Noe av det første som ble stengt da koronaviruset slo innover Norge, var treningssentrene. Deretter ble hjemmekontor den store snakkisen. Men nordmenn har tilpasset seg den nye hverdagen hvor langt mer foregår innenfor hjemmets fire vegger.
En av de store vinnerne er selskapet Mylna Gruppen som spesialiserer seg på fritidsprodukter og hjemmetrening.
I fjor hadde selskapet et underskudd på 13 millioner kroner. Men mye på grunn av koronaviruset, har selskapet blitt snudd helt rundt og forventer et overskudd på hele 30 millioner kroner i år.
Les mer: Netthandel-rapport: Økte mest i nord – erotiske artikler, mat og drikke populært
– Veldig hyggelig
– Mylna er etablert i Norge, Sverige og Danmark. Det er Danmark og Norge som har hatt den største veksten gjennom våre egne kanaler, der vi så en umiddelbar vekst etter landene stengte ned. Sverige har ikke hatt den samme veksten, selv om utviklingen er hyggelig også der, sier daglig leder Andreas Gallefoss.
Han oppsummerer den utrolige veksten med at det er «veldig hyggelig».
– Hva er det som driver denne trenden sterkest?
– Hjemmetrening var en trend også før korona, som igjen har vokst betraktelig med stengte treningssentre. Fritidsprodukter som trampoliner og airtracks har hatt en boost fordi folk planlegger sommer hjemme i år, sier han.
Airtracks er en slags treningsmatte for hjemmebruk.
Les også: Vil kutte avgift på brus, saft og fly: – Vi må sikre norske arbeidsplasser
Utsolgt
Det er først og fremst nettbutikken som driver veksten, men selskapet har etablert flere butikker. Målet er at det skal gå sømløst mellom butikk og nettbutikk.
– Korona har vært en faktor som har aksellerert trenden og medført at disse endringene har skjedd i større hastighet enn vi har sett tidligere, sier Gallefoss.
Det største arbeidet de siste tre månedene har vært å sikre tilgang til varer.
Les også: Med dette enkle trikset tjener du mange tusen kroner på rentestupet: – Så å si gratis penger (+)
– Selv med endringene har vi ikke vært i stand til å ta ut det fulle potensialet basert på høy utsolgtsgrad av de mest attraktive varene, forklarer daglig leder.
Han mener likevel de har håndtert så godt de kunne.
– Gjennom vårt etablerte nettverk har vi kjøpt opp varepartier over hele verden. Dette har kommet godt med i en periode med ekstraordinær etterspørsel.
Bak selskapet står investorer som Christian Eidem og Terje Stykket. Stykket er mest kjent for eierskapet i Travel Retail Norway, som selger taxfreeprodukter i Norge.