Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Er du blitt lurt?

Foto: Berit Roald (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Er du blitt lurt slik at kredittkortet ditt misbrukes? Her kan du lese hvordan du forholder deg dersom du har gått i fellen.

«TV 2 hjelper deg» fortalte torsdag historien om selskapet som lurer til seg penger fra godtroende nordmenn. Flere er blitt lurt til å oppgi kredittkortnummeret sitt til selskapet. Les egen sak her.

- Sperr kortet øyeblikkelig
«TV 2 hjelper deg» tok kontakt med kundeservice i ulike banker for å finne ut hva du skal gjøre hvis du har gitt fra deg kortnummeret ditt per e-post eller på suspekte nettsider.

- Du har alltid en mulighet til å reklamere. Hvis du er kunde hos Nordea, så reklamerer du til Nordea. Deretter behandler vi klagen videre. Som regel ordner det seg, og kunden får pengene tilbake, opplyser Nordeas kundeservicesenter.

DNB anbefaler kunder som har mistanke om at de har gått i en svindelfelle om å sperre kortet øyeblikkelig.

- I utgangspunktet vil vi be folk være forsiktige med å oppgi kortnummeret sitt ukritisk, sier DNBs kundeservice.

- Hva skjer dersom man har gitt fra seg kortnummeret, men ikke ser at det har blitt trukket penger fra kontoen?

- Når kunden har gitt fra seg kortnummeret er ofte bedrifter og foretak kjappe til å trekke beløpet. Men er det ikke blitt autorisert ennå, kan du sperre kortet ditt og unngå trekket, forklarer Nordeas kundeservice.

- Ta kontakt
- Hvordan kan man se at beløpet er blitt autorisert?

- Kunden kan ikke se autorisasjonen fra sin nettbank, men det kan vi i banken gjøre. Derfor oppfordrer vi kunden til å ta kontakt med sin kortutsteder i slike tilfeller, opplyser Nordea.

Og navnet på din kortutsteder finner du bak på bankkortet ditt.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!