Gå til sidens hovedinnhold

Emil (18) og Henrik (23) droppet trygg jobb og skole – satsingen deres selger for flere millioner i måneden

Gründerne har på kort tid bygget en egen bedrift med totalt åtte ansatte.

STAVANGER (Nettavisen Økonomi:) For et knapt år siden satt Emil Nygård (18) på skolebenken og drømte seg vekk. Han ville gjøre noe helt annet.

Hvis han droppet ut, så 18-åringen for seg at han kunne ta med seg datamaskinen hvor som helst og bare jobbe med noe han var interessert i. Spoler vi ett år frem i tid, er Nygård klar for en forretningsreise til Frankrike.

18-åringen smykker seg med tittelen markedsdirektør og skal utforske nye markeder for gründerbedriften Cool Commerce Group (CCG).

– Jeg har sluttet på videregående. Jeg ønsker ikke å glorifisere å slutte på VGS, men for meg var det riktig. Jeg hadde sannsynligvis gjort det uansett om jeg hadde hatt CCG eller ikke. Jeg har ikke angret et sekund, sier Nygård.

Sammen med driftsdirektør Henrik Berge Syvaldsen (23) og administrerende direktør Morten Gilje (21) stiftet Nygård Cool Commerce Group tidligere i år, og aktiviteten og inntektene har økt eksponentielt.

Gründerne har ansatt fem personer og har inntekter på opptil tre millioner månedlig på salg fra nettbutikkene som bedriften har skapt.

– Spør du oss om tolv måneder, vil jeg tro at vi har solgt varer for mellom 30 millioner og 50 millioner siden sist, sier Syvaldsen.

Fant tonen på Elkjøp

Cool Commerce Group, holdingselskapet som Gilje, Syvaldsen og Nygård startet sammen, eier nettbutikkene Vivvoe, Enavia, Tanglow og TrainX. Gründerne investerer tungt i markedsføring og salg av husholdningsdingser, betakaroten, briller mot blått lys og treningsvester.

Vivvoe fikk sin første investor i Frode Øvrevik og Equity Capital i mars.

Syvaldsen og Gilje traff hverandre på Elkjøp i Stavanger, hvor de jobbet som selgere. Syvaldsen var lysten på å starte et selskap, og Gilje hadde allerede erfaring som gründer. Duoen ville sjekke interessen for blålys-blokkerende skjermbriller i Norge - og startet opp nettbutikken Vivvoe. Hele sortimentet ble solgt ut på en måned.

Gjennom Gilje traff Syvaldsen skoleeleven Nygård, som også var lysten på å starte for seg selv. Cool Commerce Group ble til tidligere i år - og læringskurven har vært bratt for den purunge gründergruppen.

– Å begynne for meg selv er som å bli kastet ut i en hverdag utenfor standarden. Du får ingen inntekt dersom du ikke jobber hardt for den selv, sier Syvaldsen.

– Jeg kunne aldri gått tilbake til å ha en vanlig jobb. Oppturene og nedturene blir større når det handler om noe vi har skapt selv, sier Gilje.

Mange tenker på gründere som unge, fremadstormende mennesker som vil utfordre det etablerte. Men bare en liten andel av norske gründere er under 25:

Av 34.986 nyetablerte aksjeselskap og allmennaksjeselskap i fjor, stod personer mellom 16 og 24 år for 1.545 av dem, ifølge SSB. Det utgjør drøye fire prosent av alle nystartede selskaper.

Da Gilje startet et klesselskap med noen kompiser som 16-åring, handlet mye om hvor fort de kunne tjene penger. Nå sier 21-åringen at han har modnet og er klar for å bygge og utvikle robuste merkevarer som utfordrer det etablerte markedet.

– Vi er ikke mette eller fornøyde, samtidig som vi er stolte over hva vi har oppnådd på kort tid. Suksessen har ikke kommet uten mye innsats og tid. Vi har bygget et godt grunnlag og har forventet å gjøre det bra, sier Gilje.

Les også: Full seier for gründeren bak Fette Reint

Ingen planer om å bruke omsetningen på fest og moro

Tall fra SSB viser at nordmenn brukte nær 60 milliarder kroner på netthandel i andre kvartal. Handelen på nett har aldri vært så høy i Norge, til tross for lettelser i koronarestriksjonene. NHO er blant dem som tror at forbrukernes handlevaner har endret seg permanent som følge av koronapandemien.

Netthandel-selskapet CCG er blant dem som profiterer på økt netthandel med aktiv bruk av sosiale medier og influensere til å markedsføre produktene sine.

Men hva gjør en gründerbedrift som ledes av en tenåring og to unge voksne når salgsinntektene for en måned er sekssifret? Trioen understreker at de ikke har planer om å miste bakkekontakten.

– Vi går ikke på byen og drikker bort disse pengene. Vi reinvesterer, ser på hvem vi kan ansette og hva vi kan bygge opp videre. Nå er omsetningen et verktøy, og senere kan vi forhåpentligvis høste fruktene av arbeidet vi legger ned nå, sier toppsjef Gilje.

Driftsdirektør Syvaldsen erkjenner at han har mistet litt tilknytning til inntektene.

– Én dag detter det inn 100.000 kroner og neste dag kommer det 50.000 kroner. Jeg får en slags dissosiasjon til pengene. I stedet dreier mye seg om å bygge opp selskapet og å bygge en stab, sier Syvaldsen.

Les mer: Nordic Unmanned med tresifret vekst og milliardambisjoner: - Ellevilt er et beskrivende ord

Elon Musk som forbilde

I møterommet i Stavanger er replikkene kjappe og ideene sitter løst. Gilje er med på video fra Tjuvholmen i Oslo. Gründertilværelsen er intens, fri og krevende. 18 år gamle Nygård beskriver seg selv som en 'all in'-type som enten gjør ting fullt og helt, eller ikke i det hele tatt. Nå er han gründer med hele seg.

Neste steg er internasjonalisering. Nettbutikkene skal markedsføres i andre europeiske land neste år. Men først må gründerne vente på større partier og en ny selvdesignet brillekolleksjon.

– Har dere en gründer eller et selskap som forbilde?

– Elon Musk har bygget opp Space X, Tesla og Open AI. Jeg blir inspirert av mentaliteten hans og at han har bygget opp noe som kunne virke umulig før han skapte det, sier Nygård.

– Jeg blir inspirert av Askeladden & Co. Og Procter & Gamble for måten de utfordrer markedet i USA på, sier Gilje.

– Jeg liker Google for arbeidskulturen de har skapt. De har et tilsynelatende ydmykt miljø hvor lederne sitter med de ansatte og hvor de ansatte har mye frihet, sier Syvaldsen.

Les også: Norske gründere fikk milliontilbud fra Silicon Valley-fond på e-post: – Trodde det var spam