Gå til sidens hovedinnhold

404 - File Not Found

[]

Ernæringsfysiologen advarer: Her er de skjulte sukkerbombene

Flere kornprodukter framstilles som sunnere enn de faktisk er, mener ekspert.

– Bruk av begreper som «hjemmelaget», «ekte», «naturlig», «fri for» og «Uten tilsatt sukker», er eksempler på markedsføring som gjør at produktene kan framstå som mer attraktive for forbrukeren, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchenius til Nettavisen.

Ernæringsfysiologen kaller det sunnvasking, og mener butikkhyllene er fulle av produkter som faller inn under betegnelsen. Ved hjelp av tekst, bilder, emballasje og design får produsentene forbrukerne til å tro at vi velger et sunnere produkt.

Når det gjelder sukker, mener hun det er mange feller å gå i på matbutikken.

Eksperten trekker fram frokostblandinger, granola, mellommåltidsbarer og juice som eksempler på produkter med høyt sukkerinnhold, men som de fleste forbinder med noe som er sunt.

– En del frokostblandinger har både navn og bilder på emballasjen som gjør at vi som forbrukere får et inntrykk av at produktet er sunnere enn hva det egentlig er, sier Borchenius.

Lokker med fiberinnhold

Et vanlig grep er å framheve fiberinnhold eller at produktet inneholder fullkorn på forsiden av frokostblandingen.

– Det er ikke dermed sagt at produktet ikke inneholder sukker, understreker ernæringsfysiologen, og oppfordrer til å se på ingredienslisten.

Nestlé Cheerios har for eksempel 18 gram sukker per 100 gram og AXA havregott med jordbær har 16 gram sukker per 100 gram.

– Det er symptomatisk at på begge pakningene vektlegges innholdet av fullkorn i frokostblandingen, sier hun.

LES OGSÅ: Lett-syltetøyet til Coop og Nora inneholder like mye sukker som normalt syltetøy

En sammenligning med andre produkter, viser at Havrefras fra Quaker har9 gram sukker per 100 gram. Velger du havregryn, er sukkerinnholdet derimot 1 gram sukker per 100 gram.

– Müsli eller frokostblanding kan være en sunn start på dagen, men mange av dem inneholder veldig mye sukker og lite fiber. Produkter med høyt sukkerinnhold er bedre egnet som dessert enn frokost, konkluderer ernæringsfysiologen.

Tiltrekker seg helsebevisste forbrukere

For litt over ett år siden kom Forbrukerrådet med rapporten Vet vi hva vi kjøper - Forbrukerrådets rapport om matmerking.

Rapporten konkluderte blant annet med at det er viktig å være kritisk til både bilder og påstander på produktpakningen.

«Når det er mye å velge mellom, er det lett å velge frokostblandinger med navn, påstander og design som gjør at de framstår som sunne. Problemet er at de ikke alltid er så sunne som man skulle tro» , skriver Forbrukerrådet i rapporten.

Det trekkes særlig fram at bilder av bær, gjerne store bær, aktivt brukes på frokostblandinger for å tiltrekke seg helsebevisste forbrukere.

LES OGSÅ: Selger marengs uten egg i dagligvarehyllene: – Du må nesten anta at du blir lurt

Både design, bilde og navn på en del Granola-produkter gir inntrykk av de inneholder mye bær. I virkeligheten er innholdet på enkelte produkter 1 til 2 prosent.

Konklusjonen til Forbrukerrådet er at «ord som fruktbiter, bringebærfras og ananaskrisp, kan være egnet til å villede, når det er tilsatt som blandingsprodukter bestående av mel, maltekstrakt, bærekstrakt og fortykningsmiddel».

Bær som sukkerbombe

Borchenius sier at mange tror müsli er sunnere enn andre frokostblandinger.

– Faktisk kan müsli inneholde langt mer sukker, særlig de som inneholder mye tørket frukt, sier hun.

Hun forklarer at tørket frukt gir en mer konsentrert mengde av sukker enn i fersk frukt. Derfor får müsli med frukt et høyt sukkerinnhold.

Borchenius trekker fram at noen frokostblandinger er tilsatt fruktjuicekonsentrat, og ber oss være observante.

– Å tilsette fruktjuicekonsentrat er i praksis det samme som at de er tilsatt rent sukker, sier hun.

Hun mener at Coop Müsli frukt og nøtter, som i utgangspunktet høres sunt ut, er et godt eksempel på et produkt med høyt sukkerinnhold. Frokostblandingen inneholder 26 gram sukker per 100 g.

Les også: Ekspertene mener Coop har forandret seg: - Det er ikke lenger kontroll

I Forbrukerrådets rapport trekkes særlig Bare Bra-seriens frokostblandinger fram. De mener produktene generelt er overlesset med budskap og påstander som skal appellere til forbrukere som er opptatt av helse.

«Produktene har høyt innhold av fett, og er i mange tilfeller mer kaloririke sammenlignet med andre alternativer», skriver Forbrukerrådet.

På forsiden av produktpakningen er både fiber og protein framhevet, som er næringsstoffer mange ønsker å få i seg mer av. Du må imidlertid lese ingredienslisten for å forstå at dette kommer fra sikorirot og erter, som er ingredienser som den jevne forbruker kanskje ikke forbinder med et kornprodukt, ifølge Forbrukerrådet.

Like usunt som godteri

Borchenius mener også det er viktig å avlive en annen sunnhetsmyte.

– Mange tror at müslibarer er sunt. Men sannheten er at mange inneholder veldig mye sukker og lite protein og fiber, konstaterer ernæringsfysiologen.

Hun mener barene som følge av høyt sukkerinnhold er helt uegnet som mellommåltid.

– De er egentlig ikke så veldig mye bedre enn å spise annet godteri, sier hun, og viser til at flere barer på markedet har mer enn 20 gram sukker per 100 gram.

Borchenius trekker også fram juice som et godt eksempel på en skjult sukkerbombe.

– Ikke alle vet at det er like mye sukker i juice som i brus, forklarer eksperten.

Les også: Kjempeår for Kiwi- og Meny-eier: Økning på over én milliard kroner

Hun understreker at juice ikke er like usunt som brus, men at forskjellen er at mens brus gir tomme kalorier, så får man også i seg vitaminer og mineraler fra juicen.

– Det kan være greit å vite at juice inneholder mye sukker, og at det ikke bør drikkes som tørstedrikk.

Avviser bevisst feilframstilling

Vi har spurt produsentene, som blir nevnt i denne saken, om de bevisst framstiller produktene sunnere enn de egentlig er. Samtidig har vi spurt hvorfor for eksempel fullkorn- og fiberinnhold vektlegges så mye på forsiden av produktene, når de også inneholder en del sukker og eventuelt fett.

– Vi er opptatt av god og tydelig kommunikasjon på forpakningene våre, for å gjøre det enklere for folk flest å ta informerte valg når de handler, sier Axel Heiberg-Andersen, kommunikasjonssjef i Nestlé.

Han påpeker at man kan se bak på pakken hvor mye for eksempel sukker, fett, salt og kalorier produktet inneholder. Det gjør det enkelt å sammenligne produkter og gjøre valg på bakgrunn av dette, påpeker han.

Det sier også kommunikasjonssjef, Emelie Bontesse de Filippis, i Lantmännen Cerealia, som Axa er en del av. Hun avviser også at de har en intensjon om å gi forbrukerne feil forventninger til deres produkter.

– Mange forbrukere kjenner i dag til helsefordelene med å spise et fullkornsrikt kosthold, og vi vet at tydeligheten omkring dette settes pris på av våre forbrukere. Derfor opplyser vi om fullkornsinnholdet på framsiden av flere av våre pakninger, sier hun.

Heiberg-Andersen i Nestlé påpeker også at fullkorn er sunt, og at det er hovedingrediensen i alle Nestlés frokostblandinger. Han sier at de selger flere frokostblandinger med veldig lavt sukkerinnhold, men også søtere varianter.

– Felles for dem alle er at de har fått mer fullkorn og mindre sukker i seg de siste årene. Vi vil fortsette å gjøre produktene enda sunnere, uten at dette skal gå på bekostning av den gode smaken, sier han.

- Alltid uten tilsatt sukker

Orkla, som står bak Bare Bra-serien, trekker fram at de har vunnet flere tester med frokostblandingene sine.

– Bare Bra-serien har fullkorn som base, inneholder på det jevne meget godt med kostfiber fra både gryn, nøtter/frø og sikorirot, og er alltid uten tilsatt sukker, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim.

– Orkla lever av tillit hos forbrukerne, og har derfor ingen interesse av å villede dem, sier hun, og opplyser om at de merker produktene i tråd med regelverket, og framhever kun det de har grunnlag for.

– Mange tilsetter selv friske bær eller frukt i kornmåltidene sine, og vi vil gjerne inspirere til gode serveringsforslag. Dersom bildet ikke reflekterer innholdet, merker vi det alltid med «serveringsforslag».

Hun trekker også fram at størstedelen av fettet i granolaene kommer fra nøtter, frø og gryn.

– Det bidrar med de umettede fettsyrene vi anbefales å spise mer av framfor mettet fett. Nøtter og frø bidrar i tillegg med litt proteiner, fiber og vitaminer/mineraler, i tillegg til at de gir god smak, sier hun.

Det er også Orkla Norge som er ansvarlig for Havrefras fra Quaker.

Les også: Coop Prix vekker oppsikt med menskampanje: – Året 1985 ringte og vil ha tilbake artikkelen sin

Oppfordrer til magrere valg

– Vi kjenner oss ikke igjen i kritikken. Tvert imot så jobber Coop for å veilede kunden til å kunne ta informerte valg når de handler, sier Harald Kristiansen i Coop Norge.

Han sier at det er opplysninger om alt innhold på emballasjen, i henhold til nasjonalt regelverk.

– Vi er også så ærlige at vi på de variantene med høyest innhold av sukker og fett skriver en oppfordring om å variere med mer magre varianter, for eksempel på Coop Crunchy Müsli, sier han.

Kristiansen påpeker også at det ikke noe motsetningsforhold å opplyse om innholdet av kostfiber, frukt og nøtter i et produkt som også inneholder sukker. Samtidig sier han at det også vil være en andel naturlig sukker fra frukt og korn i slike produkter, i tillegg til eventuelt tilsatt sukker.

Reklame

Oppdateres daglig: 10 kupp du gjør i dag