Gå til sidens hovedinnhold

En ny Vipps-tjeneste utfordrer mobilgigantene

Alle brukere skal få et spesielt app-tilbud direkte fra Vipps.

Vipps selv kaller det apponement. I realiteten er det snakk om et helt vanlig mobil-abonnement:

- Gjennom brukertesting og innsiktsarbeid ser vi at veldig mange oppfatter mobilabonnementet sitt som vanskelig og uoversiktlig. Derfor tenkte vi at her var det en god anledning til å bruke forenklingserfaringen vår på nye områder og løse en ny floke med Vipps mobil og vårt mobilapponnement!

- Vi gleder oss til å få tilbakemeldinger fra brukerne for å teste og lære videre, sier Elisabeth Haug, sjef i Vipps mobil, i en pressemelding.

Vipps' mobilabbonnement tilbys nå gradvis til alle brukerne over 15 år i appen - det er der man både bestiller og administrerer abonnementet, som kommer med tre ulike datamengder.

Les også: Høy pris for mobildata i Norge: - Kommer svært dårlig ut

Automatisk «roll-over»

Ubrukte gigabyte i abonnementet blir automatisk overført til neste måned, skriver Vipps i meldingen.

- Hele 200.000 gigabytes forsvinner hver dag i løse lufta og går tilbake til mobiloperatørene, fordi brukerne ikke får brukt de opp, skriver Vipps i meldingen.

All betaling skjer naturlig nok i Vipps.

- Vi har ingen bindingstid, og alt er forhåndsbetalt. Derfor mottar du ingen innviklede regninger og må ikke ta stilling til lumske datapakker. Det er kun ett abonnement, med to forskjellige moduser, som du selv kan skru opp og ned. Vi gleder oss å gi folk et nytt og enklere mobilliv, sier Elisabeth Haug.

Vipps mobilabonnement har ingen bindingstid og tilbys i tre varianter:

  • 4GB data for 250 kroner
  • 15 GB for 399 kroner
  • 30 GB for 599 kroner

Vipps-kundene får dekning fra Telenor.

Les også: Telia trosser konkurrentene: Beholder dagens pris på Premier League

- På tide å prøve noe nytt

- Hvorfor gjør dere dette?

- Med 3,8 mill brukere og en merkevare for forenkling innenfor betaling, var det på tide å prøve noe nytt. Vi har mye innsikt som viser at mange synes det er vanskelig å bytte mobilabonnement og administrere det de har. De får også mange overraskelser når regningen kommer. Det som kalles rollover, er ikke rollover likevel, sier Vipps Mobil-sjef Elisabeth Haug til Nettavisen.

Rollover er bransjens begrep for å overføre ubrukte data til neste betalingstermin. I Vipps-abonnementet kan du ta dataene med deg så lenge du vil, mens denne perioden har en utløpsdato hos konkurrentene, påpeker Haug.

- Hvorfor skal kundene velge dere og hvordan gjør de det?

- Brukerne har mobil og de har appen vår. Signer du opp, får du tilsendt et sim-kort i løpet av 10-14 dager.

Les også: Nå kan du bruke Vipps i matbutikkene til Rema

Vipps-direktør Berit Svendsen kom til selskapet etter lang fartstid i Telenor. Men dette har ikke sammenheng med den nye tjenesten, hevder Haug.

- Ideen kommer innenfra. Vi har mange ansatte som har jobbet i telekom, så dette var ganske naturlig. Berit, med sin lange erfaring, har åpenbart vært en viktig sparringspartner for teamet.

- Prisingen er ikke spesielt offensiv?

- Vi har prøvd å forenkle abonnementene. Du betaler kun for det du får, og du får med deg dataene så lenge du vil. Det er mangelen på dette folk er mest misfornøyd med i eksisterende mobilabonnementer. Alle andre teleselskaper har utløpsdato på dataene.

Kommentarer til denne saken