil helst bruke tiden min på design og å være ingeniør, sa Tesla-sjef Elon Musk i en amerikansk domstol mandag.

Der møter han Teslas styremedlemmer, som anklager Tesla-grunnlegger og sjef Musk for å i 2016 ha presset firmaets styremedlemmer til å si ja til å inngå en avtale om å kjøpe solcellepanelfirmaet SolarCity for over 22 milliarder kroner.

Teslas aksjonærer mener at Teslas penger ble sløst bort på kjøpet. På tidspunktet for avtalen eide Musk prosent i både Tesla og SolarCity. Sistnevnte selskap ble grunnlagt av hans fettere.

Les også: Elon Musk varsler kjempeinvesteringer i satellittprosjekt

Vil ha hele beløpet tilbakebetalt

Musk sa i retten at kjøpet av SolarCity var en del av en større plan for Tesla. Han sa også at han ikke gjorde noen økonomisk fortjeneste på kjøpet, og at Tesla kjøpte selskapet for mindre enn det var verdt.

Tesla-aksjonærene som har gått rettens vei mot Musk, er ifølge Forbes verdt til sammen over 1.467 milliarder kroner. De ber retten om at Musk tilbakebetaler hele beløpet på 22 milliarder kroner.

Det er satt av to uker til saken i Delaware Chancery Court. Aksjonærenes advokat, Randall Baron advarte mandag Musk om at «saken ville bli en slitesak for ham», mens han pekte på sin fullstappede dokumentmappe. Musk svarte da: «Det kan jeg se utfra størrelsen på dokumentmappen din».

Bunnpunkt i Tesla-historien

Analytikeren ved selskapet Wedbush Securities, Dan Ives sier til den britiske kringkasteren at investorer verden over følger nøye med på saken.

– SolarCity-avtalen har vært en skamplett for både Elon Musk og Tesla og er et soleklart bunnpunkt i selskapets vekstperiode, uttalte han.

Tesla Motors ble grunnlagt i 2003 av to menn ved navn Martin Eberhard og Marc Tarpenning. Da selskapet fikk ekstern finansiering i 2004 tok Musk over styringen av selskapet.

Den første bilen Tesla produserte var Tesla Roadster, som kom ut i 2008. Den ble den første serieproduserte elbilen i verden. På 2010-tallet skjøt selskapet fart og vokste seg markant større.

Den dag i dag er Tesla et av verdens mest verdifulle bilselskaper og er for øyeblikket verdsatt til over 5.677 milliarder kroner. Til sammenligning er Toyota verdt rundt 2.096 milliarder kroner.

Les også:Wally Funk (82) setter rekord – skal til verdensrommet med Jeff Bezos

Travel med romfart

De siste årene Elon Musk blitt mer og mer investert i romfartsselskapet han også leder, kalt SpaceX.

SpaceX ble grunnlagt av Musk i 2002 med et langsiktig mål om å kolonisere Mars.

I fjor ble SpaceX det første private selskapet som klarte å sende mannskap til Den internasjonale romstasjonen (ISS). Med det ble også USAs evne til å sende astronauter fra amerikansk jord, for første gang siden romferjeprogrammet ble avsluttet, gjenopprettet.

Mandag var Musk på plass for å bivåne oppskytingen av romfartsflyet til milliardærkollegaen Richard Branson.