Om du har elbil i dag er det en helt uoverkommelig jungel av forskjellige apper du må ha ha for å kunne lade rundt omkring.

10-15 forskjellige apper, med like mange brukernavn og passord - og like mange registreringer av betalingsmetode.

Og når du kommer frem til ladestasjonen, har selvsagt appen logget deg ut. Er du ekstra heldig var dette den ene appen du ikke hadde oppdatert etter at du fikk nytt kredittkort.

EU vedtar åpen løsning

Men nå melder NAF at EU er i ferd med å sette foten ned for dette kaoset. I neste måned vedtar EU at du bare skal ha behov for én app for alle hurtigladestasjoner i EU.

- Dette er et stort gjennomslag for mer forbrukervennlig lading. Norge bør nå gå foran på åpen hurtiglading og innføre dette allerede fra neste år, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

EU-vedtaket vil kreve at ladeoperatørene åpner for «e-roaming», som i praksis betyr at du kan bruke din favoritt-ladeapp for å betale for lading på alle hurtigladeplasser for elbil. 

- Dette blir et stort skritt framover for elbilister. I dag har hver hurtigladeoperatør sin app, noe som gjør lading unødig komplisert og fører til at mange sliter med betalingen på ladestasjonen. EU sier at dette skal innføres senest fra 2027, og Norge kommer til å følge EU, men nå som ladeoperatørene vet hva som kommer, er ingen grunn for at de skal vente med å åpne opp for e-roaming, sier Braadland.

I teksten som skal til behandling i EU star det blant annet: “operators of recharging points shall (…) ensure that e-roaming is available, at each publicly accessible recharging point that they operate”. EU sier at kravene formelt skal gjelde fra 2027.

Kan også komme krav om kortterminal

Ifølge NAF kan det også komme et vedtak om at det skal kunne betales med kort, slik man tar som en selvfølge når bensin eller diesel skal fylles.

- Mange er vant til å betale med bankkort, så det er positivt og forståelig at dette kravet kommer på alle nye stasjoner. Norge har imidlertid 4 000 ladepunkter som må få ettermontert kortlesere. Dette kan ta tid å få på plass, og det vil kunne utsette arbeidet med å sette opp nye ladepunkter. Derfor vil vi legge mer vekt på at det åpnes opp for e-roaming, slik at lading raskt blir enklere for forbrukeren, sier Braadland.